Geplaatst

Het stónd al in de krant (mall Tilburg)

“Henk wanneer stop je nou eens met je complotdenken”, zo werd hier pas nog gereageerd op het stukje ‘Tilburg 2009‘. Laten we er inderdaad maar eens van uit gaan dat alleen ikzelf het probleem ben. Ook voor mijzelf is dat een stuk makkelijker. Niet langer ervaar ik campagnes, de media en de gemeente als het probleem, maar alleen nog mijzelf. Een stuk eenvoudiger en overzichtelijker. En mezelf veranderen heb ik zelf in de hand. Ja, natuurlijk: ik lijd aan complotdenken. En laat ik hier maar eens eerlijk vertellen hoe erg het met mij gesteld is.

Als ik af en toe het Brabants Dagblad nog eens doorblader, doe ik dat alleen nog maar met scepsis en achterdocht. Zelfs bij zoiets onschuldigs als de jongerenpagina ‘Hotel de Jong’. Zal ik u eens verklappen wat ik dan zelfs denk: verkapte commerciële reclame om jongeren te sturen in de richting van een materialistische en consumptieve leefstijl. Op 13 december 2006 meende ik zelfs een dusdanig complot te zien dat ik nota bene besloot de betreffende krantenpagina te bewaren. Het viel me op hoe in een interview met de dan achttienjarige Pamela Spruijt het meest consumptiegerichte zinnetje weer promoveerde tot kop. “De dichtstbijzijnde mall is twee uur rijden”, zo las ik. Bovendien stond in dat zinnetje de term mall nog eens met extra vette letters. En het stond dan ook nog eens als ‘nog hoger’ boven het vetter ook gedrukte woordje “high” dat met cursieve letters nog eens extra naar het woord “mall” wees. Ja, dan ben ik toch echt een complottheoreticus van het ergste soort.
“Dit kan geen toeval zijn”, zo redeneer ik dan, “je zult zien dat over een paar maanden plannen worden onthuld voor een mall in Tilburg”. Een absurde gedachte natuurlijk, want het is volkomen uitgesloten dat er in Tilburg zo’n mall zou komen. Alleen al vanwege de daartoe gevoerde campagnes en gehanteerde reclamepraktijken!

Zie voor eerdere voorbereidende reclamepraktijken in deze sfeer ook ‘De Gigant’.
Voor eerdere en latere stukjes per onderwerp zie weblogoverzicht.

 

Reacties

6 reacties op “Het stónd al in de krant (mall Tilburg)”

  1. jacques willemen avatar
    jacques willemen

    Levi campagnes en die van andere jeansmerken zijn de meest effectieve commerci

  2. Bart avatar
    Bart

    Het wordt de hoogste tijd voor openlijke en publieke voorlichting over reclamepsychologie en reclamepraktijken. De overheid heeft wat dit betreft een taak en een plicht naar kinderen en jongeren, de gemeente Tilburg naar de Tilburgse bevolking.

  3. jacques willemen avatar
    jacques willemen

    @bart en henk
    in het programma middelbaar onderwijs voor het vak maatschappijleer zit het onderdeel massamedia waarvan reclame een onderdeel uitmaakt
    Maar eer de jongeren in het derde, vierde of vijfde leerjaar (afhankelijk van schooltype) dat krijgen zijn ze al zo ge

  4. Henk avatar
    Henk

    @Jacques
    Ik heb hier zoiets liggen, maar dat geeft toch ook niet

  5. Hein avatar
    Hein

    een shopspot
    koopparadijs
    funshoppaleis
    mega malle mall
    'hangt in de lucht'

    'laat Tilburg 't zien'
    gaat de mega malle mall
    hier 'landen'
    misschien

    de pvda en de vvd
    vinden de mega malle mall 'n goed idee
    en zelfs het christelijk democratisch app

  6. […] reclame zoals in Tilburg nog nooit eerder vertoond (zie onder andere 1,  2,  3,  4,  5,  6) . En ook recent rond het door de gemeente niet betalen van mijn rekeningen hebben we weer […]