Geplaatst

De belangrijkste verkiezing van het jaar

"Kies het beste Heuvelidee", "Kies de beste schrijver". We hebben het voor het kiezen zou je denken. We kozen zelfs "de grootste Nederlander aller tijden". En na het kiezen van "de politicus van het jaar" hebben we nu ook nog "de belangrijkste verkiezing van het jaar".

Jaren geleden maakten rond Tweede Kamerverkiezingen paginagrote advertenties al duidelijk wat écht belangrijke verkiezingen waren. "U kunt elke dag kiezen", zo stond er boven stemhokjes voor BMW of Mercedes, Prodent of Colgate, Omo of Persil enzovoort. Omtrent de komende "belangrijkste verkiezing van het jaar" horen we nu via reclamespotjes hoe zelfs wieldoppen worden beplakt met verkiezingsaffiches en honden gehuld in stembiljetten. Want wat we nu kunnen kiezen slaat echt alles: de beste commercial van het jaar, de winnaar van de Gouden Loeki.

Is het niet geweldig! Zelfs de reclamedictatuur valt kennelijk onder de democratie en de vrije verkiezingen. En dat kiezen dien ik niet te bagatelliseren. "Een van de moeilijkste dingen in het leven is keuzes maken", aldus een actueel reclamespotje. Dus komt de reclamewereld mij te hulp: "Kijk op ‘lcd test.nl’ en u weet wat u kiezen moet". Kiezen wordt steeds eenvoudiger: wélke lcd koop ik, neem ik een BMW of een Mercedes, ga ik naar Thailand of naar Curaçao, drink ik Whiskey of Wodka, snuif ik coke of heroïne. Maar verdorie, wil ik überhaupt een televisie, een auto, een vliegvakantie enzovoort? Ook die zogenaamde "belangrijkste verkiezing van het jaar" gaat compleet voorbij aan de belangrijkste, primaire keuzes. Wil ik überhaupt die dagelijkse dosis geraffineerde reclamepsychologie?

Wat betreft reclame vragen mensen al jaren om een heel andere keuze. Of die reclame niet minder kan; of die reclame wel op alle televisiezenders moet; of reclame zo nodig films zelfs moet onderbreken. Wanneer kan ik dáárover stemmen, wanneer krijgen we omtrent reclame écht "de belangrijkste verkiezingen van het jaar"?

Over kiezen in Tilburg zie ook het stukje ‘Kies, kies kies’.
Voor overzicht per onderwerp van eerdere en latere stukjes zie weblogoverzicht.

Reacties

6 reacties op “De belangrijkste verkiezing van het jaar”

  1. hein van der schoot avatar
    hein van der schoot

    DRAKENVLA

    In het kerstnummer van Tilburg Magazine staat een interessant artikel over reclamepsychologie. Hierin maakt Efteling-topman Olaf Vugts duidelijk dat slimme zakenlieden inspelen op het verlangen van mensen om zich over te geven aan een bepaalde beleving

  2. Henk avatar
    Henk

    Kerst of commercie

    Bloemen bloeien voor niks, vogels zingen zomaar, mensen maken

  3. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    EEN KASSA IN DE ZANDVERSTUIVING

    Marketingdirecteur Vugts van de Efteling maakt in het decembernummer van Tilburg Magazine (TM) duidelijk dat de Efteling flink wil groeien. Vugts: 'hoe meer bedden en hoe meer hotels, des te beter voor iedereen'. Als dan gevraagd wordt hoe hij aankijkt tegen de mogelijke komst van een 'shoppingmall' houdt hij zich echter diplomatiek op de vlakte.

    Een nieuw park

    TM laat achterwege om te vermelden dat voor de komst van dit mega-winkelcentrum een bos zal worden gekapt. Wel wordt even verderop de shoppingmall voorgesteld als een 'park'. Het winkelcentrum zelf wordt aangeprezen als 'de absolute top!' Het schijnt niet alleen mooi, maar ook duurzaam te worden. Een zakenman uit de vastgoedwereld vertelt vervolgens dat bijvoorbeeld aardwarmte en nieuwe vormen van verlichting zullen worden gebruikt om energie te besparen.
    Wat hem betreft komt de hele wereld hier straks kijken. Zeker na een klimaatneutrale vliegreis en een milieuvriendelijke autorit!

    Duurzaam funshoppen

    Door het geplande winkelcentrum menen winkeliers uit de regio omzet te verliezen. Is die vrees terecht? TM vroeg het professor Reijnders. Professor Reijnders zegt zich te verbazen over de onrust onder de middenstand. Hij verwacht namelijk dat de Nederlandse consument door de komst van zo'n mall niet z'n geld ergens anders uit gaat geven, maar juist m

  4. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    GROENE SPROOKJES

    Niet alleen zakenlieden als mall-ontwikkelaar Roud en Efteling-reclamestrateeg Vugts zijn in de ban van groeicijfers. Ook vijfendertig kilometer verderop zijn een stel 'groene sprookjesmakers' actief. Zo wil bijvoorbeeld de directie van Eindhoven Airport fors uitbreiden. Achter de schermen zijn de voorbereidingen in volle gang.

    De pr-afdeling van Eindhoven Airport beweert nu dat we over een paar jaar volledig klimaatneutraal kunnen vliegen. De CO2-uitstoot van vliegverkeer zou namelijk gecompenseerd kunnen worden door de aanplant van bomen. Je zou bijna gaan denken: 'hoe vaker we vliegen en hoe verder weg, des te beter'.
    Dat is ook de boodschap van een advertentie die Eindhoven Airport onlangs in kranten plaatste. Die advertentie bestaat uit een cartoon waarop de directeur van de luchthaven is te zien. Vanuit de wolken besproeit hij bloemen…

  5. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    BELEID VAN PAPPEN EN NAT HOUDEN

    Deze maand kwam de ondernemerskrant Bedrijvig Brabant met een extra uitgave. Hierin stelt Cees Veerman, hoogleraar duurzame plattelandsontwikkeling aan onder meer de Universiteit van Tilburg, dat naast middelgrote veeteeltbedrijven ook de zeer grootschalige, intensieve veehouderij bestaansrecht heeft. Zulke grootschalige, industri

  6. Columnist avatar
    Columnist

    Tom, geef die Hein van der Schoot 's een eigen column! Zijn we meteen van die ellenlange reacties af.