Van milieucijfers van het Centraal Planbureau schijnt menigeen geschrokken te zijn. Dat is dan toch een voordeel van al wat langer over ‘milieu’ nadenken:
anderen schrikken, maar jij schrikt nergens meer van. Toch waren sommige reacties wel verbazend, in het bijzonder de conclusie: "burgers zijn niet te bewegen zich vrijwillig te beperken".
Burgers worden dus aangespoord om zich vrijwillig te beperken? Ja, anders kun je niet zeggen dat dit niet lukt. Toch herinner ik me nog dat Jan Pronk onmiddellijk als "moralist" de mond werd gesnoerd toen hij ook maar iets in deze richting wilde zeggen. En sindsdien? Ik zie en hoor alleen maar moralisme in omgekeerde richting. "Koop, neem, rij, vlieg, eet, drink, feest, beleg, profiteer" zo word ik ongevraagd van alle kanten aangespoord om me vooral juist níet te beperken. In reclamespotjes werd nu als "onze specialist" een zogenaamde "Al Gore" opgevoerd die zich zorgen maakt over "corporate warming", ofwel een "warm aanbevolen" reclamefolder voor ‘je nergens iets van aantrekken’.
Milieuminister Cramer, waarom niet gewoon ronduit zeggen wat rond zogenaamd niet te veranderen consumptiepatronen het werkelijke probleem is: de reclamedictatuur, de aanhoudende reclamebombardementen, de reclamegecorrumpeerde media die zelfs tussen de advertorials en commercials enkel nog de moraalleer verkondigen van non-stop dominee reclame. En wat doet u ten aanzien van gecorrumpeerde gemeentes die zich zelfs laten betalen om het gemeentelogo te vervangen door het logo van kroegbazen, winkeliers en andere ondernemers? Beste milieuminister, wij hebben hier ooit een stickertje "geen reclame" op onze brievenbus geplakt en kregen toen via onze eigen gemeente een campagne voor nog meer materialisme en nog meer materiële consumptie: ‘Tilburg Moderne Industriestad’.
Ik heb hier eens ooit bij de overheid aangeklopt met de wens om eenvoudig te wonen.
Beste milieuminister, de belangenverstrengeling met bouwbedrijven en projectontwikkelaars was toen al dusdanig dat dit als bewuste keus niet gestimuleerd werd, maar met alle middelen bestreden!
"Burgers zijn niet te bewegen zich vrijwillig te beperken"!? Ze mogen niet! Met krankzinnig reclamegeweld worden ze gedwongen tot consumptieslavernij. Ten dienste van een economie waarin geld verdienen belangrijker is dan stoppen met milieuverwoestende activiteiten. Milieumensen van het eerste uur plaatsten niet voor niets vraagtekens bij het functioneren van geld in die economie. Vervolgens werden ze niet alleen doodgezwegen, maar onmiddellijk ook overstemd door een inmiddels zelfs verhonderdvoudigde hoeveelheid reclame voor geld en beleggen!
"De redding is nabij", zo hoor je daartussendoor nu in spotjes op de radio. Vermoedelijk staat dus het hele kaartenhuis van geld en economie op instorten. Heeft de regering een draaiboek klaarliggen voor als het zover is? En hoe denkt de regering de totale chaos dan te voorkomen als niet nu al de normen en waarden van de reclamedictatuur bespreekbaar worden gemaakt en ter discussie gesteld?
Voor overzicht van eerdere en latere stukjes zie weblogoverzicht.
Reacties
Eén reactie op “Vragen aan de milieuminister”
Dag Henk,
Mooie illustratie!
In ons aller Brabants Dagblad komt vandaag zowaar Arnold Heertje aan het woord. Net als jij een econoom die wel goed nadenkt over de fundamenten en niet alles reduceert tot rekensommetjes in geld.