Geraffineerde reclametrucs, doortrapte reclamepsychologie, reclame in de vorm van gemeentevoorlichting, ‘normale’ berichtgeving enzovoort. Hebben we het in Tilburg ooit zo zot meegemaakt? En hadden we in de gaten wat er in het Brabants Dagblad nog geprobeerd werd naast de stemmingmakerij ten aanzien van de uitspraken van de Provincie?
"Laatste pleidooi vóór en tegen mall", zo was de kop op de voorpagina van Tilburg Plus op de dag voorafgaand aan het referendum. Toch de moeite om nog even bij stil te staan.
Want normaal Nederlands is gewoon "voor en tegen". Speciale accentstreepjes op ‘voor’ zijn helemaal niet nodig, qua spelling echt niet verplicht. En als je om de een of andere reden ‘vóór’ toch met accentstreepjes wil schrijven, dan moet je ook ‘tégen’ schrijven, ook daar een accentstreepje op zetten. Maar dat deed de krant dus niet. Waarom niet?
Het is hier al diverse keren geanalyseerd en uitgelegd: op allerlei geraffineerde en stiekeme manieren is maandenlang geprobeerd om vooral onbewust de kiezers te beïnvloeden.
En gisteren gebeurde dat dus nog met de kop "Laatste pleidooi vóór en tegen mall". Met extra accentstreepjes werd nog eens extra de nadruk gelegd op ‘vóór’. Bewust zullen veel mensen het niet eens gezien hebben. En dat is ook de bedoeling van een goede, goed verborgen reclameboodschap. Alleen op die manier zal hij onbewust zijn werk doen, ons onbewust doen geloven dat in dit geval de argumenten ‘voor de mall’ toch zwaarder wegen dan de argumenten ‘tegen de mall’. Veel mensen zullen ook niet bewust gezien hebben hoe via de keuze van de kop en de daaronder geplaatste foto dat "vóór" ook nog eens mooi centraal in het midden kwam te staan, mooi midden tussen twee lampen en twee opgehangen spandoeken.
En zo zullen we het in Tilburg meemaken dat dankzij alle toegepaste reclametrucs en reclamemiddelen de gemanipuleerde bevolking straks toch ‘ja’ zegt tegen de komst van de mall?
Zie voor links naar alle eerdere stukjes hier over de mall ‘Reclamevrij dossier mall’.
Reacties
2 reacties op “Mall Tilburg: laatste manipulaties”
[…] zelfs geraffineerde reclame zoals in Tilburg nog nooit eerder vertoond (zie o.a. 1, 2, 3, 4, 5, 6) . En ook recent rond het door de gemeente niet betalen van mijn rekeningen hebben we weer […]
[…] geraffineerde reclame zoals in Tilburg nog nooit eerder vertoond (zie onder andere 1, 2, 3, 4, 5, 6) . En ook recent rond het door de gemeente niet betalen van mijn rekeningen hebben we weer […]