Brabantstad schreeuwt op 20 november om cultuur
Op zaterdagmiddag 20 november is in vijf steden een grootse culturele manifestatie. In elk van de Brabantstad-steden komt op enig moment, onder begeleiding van geluidswagens met schreeuwende omroepers, een karavaan aan. In die karavaan reizen bekende en minder bekende Brabantse artiesten en kunstenaars die het publiek oproepen op te komen voor kunst en cultuur.
Denk aan een volkszanger maar ook het Brabants Orkest, een cabaretier maar ook een dichter, schreeuwende acteurs, een dj en een Brabantse metalband die op doorbreken staat. Na een half uur vertrekt de karavaan weer onder oorverdovend lawaai naar de
volgende stad, en rijdt over de A2, A58 of A67 door naar de volgende stop.
In elk van de steden is ook een lokaal voor- en naprogramma. Daarin staat de lokale cultuur centraal. Cursisten van de muziekschool spelen tegelijk op hun instrument een speciaal gecomponeerd lied. Dansscholen volgen tegelijkertijd een massale workshop onder leiding van een choreograaf. Honderden kinderen doen mee aan de een recordpoging Schreeuwen (126 decibel) en proberen in elk geval harder te schreeuwen dan de kinderen in de nabijgelegen steden.
Het doel is om zoveel mogelijk mensen op de been te krijgen zodat we laten zien hoe belangrijk kunst en cultuur in de samenleving is. Er valt niet aan te ontsnappen: op 20 november gaat Brabant massaal achter de cultuur staan. Iedereen die komt krijgt een lintje, bandje of speldje waarmee hij of zij kan laten zien dat kunst en cultuur heel belangrijk zijn. En natuurlijk zetten duizenden Brabanders hun handtekening onder de petitie Stop de Culturele kaalslag.
Het spreekt voor zich dat de media – waaronder vooral Omroep Brabant tv en radio – dit evenement alle aandacht geven die het verdient.
Reacties
13 reacties op “Brabantstad schreeuwt om cultuur”
Hartstikke leuk initiatief! Zo zie je maar dat er heel veel onvermoede krachten los kunnen komen zodra je maar naar iemands subsidie durft te wijzen.
Als je het kunst en cultuur niet te gemakkelijk maakt, ontstaan de mooiste dingen.
Inderdaad Hans. Wat leuk zo'n niet gesubsidieerd cultureel evenement. Wel opvallend dat de redactie van TilburgZ dit programma hier zo aankondigt. De pro-Wilders manifestatie bijvoorbeeld werd hier niet in de agenda gemeld. (niet dat ik daar mee zit…)
Fijn dat Hans van Z. het initatief 'Brabant schreeuwt om cultuur' naar waarde weet te schatten. Vooral waardeert Hans dit initiatief omdat het niets kost. Leuk toch? 'Gratis' cultuur.
Hans heeft vast nog wel een trommeltje met snoepjes klaar staan en wellicht ook nog wel een boterhammetje met tevredenheid om aan al die kunstenaars uit te delen die zonder dat er brood op de plank komt hun beste creatieve beentje voor zetten.
Hans als cultuurmaecenas: wie had dat kunnen denken ?
@Arjen: van de pro wilders manifestatie heeft de redactie geen persbericht ontvangen. (niet dat we daar mee zitten..)
Beste Tine,
Dat kunstenaars hun beste beentje voorzetten zal niemand in twijfel trekken, of wij daar ook als collectief de kosten van moeten ophoesten is wel te betwijfelen. Cultuur is een onvermijdelijk fenomeen, per definitie is er al sprake van cultuur daar waar mensen samenleven, die verdwijnt niet als al die kunstenaars ineens een baan gaan zoeken. Sterker nog, die levert waarschijnlijk nieuwe denkbeelden en ervaringen op, die kunstenaars kunnen gebruiken. En helpt ze daarnaast om in hun eigen levensonderhoud te voorzien. Daar zijn geen boterhammen of snoepjes voor nodig, daar is enkel eigen verantwoordelijkheid, gezond verstand en een bescheiden politiek – die de maakbaarheidsgedachte een beetje loslaat – voor nodig.
@Hans
Wijzen naar cultuur?
Op cultuursubsidies wordt tot 2015 trapsgewijs 200 miljoen bezuinigd en daarnaast gaat het B.T.W. tarief omhoog, iedereen van Fransje Bauer bezoeker tot museumfan betaalt 13% meer voor kaartjes
Zeg nou zelf Hans, is toch geen wijzen meer?
Als de kunstsector actie voert tegen enorme kortingen op het inkomen, wordt er gedaan of het om profiteurs en zakkenvullers gaat. Als gesubsidieerde of door de overheid betaalde beroepsgroepen zoals brandweerlieden, artsen, leraren of ambetenaren actie voeren voor een grotere verhoging van hun salaris, dan vindt men dat normaal.
Hoeveel mensen kunnen overigens zeggen dat ze ongesubsidieerd leven en werken: ambtenaren en politici worden uit de collectieve middelen betaald, openbare werken worden met overheidsgeld en (europese) subsidies gerealiseerd, zieken en bejaarden worden verzorgd met collectieve gelden, banken werden onlangs vet gesubsidieerd, bedrijven krijgen inovatie- en exportsubsidies, huizen zijn gekocht met subsidies en de hypotheken worden ontzien bij de belasting, kinderen kunnen naar school enz. enz. In het Nederlands systeem zorg(d)en we voor elkaar: je betaald en krijgt terug. Alleen bij kunst en cultuur heet dat dan profiteren.
Beste Ellen,
Omdat ik als eerste de kans zie deze vraag te stellen zal ik die ook maar gebruiken. kun je mij uitleggen waarom doktoren, politieagenten of brandweerlieden in dezelfde categorie vallen als de kunstenaars en acteurs? Wil je daadwerkelijk beweren dat een samenleving minstens zo veel noodzaak moet zien voor een kunstenaar als voor een politieagent? Sterker nog, dat die kunstenaar eigenlijk een zelfde bijdrage leeft aan de leefbaarheid van de samenleving als de agent en daarom moet worden betaald? Of wil je eigenlijk beweren dat als we iedereen geld geven we daarbij niet langer een afweging moeten maken om de waarde die daar tegenover staat vast te stellen? Met andere woorden, wat is precies je punt?
Kijk, dat Marlies Dekkers bij 'beeldend' staat, kan ik me wel voorstellen.:D
Maar dat John Kormeling erbij staat? 😉
De lijst met artiesten is verwijdert, dit waren artiesten die benadert zijn, er zijn nog geen definitieve toezeggingen voor iedereen. Informatie volgt.
@Tom,
Die btw-verhoging snap ik net zo min als jij. De btw had wat mij betreft 6% mogen blijven – of 0% mogen worden. Nu voelen artiesten zich dubbel gepakt en dat was inderdaad nergens voor nodig.
@Tine,
Voor de zekerheid ga ik er maar vanuit dat je iets hebt willen overbrengen. (Een teveel aan ironie kan een boodschap meer aan het zicht onttrekken dan voor een politica handig is.) Wel vraag ik me af waar je op baseert dat ik het initiatief vooral waardeer 'omdat het gratis is'.
Dat is niet het geval. Het lijkt me vooral wel geinig om een stel selfmade miljonairs schreeuwend op een platte kar door de stad getrokken te zien worden opdat subsidieslurpers lekker in de marge door kunnen fröbelen. Misschien kunnen Frans Bauer, Guus Meeuwis en Albert Verlinde hun adem beter gebruiken om kansloze prutsers uit te leggen hoe je jezelf dermate relevant kunt maken dat politieagent Henk en brandweervrouw Ingrid niet voor jouw levensonderhoud hoeven op te draaien.
De protestcultuurmanifestatie is gratis en Hans vind het geweldig want zijn stelling: Als je het kunst en cultuur niet te gemakkelijk maakt, ontstaan de mooiste dingen.
En wat een vreselijke manier van denken in de laatste zin verwoord. De kanshebbers tegenover de z.g. kanslozen. Hoe ver kun je zinken.
Wat ben ik blij dat de cultuurwereld solidair is. Solidair met elkaar waarbij men zich heel goed realiseert dat z.g. 'high culture' en 'low culture' elkaar waarderen.Die scheidslijn is nl.flinterdun.Persoonlijk sta ik met tranen in mijn ogen mee te zingen bij het Levenslied en raak ik ontroerd door Rowen Hèze om daags erna enorm te genieten van Bill Viola of Penone in De Pont.
Schoonheid komt in alle geval voort uit het hart van de maker en het is de kunst van de kijker,de luisteraar, open te staan voor wat hem wordt voorgetoverd.
Daar horen naar mijn smaak geen platte karren bij. Platte karren: het woord alleen al herinnert me aan een akelige tijd.Ik geloof in mensen en wat ze naar beste kunnen vermogen te maken. De een meer vanuit het volksvermaak, de ander meer in het experiment. Beide zijn nodig en bevruchten elkaar.
Een term als 'kansloze prutser' is denigrerend en kwetsend.
Tot troost: Onze hoofdagent Henk in buitengewone dienst en zijn blussende Ingrid zijn buitengewoon gelukkig met die replica boven de bank van die beroemde zonnebloemen van die onvergeten 19e eeuwse 'kansloze prutser' die in arren moede meende zijn oor te moeten afsnijden, de wereld een onvergetelijke erfenis achterlatend.
@Tine,
De redactie schrijft 'geluidswagens', ik maak daar 'platte karren' van – en jij haalt uit die term, zo lijkt het, de rechtvaardiging me allerlei lelijks in de schoenen te schuiven. 'Hoe ver kun je zinken.' (Pardon..?)
Wat is er geworden van de ironie waarop je jezelf eerder zo graag liet voorstaan?
Cheer up, het leven is mooi!