I.v.m. het nieuws over valsheid van de onderzoeken van Diederik Stapel een nieuwe versie:
Rechtvaardigt het persoonlijke genot “ik vind het lekker” het eten van een stukje dier (nog)? De milieu-impact en gezondheidsrisico’s die de vee-industrie met zich meebrengen zijn enorm. Volgens filosoof Peter Singer is naast racisme en seksisme het uitbuiten van dieren voor ons genot een vorm van discriminatie. Tijdens een symposium, donderdag 15 september op de Tilburgse universiteit, gaat onder meer psychologe Roos Vonk in op de vraag: ‘Vegetarisme, een volgende stap naar beschaving?’.
Kiezen voor dat lekkere lapje vlees betekent ook de keuze dat je een (ander) dier het leven ontneemt – een leven dat veelal in krappe, ellendige (mega)stallen wordt gesleten. Gezond is een stuk doorsnee vlees nog amper te noemen met alle hormonen en medicijnen die met de productie gepaard gaan. De angst voor dierziekten zoals Q-koorts, varkenspest en vogelgriep groeit en door antibioticaresistentie, nog een ‘bijproduct’ van de vleesindustrie, overlijden steeds meer kwetsbare mensen in ziekenhuizen. Al deze berichten hebben één gemeenschappelijke oorzaak; onze vlees- en visconsumptie.
Steeds meer vissoorten verdwijnen voorgoed uit de oceanen. En ook de milieu-impact van de vleesconsumptie is enorm. De enorme vleesconsumptie hier in het westen is één van de hoofdoorzaken voor de klimaatcrisis, de voedselcrisis (hoge voedselprijzen, honger in arme landen en tegelijkertijd overgewicht in het westen), de biodiversiteitscrisis, de ontbossing, dierziektencrises en de zoetwatercrisis. Die problemen liggen letterlijk en figuurlijk op ons bord. Vlees is namelijk een inefficiente eiwitbron. Een derde van het wereldwijde landbouwareaal wordt gebruikt om veevoer te verbouwen, ook in landen waar mensen zelf honger hebben. Zeventig procent van de kap van het tropisch regenwoud hangt direct samen met de veeteelt. Het vergt duizenden liters meer schoon water om één kilo vlees te produceren dan om één kilo plantaardige eiwitten zoals soja te verbouwen. Volgens een conservatieve schatting van de Wereld Voedsel Organisatie (FAO) veroorzaakt de veehouderij wereldwijd 18 procent van alle broeikasgasproductie, terwijl álle motorrijtuigen, vliegtuigen en schepen wereldwijd tezamen niet verder komen dan 13,5 procent.
Boycot wegens discriminatie
De Australische filosoof Peter Singer legt het misbruiken van dieren voor consumptie uit als een zoveelste vorm van discriminatie. En daarmee is de link gelegd tussen vegetarisme en een beschaafdere samenleving. Zwarte mensen zijn gediscrimineerd door blanken, vrouwen door mannen, homo’s en lesbiennes kennen nog steeds discriminatie. De behoeften en belangen van mensen met een geestelijke handicap en van kinderen zijn lange tijd in veel landen genegeerd en nog steeds. Singer benadrukt dat “overeenkomsten belangrijker zijn dan verschillen”. In de meeste ‘beschaafde’ landen genieten diverse groepen gelijk(soortig)e rechten. Huidskleur, sekse, seksuele geaardheid, intelligentie: die factoren rechtvaardigen geen andere, mindere behandeling. Ook tussen mens en (andere) dier(en) zijn de overeenkomsten belangrijker dan de verschillen. Dieren hebben geen menselijk spraakvermogen en ze zijn minder intelligent dan (niet-gehandicapte) mensen. Maar de overeenkomst tussen mens en dier is dat beide pijn kunnen voelen. Ze kunnen lijden. Mens en dier hebben ook beide het vermogen om genot of geluk te ervaren. Volgens Singer zouden wij – weldenkende mensen- met die belangrijke eigenschappen, onze gedeelde vermogens om pijn of genot te ervaren, rekening moeten houden. Geen vlees eten wordt dan een vorm van boycot. Boycot omdat je “er niet aan mee wil doen”: aan die discriminatie van dieren, door ze te laten lijden en doden voor ons genot.
[Een video van de lezing die Peter Singer afgelopen 30 mei 2011 gaf aan de Universiteit Utrecht “Ethics and Animals”, vanaf 8ste minuut]Tijdens het sympsoium op de Tilburgse universiteit spreken Roos Vonk, filosoof Erno Eskens en dier-onderzoeker Karel de Greef over de psychologische, ethische en economische factoren die een rol spelen bij vleesconsumptie versus vegetarisme. Zij gaan in op de volgende vragen: Is de oproep om één dag vleesvrij te houden wel genoeg? Of moeten we onze levensstijl veel drastischer wijzigen en iedere dag vegetarisch dineren? Kunnen we echter iedereen wel voeden met plantaardige calorieën? Is de Nederlandse economie niet afhankelijk van de export van varkensvlees en koemelk? Hebben dieren in de vee-industrie het echt zo slecht? En wil de gemiddelde consument wel vegetarisch eten?
Ook is er ruimte voor discussie, een drankje en zijn er vegetarische hapjes van Soyes.
Sprekers:
Roos Vonk, hoogleraar Sociale Psychologie aan Radboud Universiteit Nijmegen, columnist voor Intermediair en schrijfster
Erno Eskens, filosoof en politicoloog, schrijver van het populair filosofische Democratie voor Dieren
Karel de Greef, onderzoeker dierenwelzijn en gezondheid in de veehouderij bij onderzoeksinstituut DLO en Universiteit Wageningen
Dagvoorzitter:
Hans Kennepohl, journalist, debatleider en oprichter Serious Culture
Reacties
13 reacties op “Vegetarisme, volgende stap naar beschaving?!”
Beschaving zit in de acceptie van andere gedachten en ideeën. Wederzijds, zonder het Hollandse vingertje van misplaatste zelfverzekerdheid.
Stoppen met de dierlijke producten is de beste keuze die ik ooit heb gemaakt en ik kan het iedereen aanbevelen!.
Voor tips en recepten zie:
<a href="http://www.plantaardigmaandag.nl” target=”_blank”>www.plantaardigmaandag.nl
15 september ook maandelijks vegetarisch eet-initiatief, van Transition Town Tilburg.
Locatie St. Annastraat 20 (vlak bij de UvT).
Kosten 5€
In verband met het koken wel graag aanmelden.
Ook maak ik graag een vegetarische kaart. Alle lekkere vegetarische eettentjes van Tilburg.
Aanmelden via
transitiontown. tilburg @ gmail.com
Groetjes,
Godelieve
Welk eetcafe in Tilburg durft en begint als eerste met "Meatless Monday"of "Donderdag Veggiedag"?
Is het waar dat salmiak wordt gemaakt van kamelendrop?
Adolf was ook vegetarier. Had niet veel te maken met beschaving.
@cees henk knettergek
HITLER WAS GEEN VEGETARIER. zijn dokter had hem dat advies wel om gezondheidsredenen gegeven maar hij hield zich er niet aan, hij at onder ander leberknodelsuppe, bovendien kreeg ie steroide injecties en die kwamen toenertijd nog van stieren. het gat trouwens niet ocer die een of twee agressieve vegetariers of die een of twee aardige vleeseters het gaat over het feit dat de hele wereld op hebzucht en agressie draaid,en dat we bijna niet beter meer weten.
Dieren zijn onschuldig, kwetsbaar en afhankelijk, daar maak je geen misbruik van! Mensen welke perse vlees willen blijven eten uit gewoonte of doordat ze het "gewoon lekker vinden" terwijl er tegenwoordig zoveel gezonde en heerlijke alternatieven zijn, zijn wat mij betreft behoorlijk egoistisch, dom en arrogant! Waarom moet een ander(dier)lijden voor jouw smaakpapillen en gewoontes? Probeer op zijn minst flink te minderen en eet bewust,dat zou al een goed begin zijn!
Succes naar de gene die dit lukt: http://images.elephantjournal.com/wp-content/uplo…
Ter aanvulling op bovenstaande:
"Het onderzoek waaruit bleek dat je hufterig gedrag vertoont door het denken aan vlees, blijkt vals. Gisteren kwam naar buiten dat de hoogleraar van de universiteit van Tilburg die verantwoordelijk was voor het onderzoek, zijn gegevens verzonnen heeft."
En de link: http://nos.nl/op3/artikel/270913-vleeseters-toch-…
Vegetarisme-symposium Tilburg University uitgesteld
Het Symposium ‘Vegetarisme, een volgende stap naar beschaving?’ dat donderdag 15 september op Tilburg University zou plaatsvinden wordt tot nader order uitgesteld.
Over censuur gesproken…