Door de mall wordt Tilburg straks een begrip in het land, zo verwacht men. Door de mall zal Tilburg zich onderscheiden en uniek worden. Maar Tilburg is al uniek! Alleen al door de hele aanloop naar die mall, het hele voortraject, de manier waarop zelfs maanden tevoren al specifiek reclame voor die mall werd gemaakt (zie ‘Het stónd al in de krant’). Dat alles maakt Tilburg zó uniek dat we die mall helemaal niet nodig hebben om ons te profileren.
Hoe werd Tilburg rijp gemaakt voor zo’n koop- en consumptiewalhalla! Hoe werd de bevolking er van doordrongen dat er maar één ding belangrijk is in de wereld: de koopwaar straks in die mall! Daartoe kreeg Tilburg als eerste stad in het land een huis aan huisblad dat betaalde reclame ging brengen in de vorm van gewone nieuwsartikelen. Het blad (Stadsnieuws) werd daarvoor weliswaar meermalen veroordeeld, maar Tilburg was vervolgens weer de eerste stad waar dit gewoon niet eens bekend werd gemaakt. Tilburg was daarna ook de eerste stad waar een initiatief om een dergelijk reclameblad met een brievenbussticker selectief te weren op alle mogelijke manieren werd getorpedeerd (zie o.a. ‘God en de Groene Sinterklazen’ en ‘De oorlog in Tilburg’). Ja, Tilburg was de eerste stad waar vervolgens de gemeente zelf reclameafspraken ging maken met dergelijke reclameverspreiders, zelf helemaal ging meedoen. Het opvallende lettertype van het blad Stadsnieuws prijkte even later op de nieuwe stadskantoren, op en in de nieuwe Heuvelarchitectuur, werd tot nieuwe huisstijl gepromoveerd in de gemeentevoorlichting. Het werd zelfs het lettertype van het gemeentelijke voorlichtingsblad Tilburg Magazine. En daarna werd Tilburg de eerste stad ook waar met slinkse methodes hét symbool van de stad omlaag werd gehaald als hoogtepunt van een campagne om ‘Moderne Industriestad’ te propageren en allerlei zaken in de commerciële mallsfeer te presenteren als "identiteit", "hart" of zelfs "hét symbool van Tilburg". Vervolgens maakte Tilburg ook als eerste stad in het land mee dat zo’n dubieus huis aan huis verspreid reclameblad werd opgenomen in een dagbladketen, waar toen ook het dagelijkse lokale nieuws meer en meer in redactionele vorm gegoten reclame werd. En uiteindelijk was Tilburg zelfs de eerste stad waar een logo van bedrijven, winkeliers, kroegbazen en horecagiganten even later het nieuwe logo van de gemeente werd!! Tilburg is volstrekt uniek, zó uniek dat we hier echt geen mall nodig hebben om dat duidelijk te maken.
Reacties
2 reacties op “Historisch overzicht mall Tilburg”
Het schijnt de week van de democratie te zijn. Is ook dat weer een nieuw reclamebedenksel, een reclamestrategie om de aandacht juist af te leiden? Of gaan we ons nu echt bezinnen op de hier aan de orde gestelde aantasting van vrijheid en democratie? En hoe beschermen we in Tilburg de nog resterende vrijheid tegen de consumptiedictatuur? Hoe verdedigen we de nog resterende vrije meningsuiting tegen het reclamefascisme?
jaha, week van de democratie
maar daar hebben wij geen referendum over gehad, of wij die week nu wel of niet willen
(grapje)