Van 25 juni tot en met 25 september 2011 vindt in het prachtig gerenoveerde Barokbos van de Oude Warande in Tilburg de vierde editie van Lusstwarande plaats onder de titel ‘RAW’. De internationale beeldententoonstelling is gratis toegankelijk en kan zich sinds de start in 2000 verheugen in een alsmaar groeiend aantal bezoekers. Tijdens de laatste editie van 2008 waren dat er maar liefst 100.000 van binnen en (van ver) buiten Tilburg die de weg naar de Tilburgse Oude Warande wisten te vinden.
Aan Lustwarande ’11 nemen 30 kunstenaars uit diverse landen deel, van wie het merendeel zelden of nooit eerder in Nederland heeft geëxposeerd. De editie van 2011 toont recente kunst die niet in relatie staat tot het natuurlijke karakter van het bos maar naar niets anders dan naar zichzelf verwijst, naar de sculptuur in zijn puurheid, als een eigen zelfstandigheid met een eigen onafhankelijke zeggingskracht.
Dat deze benadering op internationale waardering kan rekenen blijkt uit het feit dat de prestigieuze Henry Moore Foundation deze editie heeft erkend vanwege de rol die de organisatie Fundament speelt in de internationale onwikkelingen binnen de hedendaagse sculptuur. Bijzonder hiervan is dat het uiterst zelden voorkomt dat de Henry Moore Foundation een honorering aan een buitenlandse instelling toekent. Deze honorering kan dan ook worden beschouwd als een internationaal keurmerk.
Dit is natuurlijk fantastisch nieuws voor de kleine Tilburgse organisatie Fundament en een heel groot compliment waard. Een terechte beloning voor het gevecht tegen heug en meug om financiële middelen om de steeds weer zeer verrassende presentaties in deze stad weg te zetten. Een waardering ook voor het prachtige paviljoen Grotto van Callum Morton waar duizenden bezoekers van de Warande dankbaar neerstrijken om te verpozen en elkaar aan lange tafels ontmoeten, met elkaar van gedachten wisselen over het cultuurlijk gebodene en over het natuurlijk genotene.
Maar hoe mooi dit internationale keurmerk ook is: de 100.000 bezoekers die gratis een internationale tentoonstelling mogen bezoeken, een internationaal kwaliteitskeurmerk: donkere wolken pakken zich samen.Want met de enorme bezuinigingen die de rijksoverheid en in haar kielzog ook de gemeentes de cultuur opleggen valt te vrezen dat de toekomst voor dit soort ‘gratis’ toegankelijke tentoonstellingen zeer onder druk komen te staan, zo niet onmogelijk worden.
Het is maar zeer de vraag of er een maecenas kan worden gevonden die dit soort belangrijke tentoonstellingen in de toekomst mogelijk maakt. En die begrijpt dat ie de 100.000 + bezoekers aan zich kan binden. Die doorziet dat over Lustwarande niet alleen in lokale en nationale maar ook in internationale vakbladen zal worden gepubliceerd. Dat radio en TV programma’s in internationale media aandacht zullen besteden aan deze voor Nederland exclusieve en hoogwaardige sculptuurtentoonstelling. Dat daardoor het rendement van een financiële impuls niet alleen geldt vwb de directe bezoekers maar dat ook een veelvoud daarvan kan zien welk bedrijf innovatie en vernieuwing hoog in het vaandel heeft staan. Waar zouden die slimme doortastende bedrijven zijn die begrijpen dat die publiciteit veel meer oplevert en veel minder kost dan een reguliere advertentie of reclamespotje ? En dat ze behalve de media-aandacht heel direct in contact kunnen komen met meer dan 100.000 potentiële nieuwe klanten ?
Het is natuurlijk ongehoord dat de Nederlandse overheid het kind met het badwater dreigt weg te gooien. Internationale reputaties ten spijt: wij hebben er in dit land geen boodschap meer aan. Opzouten met die kunst, de Efteling is meer dan genoeg vertier. En daar wordt tenminste netjes voor betaald.
Entree heffen voor de Oude Warande zit er niet in, Tilburg zou op haar grondvesten schudden. Landelijke en lokale overheden dreigen het erbij te laten zitten, draaien de subsidiekraan dicht en begrijpen niet dat al die bezoekers aan stad en land de economie in beweging houden. Dat mensen reizen, geld spenderen als ze culturele manifestaties en tentoonstellingen bezoeken. Anders dan in diverse buitenlanden lopen bedrijven in dit land nauwelijks warm voor cultuur maar spenderen liever miljoenen aan tenenkrommend hoge salarissen van topvoetballers, aan autoraces en aan wielertochten.
Advies: ga deze zomer naar Lustwarande ’11 voor het te laat is en de FundamentFoundation noodgedwongen naar meer cultuurminnende landen als Frankrijk of Duitsland moet uitwijken. In Nederland dreigt Kunst met een grote K ten dode te zijn opgeschreven.
Reacties
14 reacties op “Internationaal keurmerk voor kunst in Tilburg”
Dit bedoelde scheidend ambtenaar, gemeentelijk groenontwerper, Jan van Summeren,waarschijnlijk met wildplassen. Van Summeren heeft zich jaren sterk gemaakt voor de Oude Warande en werkte aan het herstel van de oude lanenstructuur.
Maar ja, ieder zijn feestje.
Fervent kunstverzamelaar Jan van Summeren lacht zich een ongeluk bij de opmerking van Arjen Roos hierboven. De Ooude Warande is fantastisch opgeknapt en daarmee een geweldig decor voor internationale kunst.
Van Summeren krijgt als voormalig groenontwerper met al dit internationaal bezoek nog meer eer van zijn werk voor het gerenoveerde lusthof Oude Warande dan ie al kreeg toen dit best bewaarde geheim van Tilburg alleen nog aan Tilburgers was voorbehouden.
Tini, dat paviljoen Grotto staat op de plaats waar vroeger een monumentale boom stond. Niet bepaald een voorbeeld van herstel van de Oude Warande. Was de Warande het best bewaarde geheim van Tilburg? Wat verschrikkelijk over de top weer. Overal in Europa liggen er van deze barokke bosjes. Niks bijzonders. Moet vooral voor de Tilburgers zelf blijven.
Maar misschien kan je geschiedenis schrijven als je pleit voor het herstel van het lanenbos bij het kasteel van Udenhout. Daar zit nu verrekte weinig beweging in. Maar geen kunsthandeltje aub.
Betekent dit motie wantrouwen tav groenontwerper Jan van Summeren? Lijkt me gezien voorgaande erg merkwaardig.En inhoudelijk ook zeer onterecht.
Moties van wantrouwen richt men aan politici…. niet aan zgn uitvoerderds
Het is wel het oudste sterrenbos in Nederland. Toch wel iets om trots te zijn. Als de Lustwarande nu ook eens subsidievrij zou worden, is het aanwinst voor de grote T.
Nu is het nog steeds een gebeuren voor een heel klein select gezelschap. De incrowd die elkaar beurtelings bestuift met de alom gewilde subsidiepotjes van de (regionale)overheid.
Bedankt voor een goed geïnformeerd artikel, Tine! Alle Tilburgers behoort hartstikke trots te zijn op de Oude Warande en het manifestatie van mooie kunst daarin. Wat een vreugde voor oud en jong!
@ Ruevert:
aan jou de uitdaging om voorstellen te doen hoe je een belangrijke internationale tentoonstelling zonder subsidie kunt realiseren. sponsorideeën/suggesties?
vwb select gezelschap?
Ik dacht dat ik concrete duizendtallen noemde in bezoekersantallen. Wat noem je 'een heel klein select gezelschap'?
vwb regionale overheid:
Sinds wannneer ligt Groot-Britannië( Henry Moore Foundation)in Tilburgse regio?
Of worden we nou langzaamaan zo Eurofiel dat we ook Engeland tot Midden-Brabant rekenen?
@Tine,
ik ga elke keer naar de Lustwarande en verbaas mij soms over de creativiteit van de exposanten en soms bekruip mij de gedachte dat…
Aangezien de politiek heeft besloten dat de subsidietrog eindig is en wij op alle gebieden het Angelsaksische model moeten adopteren, blijft er slechts een ding over. Kunst wordt commercieel en/of is afhankelijk zoals in grijs verleden afhankelijk van mecenaat.
Of ik dat terecht vindt of niet is irrelevant. De politiek zet de wegen uit die achteraf toch niet blijken te werken.
Helaas op het hele spectrum van de maatschappij.
correctie
relevant
sorry
Is het niet eerder omgekeerd? Dat als er geen subsidie meer zou worden verstrekt, de toegangsprijzen stijgen en de kunst juist voor een select gezelschap wordt?
Je mist heel wat als je 5 maanden een stukje gaat fietsen. Dankzij Esther Porcelijn kan ik hier ex-veló mooi inhaken.
@Esther: als de kunst niet elitair gemaakt is en niet elitair gemaakt is (verander klemtonen naar gelieven) dan is de prijs automatisch niet zo hoog, denk ik. Maar ik vind cultuursubsidies niet per sé fout, verre van dat!
@ Tine en Arjen: Wat een opportuun elkaar overschreeuwen hierboven tussen een politica en een oud-politicus. De feiten: ik ken Jan van Summeren een beetje Tine, hij zou toch echt liever gezien hebben, dat die monumentale boom niet onder valse voorwendselen was verwijderd.
De Lustwarande blijft elke keer een feest, maar een centraal groen monument in een groen monument opofferen voor een gebouw dat wellicht in de visie van de kunstenaar centraal hoort te staan (ik zie die spiegeling ook wel maar verkies de werkelijkheid centraal rondom een groen monument als een mooier beeld), maar prima aan de rand van het park een plek had kunnen krijgen, dát is geen reden tot feest en wekt mijn lust niet op, hoe hard Tine ook op haar eigen aambeeld blijft hameren, een beetje oost-indisch doof voor andere ziens-, denk- en voelwijzes in dezen.
Maar wat is dan elitaire kunst? Ik ben zelf echt werkend als kunstenaar, en dan los van het stadsdichterschap nog, ik maak voorstellingen, ben toneelspeler, het is dus mijn werk. Ik ken zelf niemand die echt elitaire voorstellingen maakt. Er zijn makers die wat toegankelijke en anderen die weer wat minder toegankelijke voorstellingen maken maar is dat erg? Sommige groepen hebben een kleiner publiek dan anderen, en wat dan nog? Het is toch helemaal niet nodig dat elke kunstenaar een miljoen fans heeft? Sommige groepen hebben een paar honderd trouwe aanhangers en redden het daar ook mee. Dus is dat hele gedoe over elitair wel ergens op gebaseerd?
Nee dus! Xieje morgen en overmorgen, Toi Toi Toi Toi Toi Toi!