Vorige week mocht ik uit de krant vernemen dat wethouder Aarts (CDA) namens Tilburg het standpunt heeft ingenomen dat de weg tussen Tilburg en Den Bosch moet blijven hoe die is. Deze levensgevaarlijke weg vol met stoplichten en files mag dus geen snelweg worden! Ik viel van mijn stoel van verbazing toen ik dat las en nadat ik gekeken had of ik het écht goed had gelezen bekroop mij een gevoel van verontwaardiging.
Verreweg de meeste Tilburgers maken regelmatig gebruik van deze weg. Een flink aantal zelfs dagelijks en in de spits. Zij weten, nadat zij soms meer dan drie kwartier nodig hebben voor een stukje weg van 22 kilometer, hoe hard het nodig is dat deze weg wordt opgewaardeerd! Reden voor het college om het niet te doen is omdat er een aantal bomen naast de weg staan…. Waarschijnlijk is het college even vergeten dat je deze bomen een paar meter verder kan herplanten. Als we nou 10 keer meer bomen herplanten dan er gekapt moeten worden dan wordt de weg direct een stuk groener dan nu. Laat staan over 50 jaar als de geplante bomen groot zijn (en de nu te kappen bomen dood zouden zijn).
Nergens in Nederland zijn er steden te vinden die qua omvang vergelijkbaar zijn met Den Bosch en Tilburg die NIET via een snelweg met elkaar zijn verbonden. Tijdens carnaval heb ik de moeite genomen om een flink aantal Tilburgers te vragen wat zij er van vinden. Absoluut iedereen is van mening dat de weg een snelweg moet worden!
Het college heeft als beleidsuitgangspunt dat er de komende jaren 10.000 banen extra gecreëerd moeten worden. Hiervoor moeten vele bedrijven zich in Tilburg gaan vestigen. Dit college blijft uistralen dat Tilburg niet bereid is om de infrastructuur te verzorgen die past bij een economisch bloeiende stad. Met die signalen aan het bedrijfsleven zullen bedrijven niet bereid zijn zich te vestigen in Tilburg. Sterker nog; veel eerder zullen bedrijven zelfs vertrekken. ABAB, Deloitte & Touche en ZLTO zijn misschien pas de eersten van een lange reeks bedrijven die Tilburg verlaten……
Reacties
8 reacties op “College wil geen snelweg naar Den Bosch”
Wat hier echter niet vermeld word is dat de weg tilburg/waalwijk al aangepakt gaat worden door de provincie over een ander deel kan het niet gaan. Dat valt buiten de gemeentegrenzen. Het deel binnen onze gemeentegrenzen is echter al snelweg.
Maar even zonder dollen. Ik noemde expres de A261 ook zo'n probleemweg en de weg voor een groot deel van TIlburg naar Den Bosch. Maar ik denk dat u de N65 naast Berkel Enschot bedoeld tot net voorbij de Kreitmolenweg. Jammer dat je die onduidelijkheid laat bestaan in uw stuk. Wel zijn we het denk ik eens als we het raar vinden dat de wethouder zo'n stelling inneemd zonder enige overleg met de gemeenteraad en de andere gemeentes. Mischien dat de andere gemeente zoals Haren ook die weg als snelweg wil doortrekken naar den Bosch. Overleg en communicatie dient zeker verbeterd te worden
Beste Pierewietplantje,
Ik had het niet over het stukje snelweg binnen onge gemeentegrenzen maar juist over het stuk tussen Berkel Enschot en Vught dat buiten onze gemeentegrenzen ligt. Juist d
Dat is dan echt belachelijk te noemen. Dat mag ze wel eens verantwoorden. Ze blokkeerd iets wat niet aan haar is om te blokkeren. Wel om constructief aan mee te werken.
zou toch maar eens een nieuwe auto kopen joost: het is vervelend die 80km en stoplichten, maar 45 minuten is toch
Geachte verantwoordelijke voor reclame-uitingen in Tilburg,
We kunnen zaken rond milieu, klimaatverandering en broeikaseffect niet langer bagatelliseren. Geluiden en waarschuwingen van dertig jaar geleden blijken anno 2007 volkomen terecht en volkomen juist te zijn geweest. Hoogste tijd dus om de betreffende mensen niet langer meer te negeren en vooral niet hun destijds al gemaakte analyses en aangedragen oplossingen.
Ik vind
Een goed vrijliggend fietspad ernaast heeft ook mijn voorkeur, dat kan niet meer bij een snelweg. Met de trein ben je binnen 20 minuten in Den Bosch, kun je je blik naar buiten werpen en