"Het CAST verkondigt geen mening, maar biedt slechts een podium", zo vertelde afgelopen woensdag de voorzitter van het CAST, oud wethouder Horvers. Maar aan welk geluid bied je dan wel en geen podium? Met name rondom de Heuvel verkondigt en selecteert het CAST overduidelijk een bepaalde mening, terwijl we essentiële andere geluiden juist helemaal niet horen.
Na de oplevering van het Heuvelplein in zijn huidige vorm parkeerde Tilburgs belangengroep van architecten daar zelfs haar speciale ‘CASTmobiel’. Om de bevolking te overtuigen dat de weerzinwekkende Heuvelcastratie toch echt een geweldig staaltje architectuur was. Toen die bevolking desondanks kritisch bleef, investeerde de toenmalige wethouder Horvers nog eens een fors bedrag aan extra reclamegeld. En waar is dat geld precies aan besteed? In elk geval was het CAST later nauw betrokken bij de zogenaamde "verkiezing van het favoriete park" met als enige keuzemogelijkheid ‘parken’ waar de nadruk van groen verlegd was naar architectuur. En wat zagen we daarbij: de gestaliniseerde Heuvel was door het opruimen van het complete Lindeboomplantsoen ineens een "park"; werd als "park" zelfs gepropageerd! Met een vergelijkbare ‘verkiezing’ wordt nu ook het begrip ‘groen’ aangepast aan wensen van architecten en projectontwikkelaars. ‘Groen’ als synoniem voor steriliteit en onnatuurlijkheid, terwijl woord en beeld nog iets heel anders suggereren. Wat werden we rondom de Heuvel ook eerder al met mooie tekeningen misleid! Op promotieplaatjes voor de huidige Heuvel was niet eens het stalen staketsel te zien boven de ingang van de fietsenkelder. Terwijl dat nu in werkelijkheid het hele plein domineert! Wél beloofd waren grote bomen: "nazaten van de oude Lindeboom". Maar in werkelijkheid kregen we platanen! Het is dus nog maar de vraag wat er straks daadwerkelijk gebeurt met het gegeven ‘Lindeboom’.
Het CAST zou raar opkijken als iemand belooft om een prachtig paleis te bouwen en dan een varkenskot neerzet. Toch is het nog veel zotter met dé Lindeboom en wat tot dusver als "de Lindeboom" de revue passeert. Het is een levensgroot verschil of op de Heuvel straks een Lindeboom het schitterende verhaal vertelt van doorgroei en mirakelse overlevingskracht of dat een "doofpotlinde" de leugens nog eens benadrukt van "niet meer te redden", "doder dan dood", "het loodje gelegd" enzovoort. Staat daar straks de boom die de leugens van Horvers aan het licht bracht en overleefde of een afleidingsboom geplant juist door die toenmalige wethouder? Het is bovendien een verschil van hemel en aarde of een boom daar met uniek, eeuwenoud genetisch materiaal nog getuigt van een oude relatie met de abdij van Tongerlo of genetisch van niets anders getuigt dan: massaproduct van een plaatselijke kwekerij. Een gigantisch verschil is het ook of er straks een betekenisloze standaardboom staat of de doorgroei van de oudste Oranjeboom en de oudste Vrijheidsboom van het land, Tilburgs oude Gerechtsboom, de Levensboom die zelfs de kettingzagen van Moderne Industriestad overleefde. Krijgt de Heuvel een boom waar een groot boek van 240 pagina’s over verscheen of staat er straks iets om elke betekenis, elke historie, alle liedjes, gedichten en literatuur nog nadrukkelijker mee dood te zwijgen? Daar gaat het om en daarover zwijgt nadrukkelijk ook het CAST en zwijgt al jaren het Brabants Dagblad.
Want een grote campagne bepaalt weer de informatie en berichtgeving. En de reclame voor de nieuwe Heuvelverkiezing verraadt al maandenlang het grote campagnedoel (zie foto). Onder de oude foto van de Lindeboom staat "heu el". De letter ‘v’ is weggevallen. Die wijst als pijl nog naar de Lindeboom. De reclamesuggestie is dat die Lindeboom eindelijk weer aandacht krijgt, maar de eigenlijke boodschap is dat de boom er niet meer is, weggevallen, net als de letter ‘v’; dat we het over die boom niet meer hebben, zeker niet in tegenwoordige tijd. Nee, naast het tot loze letters gereduceerde ‘heu’ en ‘el’ zien we in de kleur van de verdwenen ‘v’, en nog een maatje groter en dikker, een andere letter al klaar staan: de ‘T’. Dat is waar het om gaat in de Tegenwoordige Tijd; weg met die v van het verleden. Ja, niet toevallig stond die ‘T’ levensgroot in zesvoud op de Heuvel toen daar zogenaamd naar onze eigen ideeën werd gevraagd. Dát is de geraffineerde reclamestrategie waar we nu weer mee bestookt worden: na ‘Moderne Industriestad’ de Lindeboom als symbool van de stad vervangen door de ‘T’.
Zie voor overzicht per onderwerp van eerdere en latere stukjes:
‘Van Adje tot Lindeboom’
‘Van Mall tot Zot
‘Van Mall tot Zot (vervolg)’
Reacties
6 reacties op “Heu el CAST”
"toch echt een geweldig staaltje architectuur was" (citaat van cast)
als dat zo is waarom dan nu weer miljoenen verkwisten aan zogenaamd weer een "staaltje architectuur"
cast maakt zich met bovenstaande citaat en frits horvers als voorzitter totaal ongeloofwaardig
hoe snel is die frits destijds niet uit het tilburgse gevlucht
ik zag hem nog op zijn laatste dag met zijn adjudant in het stadhuis
allebei in het zwarte pak
nu weten we dat die frits in een vorig leven leraar Duits is geweest
en we weten in dat verband aan welke tijd zwarte kleding ons dan doet denken
de vernietiging van levens in die tijd gebeurde in miezerige bouwseltjes
nee die frits horvers als castvoorzitter is een misser van de bovenste plank
heeft hij ook niet eens gepleit voor afbraak van het centraal station van tilburg en de kunstacademie aan de ……laan
dat je directeur of voorzitter bent geweest van een of andere landelijke bouworganisatie is old-boys-netwerk, elkaar leuke baantjes toespelen en wil niks zeggen over je culturele en kunstzinnige bagage
Beste Jacques. Ik plaats elke reactie, maar wil je toch laten weten dat in mijn ogen het feit dat Frits Horvers leraar Duits is geweest volstrekt irrelevant is. Laat staan dat je associaties kunt maken met Nazi-Duitsland. Je doet dan hetzelfde als het Brabants Dagblad toen ze daar op mijn boek over Tilburg rond de Lindeboom reageerden met een grote kop
Beste Mhr. Kuiper
CAST organiseerd het openbare debat en creeerd hiermee een podium voor eenieder om zijn of haar mening te ventileren. Overigens, met mijn complimenten, precies zoals u daar hier de gelegenheid voor biedt. Ik had graag uw mening vernomen tijdens het debat waarover u zo vurig van wal steekt. Zoals we ook de mening van de genodigde sprekers waaronder Karin Bruers (alias Bets van 't B
ik blijf graag bij mijn eigen niveau(loos)
misschien zou men associaties met nazi-duitsland kunnen maken, maar gewaarschuwd telt men voor twee
het begint bij eeuwenoude lindebomen en het eindigd bij de eeuwenoude mensheid
aan de dieren zijn ze al eeuwen bezig om kapot te maken en te eten
Geachte Bas,
daar ga je een beetje de fout in en wordt het nieuwe snelle denken, niet per definitie betere denken geillustreerd. De Lindeboom was aantoonbaar ergens tussen de 400 en 800 jaar oud. Binnen een halve eeuw, wat maar 50 jaar is, een nieuw boek schrijven kan en zal uitbesteed worden aan een reclameburooke maar heeft niets met roots en historie te maken.Volkscultuur en overgedragen ervaring is iets anders dan een nieuw rapportje,
keuzeontwerpje en een andere Heuvel. Dat voel je zelfs zonder het te begrijpen. En voel je het niet, even goede vrienden maar wel jammer dat je dat gevoel mist.
Groeten en de beste wensen
Theo Ilburg
PS overigens zijn dat soort gevoelens de wortel van waarden en normen.In elke cultuur bijna hetzelfde.Gelukkig.
Beste Theo,
hoewel mijn bijdrage in hoofdzaak betrekking had op een (in mijn ogen) nogal ongenuanceerde en vreemde kijk op de rol die het CAST volgens de heer Kuiper zou vervullen, kan ik me uw reactie op de laatste zinnen van mijn tekst wel begrijpen.
Uw boodschap is helder. Het is echter in het geheel niet mijn punt om de cultuurhistorische waarde van (in dit geval) de linde te ontkennen. Ik vraag mij echter af wat het doel van deze, en andere, columns is ten aanzien van het nieuwe ontwerp voor de Heuvel. Ik kan persoonlijk niet inschatten of de oude linde dood of levend gekapt is, feit blijft dat deze er niet meer staat.
Als er dan nu nieuwe initiatieven zijn om de Heuvel 'nieuw leven in the blazen' dan zou ik graag een constructieve bijdrage horen van mensen die een interessante positie in deze stad innemen. Waakzaamheid ten aanzien van zaken van cultuurhistorische waarde is mijn inziens van groot belang, in het geval van de nieuwe Heuvel is de strijd destijds echter gestreden en verloren. Geef nieuwe, positieve, ontwikkelingen een kans en probeer hier in mee te denken. Dat is mijn boodschap.