Je mag de T niet zwart maken, zelfs niet groen of geel. "De T blijft altijd wit"! (www.tilburg.nl/stadsstijl). Aan dit T-decreet danken we nu dus ook de T-kleur op de vlaggen en affiches van ‘Tilburg laat T zien". Wit: de kleur van de onschuld en de zuiverheid. Maar wat betekent het als dat kleurvoorschrift afkomstig is van professionals in de reclamemisleiding? Het toedekken en verdoezelen van een buitengewoon zwarte, corrupte werkelijkheid, zo is inmiddels gebleken! En moet een gemeente daar aan meedoen door nu zelfs het gemeentehuis te beplakken met een T van 14 meter hoog?
De T van "T-binnenstad", de T van "staat op de eerste plaats voor winkelen en shoppen"! De T die vervolgens het nieuwe gemeentelogo werd! In het kader van de ruigste citybranding ooit in ons land vertoond verschenen ansichtkaarten met daarop niet langer een park, Lindeboom of ander stadsschoon, maar alleen nog een T. Ansichtkaarten als een soort totale ontkenning van alle bestaande ansichtkaarten van Tilburg! Op die moderne kaarten kregen we de naam "Tilburg" zelfs gepresenteerd in nog kleinere letters dan "groeten uit" en met een extra kleine hoofdletter T. De gruwelijke Tilburgse praktijken van citybranding achteraf gezien meteen al bij de introductie van die T helemaal gevisualiseerd: kleineren, omlaag halen en ontkennen van Tilburg en zijn bestaande identiteit. Want Tilburg zou en moest "een nieuwe identiteit" krijgen, de identiteit van een stad met een shopping mall. Later zagen we hoe met de T en via T-affiches en T-magazine met zeer dubieuze methodes heel direct en concreet ook de shopping mall werd gepropageerd.
Maar volgens de laatste berichten wordt straks het gemeentehuis dus zelfs letterlijk een grote, gigantische reclamezuil voor de T. Alsof het gemeentehuis niet van ons allemaal is, maar van het reclamecollectief T! Hoe lang gaat die reclamecorruptie T nou nog door? We vieren straks toch niet dat Tilburg 200 jaar na de Franse dictatuur nu gebukt gaat onder de T-dictatuur? We mogen toch nog wel ergens gevrijwaard blijven van die T? We hoeven toch niet te tolereren dat zelfs tijdens de komende feestelijkheden de feestvreugde bedorven wordt door confrontatie steeds met de Tilburgse reclamecorruptie en die grote corrupte T?
Reacties
3 reacties op “Een nóg grotere T?”
PROMOTIETEAM T
Blik op Nieuws meldt vandaag dat vijfentwintig eerstejaars studenten van het MBO Toerisme en Recreatie zullen worden ingezet om Tilburg en Tilburgse evenementen te promoten. Wethouder Joost M
T
groeten uit avenTura Brabomall
Waarschijnlijk hebben ze bij de gemeentelijke afdeling Concerncommunicatie, Voorlichting en Citybranding gedacht: 'Weet je wat, met het referendum over de mall in het vooruitzicht gaan we de T nog eens extra opblazen, we plakken een T van veertien meter hoog tegen de gevel van het stadhuis! Dat zullen de meeste Tilbo's prachtig vinden. De T van Turbocity, Teletubbietilboland, avenTura Brabomall en ToeperToetje. Haha!
En op achtien april, als het feest is, doen we nog een waanzinnig te gekke T-stunt. Voordat het vuurwerk losbarst zal er een Chinook-helicopter uit Gilze-Rijen komen overgevlogen die we aanlichten met multibeamers en als een geschenk van de goden zal daaruit een mega T tevoorschijn komen met allemaal gekleurde lampjes. Die wordt aan een kabel neergelaten en bovenop het gemeentehuis geplaatst! Hebben ze op TilburgZ reclamevrij weer wat om over te schrijven'.
GROETEN UIT T
In Eindhoven gaan ze nu ook aan citybranding doen. Het enige jaren geleden ingevoerde logo schijnt namelijk niet meer te voldoen en volgens sommige mensen is het tijd voor een nieuwe slogan. Hoe pak je zo iets aan? Professor doctor G.J. Hospers, onlangs aangesteld als hoogleraar citybranding aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, geeft al vast een paar adviezen (ED, 21 maart). Hospers; 'In plaats van een duur onderzoeksbureau in te huren kan Eindhoven beter marketers van bedrijven als ASML en Philips bij citybranding betrekken. Maar neem ook de bevolking serieus'.
Blijkbaar heeft professor Hospers goed in de gaten dat het met citybranding helemaal mis kan lopen wanneer je als gemeente, zoals in Tilburg is gebeurd, alleen overlegt met het bedrijfsleven en vervolgens stiekem aan branding gaat doen. Dan verwordt stadsprofilering al snel tot grof reclamegeweld en krijg je zo iets dwaas als de T-campagne, een marketingstrategie die alleen maar bedoeld is om het huidige kapitalistische economische bestel aan te jagen.
Aan de Tilburgers is over die reclamestrategie T niks gevraagd. De burger is niet eens fatsoenlijk ge