"Worstseizoen geopend", zo reageerde na mijn stukjes ‘worst’ en ‘salami’ keurslager van Hest in het blad de T. Dat blad blijkt ook verder als een worst volgepropt met reclame voor de ‘worstenbroodjescultuur’. "Typisch Tilburgse
T-gelwijsheid", lezen we zelfs bij een foto van een man die met afgezakte broek vanaf een lege bierkrat in de koelkast staat te pissen recht op de daarin gekoelde bier- en wijnflessen.
"Typisch Tilburg", zo wordt tot vijf keer toe zelfs herhaald bij deze koelkastpisser. Het is dus kennelijk een oud Tilburgs gebruik om bij het pissen je broek te laten zakken, de koelkast te gebruiken als pispot en de bier en wijnflessen aldaar te besprenkelen met urine.
Of presenteert ook bij dit eerste T-geltje die ‘typisch Tilburgclub’ zich meteen weer als bedorven worst en bedenkelijk reclamecollectief dat Tilburg omlaag haalt en degradeert tot enkel commercie en kruikenzeikerij (zie ook ‘Verhalenwedstrijd Tilburg schrijft’)?
"Ge mòkt mènne zèèk nie lauw", zo luidt deze eerste editie van "typisch Tilburgse
T-geltjeswijsheid". Maar hoe typisch Tilburgs is die uitspraak? Is het niet eerder een recent tot ‘volkscultuur’ opgeblazen bedenksel? Van hetzelfde kaliber als de kruikenzeiker? Is het echt oude Tilburgse volkswijsheid of recente promotie van kruikenzeikcultuur en aanverwante commercie? Ter voorkoming van lauwe zeik heb ik nog nooit gezien dat een Tilburger in de koelkast ging pissen. De afbeeldingen op de tegeltjes verraden ook verder dat zaken die we vroeger "typisch Tilburgs" noemden in die ‘typisch Tilburgclub’ juist niet meer meedoen. "Typisch Tilburgs" zijn uit de tijd van ouderwetse Delftsblauwe "Tilburgse" tegeltjes moderne gebouwen: Interpolis, Westpoint, het 013-gebouw! Weg met typisch Tilburgse identiteit van vóór 1994. In plaats daarvan ‘identiteit’ in de vorm van moderne architectuur, vanaf 1994 gepropageerd met publicaties als "Tilburg geeft vorm aan zijn identiteit". Het is duidelijk uit welke kruik bij ‘Typisch Tilburg’ de pis komt, hoe het eigenlijke Tilburg juist wordt afgezeken. En dit verder klakkeloos accepteren wordt gepresenteerd als "typisch Tilburgs". Domheid wordt ‘volkswijsheid’, geraffineerde reclame en doortrapte commercie wordt ‘volkscultuur’!
Maar er is zeer verheugend nieuws. Buiten gemeente en andere ontvangers van reclamegeld uit de T-pot hoor ik niets anders dan dat Tilburgers over hun nek gaan van die T, dat die T ze de strot uit komt. Er ontstaan zelfs geheel nieuwe spreuken en gezegdes, de moeite waard om hier toch eens op te tekenen:
Tilburg méér dan een T.
Moderne Industriestad viel niet mee, maar het toppunt is nu wel die T.
Opgesodemietert mee oe T.
Hedde oe verstáánd onder een T-gel gestopt?
Is oe verstáánd beT-geld?
Wilde een T-gel op oe harsens?
Ge mokt van mènne zèèk gin T.
Voor overzicht van eerdere en latere stukjes zie weblogoverzicht.
Reacties
12 reacties op “T-gelwijsheid”
T-woorden dringen zich nu ook op aan de columnisten van TilburgZ. De thee wordt op TilburgZ al wat langer met T omschreven.
En een tegel is nu voortaan een T-gel.
Laten we dan meteen doorpakken:
– – – – – – – – – – – – – – – –
Tilb bekende oersterke 'tape' wordt T-p.
Tilburgse tenenkaas wordt als T-nenkaas aangeprezen.
Tegenover Tilburg ligt Goirle, dat wordt voortaan T-genover genoemd in Tilburg.
Een teek uit de Tilburgse bossen heet voortaan een T-k.
Televisie uit Tilburg wordt T-levisie.
Planten kweken in Tilburg wordt T-len…
… en zonne langwerpige laamp on ut plefon noeme we in Tilburg vort un T-elbuis.
Dat is uiteindelijk de bedoeling ja: dat in de taal elke
Eigenlijk krankzinnig dat een gewone letter van iedereen wordt misbruikt en ingepikt voor reclamedoeleinden. Om het absurde daarvan duidelijk te maken heb ik ooit geschreven:
De SP zal binnenkort bekend maken dat ze in Tilburg voortaan T-gen zijn.
@ Henk
Tuurlijk weet ik ook dat je refereert aan die in jouw ogen abjecte reclamecampagne van Tilburg.
Maar met het gebruik van die T-woorden ondersteun je de verdere inburgering van de T en het succes van de T-campagne. Bij evaluatie wordt de naams- en logobekendheid gemeten, meer niet.
Zoals de reclame-spin-dokters weten, maakt het niet veel uit of je negatief in het nieuws komt of in een negatieve context genoemd wordt. Als je maar in het nieuws komt en genoemd wordt.
Wat betreft naams- en logobekendheid moet die T inderdaad scoren. Maar de manieren waarop dat nu gebeurt dat gaat toch alle perken te buiten? Op de uitnodiging zelfs voor het symposium van Duurzaam Tilburg, gedrukt door de gemeente, werd ongevraagd ineens een dikke, vette, beeldverstorende T gezet. Is het juist niet de taak van de gemeente om de burgers te beschermen tegen al te opdringerige commercie? Voor de burger zijn er met dit T-gedram in feite maar twee mogelijkheden meer: je zintuigen uitschakelen en totaal afstompen of je voortdurend realiseren dat er iets van zeer bedenkelijk niveau gewoon door je strot wordt geduwd.
Dat de gemeente ongevraagd een vette T beeldbepalend op het affiche van Duurzaam Tilburg plaatste is schandalig. Zo wordt de indruk gewekt dat de T staat voor duurzaamheid. In werkelijkheid staat de T-campagne een duurzame ontwikkeling van de stad juist in de weg; zolang de T-campagne door ettert, blijft het hier dweilen met de kraan open.
Het huidige 'groenrechtse' college faciliteert vooral het grootkapitaal en voert een beleid van pappen en nat houden.
Ik wil hier even namens dT iets rechtzetten. De T is niet ongevraagd geplaatst op onze affiches en flyers en bijgevolg is dit ook niet schandalig.
Wel wilden wij de T linksboven op affiche en flyer. Ook is het jammer dat op de poster ons eigen nieuwe logo wat wegviel.
Het is in mijn ogen heel begrijpelijk dat Henk en Hein ageren tegen ongenuanceerde en ongebreidelde commercie en de arbitraire rol die de gemeente en de T-campagne hierin spelen, maar argumenteren op basis van feiten hoort mijns inziens tot de basisomgangsvormen. Indien een poster van dT in de discussie betrokken wordt, dient dit mijns inziens dan ook zeker te gebeuren.
Dat de gemeente de opmaak, de druk en een deel van de distributie van de affiches en flyers voor haar rekening nam heeft overigens ook niets te maken met het toestaan van de T op affiche en flyer. Ik vecht liever niet tegen de T/bierkaai, maar poog liever te helpen om het schip langzaamaan te wenden.
@ paul
Waar het hier om gaat is dat de 'T' beeldbepalend, zelfs beeldverstorend werd ingevoegd.
De naam dT is trouwens niet zo goed gekozen voor een stichting die duurzaamheid wil bevorderen; dT doet teveel denken aan insecticiden.
@Duurzaam Tilburg, Paul van Est
Hoe zit dat nu precies bij jullie? Ik kreeg die affiches nota bene met excuses en met de mededeling dat die T op het affiche beslist niet de bedoeling was en op eigen initiatief door de gemeente geplaatst. Ik kreeg zelfs affiches met een doorgestreepte T! Nu schrijven jullie hier iets totaal anders.
Er werd me zelfs gezegd dat de naam dT niet meer werd gebruikt, maar was veranderd in "duurzaam Tilburg" met ook in het logo geen T, maar een boom. Maar in de reactie hier lees ik juist nadrukkelijk en uitsluitend de naam "dT". Hoe jullie je naar buiten willen etaleren is jullie zaak, maar naar mij graag wel duidelijkheid. Ik word hier op deze manier weggezet als iemand die onjuiste informatie geeft.
Hoe het precies zit.
Linde Braber, co
Om deze discussie te sluiten:
duurzaam Tilburg is de naam, Linde Braber heeft het volledig bij het rechte eind. Ik zal in het vervolg pogen de afkorting achterwege te laten.