OK, het regende deze dagen stevig en het waaide ook nog eens hard, maar is dat voldoende extra reden om dan weer die auto te pakken voor het ritje naar het werk en zelfs de middelbare schoolkinderen massaal met de auto naar hun lessen te brengen? Wat is het effect van die vele boterhammen met pindakaas die we dagelijks eten ? We nemen er kennelijk met z’n allen ook nog eens honderden kilo’s van mee als we zomers naar het buitenland gaan? Het levert nog bitter weinig Joop Zoetemelken op.
Het is jammer dat de mensen zo snel hun fiets in de berging laten staan. Het zou toch goed zijn voor milieu en gezondheid als ook bij minder weer de fiets wel gepakt werd. We maken toch watjes van onszelf?
En als we de fiets niet nemen, hoe jammer is het dan dat voor veel te veel mensen ook de bus in de remise kan blijven? We kiezen telkens weer te snel voor de auto. Wen nemen de vertragende file en de milieuvervuiling te makkelijk voor lief. Pak die bus, als fietsen om wat voor reden dan ook niet aan de orde is!
Ik begrijp trouwens ook wel wat van de aarzelingen: de bus moet dan immers wel een maximale service bieden. En dat is nog niet het geval. We hebben in Tilburg weliswaar al een aantal mooie tariefacties, maar het kan nog beter. Daarom heeft Algemeen Belang daar nog maar eens weer vragen over gesteld aan het Tilburgs college.Hier komen ze.
– In hoeverre deelt u onze mening dat er gezien de kosten die ermee gepaard gaan – zo kort na de introductie van T-stijl – de bussen en bushokjes weer moeten worden omgetoverd in nu de kleuren van de provincie? Kunnen we dat niet pas beter gaan doen als wéér een bus op gas rijdt? Als beloninkje? Wilt u er dus via de provincie bij de huidige busvervoerder Veolia op aandringen dat het subsidiegeld – en dus het geld van de burger – echt goed besteed wordt, als het om verkeer en vervoer gaat? Werken aan het directe voordeel van de burger? Wij vinden nu al overschilderen en restylen kapitaalvernietiging. Daar zit geen enkele passagier op te wachten.
– De T-bushokken zijn in het najaar nog onderwerp van gesprek geweest in de raad. AB en SP wilden extra glas aan de zijkant, zodat je droog en uit de wind op de bus kunt wachten. Logisch toch als je service wilt bieden? Hoe staat het met de toezegging die het college deed? Komt er nog wat van?
– AB stelde bij de begrotingsbehandelingen voor om de prijs voor een instap binnen de gemeente Tilburg voor iedereen – en niet alleen voor de centrumbewoners – gelijk te trekken op twee strippen, i.p.v. drie voor de buspassagiers uit de Reeshof, Berkel-Enschot en Tilburg -Noord. Udenhouters betalen zelfs 4 strippen. Komt daar verbetering in, college?
– Eerder al stelde het college zelf voor geen reclame meer toe te laten op de bussen. Wij vonden dat een prima idee voor die €40.000 die we moesten afkopen. Houden we dat zo, ook nu Veolia het contract van de BBA heeft overgenomen? College: gaat u weer voor de rustige uitstraling?
En eigenlijk hebben we nog wel een vraag, maar die moet beantwoord worden door de provincie: klopt het wat VVD gedeputeerde Onno Hoes zegt: de provincie bulkt van het geld ? Maak het Openbaar Vervoer dan (bijna) gratis met al die reserves. Zorg voor een nog betere service en een hogere frequentie van diensten. Geef ook aantrekkelijk vervoer op maat voor de persoonsafhankelijke (deel-)taxi en de buurtbusjes. Natuurlijk kost dat wat, maar meer asfalt en wachten in de file en aantasting van de natuur toch ook? En wat is het ons waard om mensen uit hun isolement te halen, maatschappelijk te laten participeren?
Ons hoofddoel: de mensen uit de auto, als het gebruik daarvan niet echt noodzakelijk is. Dat proberen we dus door de bus te promoten, maar ook door iedereen die dat kan op de fiets te krijgen. Wie is er vroeger niet groot mee geworden? Hup pindakaas eten dus , vooral met als doel weer veel fietsende Joop Zoetemelkjes te krijgen. Dan hoeven we ons bij het begin van een nieuw jaar ook minder zorgen te maken over onze eigen gezondheid, zelfs niet bij wind en regen. En anders: de bus in!
Reacties
3 reacties op “Zoetemelk en pindakaas”
Geachte heer Degen,
u schrijft moeten we de bushokjes niet pas naar de provinciekleuren omtoveren bij wijze van beloning als er weer een stadsbus op gas gaat rijden.
Ik sprak toevallig onlangs een buschauffeur over de bussen op gas. Hij zei mij dat de gasbussen van de baan zouden zijn. Er zou toch gekozen zijn voor zogenaamde 'schone dieselbussen'. Een schone diesel bestaat echter niet. Een diesel met een roetfilter is nog steeds schadelijk voor het milieu, dit in tegenstelling tot op gas aangedrevenbussen.
Is het inderdaad zo dat de bussen op gas van de baan zijn?
Met vriendelijke groet,
Johan
Geachte heer Degen,
Met veel plezier lees ik regelmatig uw berichten op Tilburgz.nl. Ik kan mij vaak goed vinden in uw sociale, milieubewuste voorstellen, maar ik twijfel soms aan enerzijds uw gevoel voor realiteit, en anderzijds aan de praktische haalbaarheid van uw idee
In het programma van eisen bij de aanbesteding is de strengste milieunorm voor de bussen uitgevraagd, de EEV-norm. Tot voor kort kon een uitstoot die voldeed aan de EEV-norm alleen met behulp van aardgasbussen worden bereikt.
Inmiddels is het ook mogelijk om met dieselbussen deze lage uitstoot te bereiken. Veolia/BBA zou er dan ook voor kunnen kiezen om dieselbussen in te zetten. Deze zijn dan wel heel schoon, maar worden aangedreven door een dieselmotor, geen aardgasmotor.
Voor zover ik weet heeft Veolia nog geen bussen besteld. De gemeente Tilburg probeert nog om Veolia te overreden aardgasbussen in te zetten.