In de Tilburgse Koerier waren donderdag twee speciale gemeentepagina’s ("raadswerk") geheel gewijd aan de mall, "We zijn knettergek als we nee zeggen", zo las ik zelfs. Daarboven stond de geruststellende kop: "Tilburgers zijn slim genoeg om voor de mall te stemmen". Net als de mening van PvdA-kapitein Blauwbaard ("laat die mall maar komen") werd die opinie weer begeleid door de kleur groen. En terecht, want die mall wordt écht groen, wordt écht fantastisch.
Niet toevallig prijkte onderaan op de linkerpagina een foto van de gemeenteraad waarop de raadsleden allemaal met hun hand naar boven wijzen. Want daarboven staat een tekening van de mall, zien we wat die mall ons gaat brengen. Op de eerste plaats een groot bos! En dan niet zo’n gemeenteaanplant na moderne sterilisering en struikroverij, maar een dicht bos waar je niet eens doorheen kijkt. Dus niks gevelde bomen, gekapte bospercelen en andere donkere scenario’s, maar bomen juist fier overeind, bos in optima forma, mooie vooruitzichten. Op de tekening geen enkele CO2 of fijnstof producerende auto, maar levende, zuurstof producerende opruimers juist van stof en CO2. Ja, laat die mall maar komen.
De tekening laat het duidelijk zien: het wordt fantastisch. De ten hemel geheven handen van de raadsleden wijzen naar het paradijs, het mallhalla, de mall avenTura sanctissima. We zien voor het bos grazige weiden en hemelse wateren van rust. En daar zien we mensen niet meer overspannen hyperconsumeren, maar in een strandstoel liggen, in een bootje varen, zwemmen, volleyen, badmintonnen. Geen sprake ook van mannen en vrouwen die alleen maar langs elkaar heen kijken, de jachtige blik slechts gericht op consumptieartikelen. In de mall kijken ze allemaal weer naar elkaar, maken ze ontspannen een praatje. Wat een sfeer. Mijn God, uw mall kome, zoals in Miami zo ook in Tilburg.
Geen idiote consumptieverdwazing, maar het tegenovergestelde. Nergens zie je ook maar één reclamebord, zelfs niet één merk van een product! Het is in die mall afgelopen met de opgefokte cultuur van kopen en shoppen. De boodschappentasjes zijn letterlijk allemaal aan de kant gezet! Een soort Huttonia, bevrijd van de consumptiedwang! Bent u voor minder consumeren, stem voor de mall. Je tas kun je daar kennelijk ook gewoon onbeheerd op de grond laten staan. Blijkbaar is in deze hemel op aarde nergens een tasjesrover die dan ineens met je laatste aankopen in het bos verdwijnt. Er is zelfs nergens een hek te bekennen. Ja, laat die mall maar komen.
Vroeger zou ik nog hebben geredeneerd: dit is professionele misleiding, dit is een reclametekening. Maar dat is uitgesloten, want dit is geen pagina van de projectontwikkelaar, maar een pagina van de gemeenteraad, een uitgave van de raadsgriffie. Bovendien: het hele woord ‘reclametekening’ blijkt bij nader inzien nooit te hebben bestaan. "Art impression" heet zo’n tekening. En dat heeft alles te maken met kunst en niets met reclame en misleiding.
Geen enkele politicus of ambtenaar hoor je ook ooit iets zeggen over reclamemisleiding, valse voorlichting of vuile reclamepsychologie. En ik ben echt niet zo dom om te blijven denken dat zulke zaken in de best bestuurde stad van Europa dan toch zouden kunnen bestaan.
Nee, ik ben slim genoeg om te beseffen dat dit neutrale raadsvoorlichting is en dat de werkelijkheid straks dus nog wel veel mooier zal zijn dan deze summiere ‘artist impression’.
Ik ben slim genoeg om te beseffen dat al die raadsleden niet toevallig allemaal omhoog wezen naar het daar afgebeelde toekomstperspectief avenTura. Ja, avenTura, ofwel letterlijk ‘zij die er zal komen’. En dan ben je natuurlijk wel helemáál "knettergek" als je dan zou zeggen ‘zij die er niet zal komen’. Nee, laat die mall maar komen’.