Geplaatst

Het cadeau van de Groene Sint!

"Hij komt, hij komt, de Groene Sint", zo werd op 1 augustus bij het item Huttonia op Nederland 1 zijn komst al aangekondigd. Maar omdat de Groene Sint bij Oxfam Novib al zo actief was, heeft de originele Tilburgse Groene Sint voor zijn eigen geboortestad toen alleen maar in stilte iets ingepakt. "En nu is de tijd gekomen om uit te pakken", zo liet de Groenheiligman deze week weten.

"Kruikenkrant, Kruikenkoerier, Speciale Carnavalseditie". De incognito uitleg gevende Groene Sint toonde ter verantwoording van zijn cadeau de kranten van de afgelopen weken. "Over media-aandacht heeft Carnaval niet te klagen gehad", zo concludeerde hij. "Maar Carnaval is slechts de opmaat naar de Vastentijd. En waarom lezen we nu over die Vastentijd helemaal niets? Wat niet bevorderlijk is voor consumptie en commercie wordt automatisch doodgezwegen? ‘Vermageren’, ‘lijnen’, ‘afvallen’, ‘afslanken’, zo denk je nog iets te lezen over de Vastentijd. Maar nee, dat zijn dan oproepen om in combinatie met pillen nóg meer te eten: ‘eet je slank’, ‘druppel je slank’! Slank door vasten? Dat bestaat niet. Zelfs niet in de Vastentijd." Hier, ‘fusten’, daarover schrijven ze wel.

"En moet je dit zien", zo legde de Groene Sint een krant op tafel van vlak na zijn eerste landelijke optreden. "Pieten en Sinterklazen hadden ineens alle kleuren van de regenboog! Om zo naar het publiek óók de Groene Sint, als toevallig groen geverfd, in te lijven bij de grootcommercie. En wat zagen we pas na de lancering van het lumineuze idee om vijf minuten het licht uit te doen". "Kijk", zo wees de Groenheiligman op schokkende foto’s. "Op de reclamezuilen prompt reclame voor precies het omgekeerde (zie ook foto hierboven). En via de radio de vermaning om toch vooral alle lichten te laten branden. Wie het licht uit deed was bij voorbaat medeplichtig aan een terroristische aanslag!"

"En herinnert u zich nog de reacties destijds op uw milieuoproep om minder te kopen?", zo vielen oude Klaascollega’s hem bij. "Koop, koop, profiteer, toeterde nog harder de reclame". "Later", zo reageerde de jongste Groene Sint, "deed u de oproep tot één dag in het jaar niet winkelen: de zogenaamde ‘Niet-Winkeldag’. ‘Extra koopzondag’, was prompt de reactie.         En daarna nóg meer reclame voor nóg massaler winkelen op nóg meer extra koopzondagen". "En hier in Tilburg", zo klonk het nu weer aan het hoofd van de tafel, "werd zelfs het logo ‘T’ van de gezamenlijke winkeliers en ondernemers in ‘T-binnenstad’ gepromoveerd tot nieuw gemeentelogo!!! En wat maakten we hier eerder al mee nadat we getrakteerd hadden op de brievensticker ‘geen reclame’: ‘Tilburg Moderne Industriestad’!!! Extra redenen om in Tilburg nu het volgende te realiseren: een week zonder reclame".

Een groot gejuich steeg op. "De tijd is rijp voor de wederopstanding der Groene Sinterklazen", zo klonk het als uit één keel. "De Groene Sint pakt uit. En we wachten niet tot 5 december. Het gaat gebeuren als alles weer groen is: de week van 23 tot en met 29 april: een week zonder reclame. Zegt het voort, mail het voort, sluit je aan. Laat de sneeuwbal voortrollen. En laat het weten aan alle verantwoordelijke media, verantwoordelijke bestuurders, verantwoordelijke reclamemakers en reclameverspreiders, al uw kennissen: de Groene Sint pakt uit: de laatste week van april Tilburg reclamevrij."

Zie voor overzicht per onderwerp van eerdere en latere stukjes:

‘Van Adje tot Lindeboom’
‘Van Mall tot Zot
‘Van Mall tot Zot (vervolg)’

Reacties

Eén reactie op “Het cadeau van de Groene Sint!”

  1. m van Boxtel avatar
    m van Boxtel

    Baas in eigen brein

    Terwijl je dit leest zijn duizenden reclamemensen bezig miljarden-budgets te gebruiken om onze waarden, ons zelfbeeld en onze koopgewoonte te beinvloeden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van geraffineerde technieken, die inspelen op een diep gewortelde behoefte van mensen om bij een bepaalde groep te horen. We verlangen ook naar schoonheid, gezondheid en welzijn. Als je de reclame moet geloven is dat allemaal ’te koop’. In werkelijkheid is hetgeen wordt voorgespiegeld vaak nep en draait het vooral om ‘geld verdienen’. Ongeremde consumptie lijdt tot milieu-vervuiling en daarom gaan steeds meer stemmen op om de samenleving duurzaam in te richten. Maar vergis je niet: Kapitalisten zullen proberen hun macht te behouden en te versterken. En in dit streven zullen ze ons nog wel even blijven bestoken met mooie praatjes en onzin.
    Een goed idee om een reclame-vrije week in te stellen!

    Woensdag 28 februari 2007 zijn er op de universiteit tentoonstellingen en lezingen over het functioneren van de hersenen. EIGEN BREIN heet dit project.