Een groot deel van het winkelpersoneel wordt regelmatig slachtoffer van verbaal geweld, meldt Metro van dinsdag 29 augustus. De krant baseert zich op een onderzoek van de Arbeidsinspectie. Hoe groot dat deel precies is, staat er helaas niet bij. Schelden tegen mensen die in een winkel werken, is niet netjes, maar deze medewerkers mogen wat mij betreft ook gerust eens naar zichzelf kijken.
Natuurlijk, de kwaliteit van de service is niet in alle winkels dezelfde. Maar over het algemeen gezien kun je toch wel stellen dat winkelpersoneel de afgelopen decennia een stuk luier en ongeïnteresseerder is geworden. En in sommige gevallen zelfs arroganter. Mijn goede vriend Elvis had ooit een klacht. Nadat hij die had geuit tegen de winkelmedewerker, kreeg hij te horen: "Je hóeft hier niets te kopen." Echt het toppunt. Ik denk dat Berlusconi wel een passende filmrol voor deze medewerker weet. Je kunt (verbaal) geweld ook uitlokken, denk ik dan.
En dan hebben we het hier nog niet eens over de service in de restaurants, die werkelijk achteruithólt. Brabanders kloppen zichzelf altijd op de borst met de term ‘gastvrijheid’. Waar dat vandaan komt, is mij een raadsel. Gastvrij Brabant, m’n reet…
Ook winkels zullen ongetwijfeld te lijden hebben onder de verruwing van de maatschappij, maar een hoop leed is ongetwijfeld te voorkomen door klanten serieus te nemen en beleefd te blijven. Aardig aan het artikel van Metro was dat de krant diverse verkopers om commentaar op de uitkomst van het onderzoek vroeg. De reactie van Xander IJzer van Aktie Sport bezorgde mij een glimlach. Hij zei: "Op de radio hoorde ik van dat onderzoek. Ik herken me er helemaal niet in. Ik werk al zestien jaar in de winkel, en al die tijd heb ik nergens last van gehad. Het gaat er ook om hoe je met je klanten omgaat. Als je ze de aandacht geeft die ze verdienen, willen ze best even wachten. Je moet ze gewoon laten weten dat ze belangrijk zijn en dat je weet dat ze er zijn."
Ik heb een nieuwe sportbroek nodig. Ik denk dat ik ‘m bij Xander ga kopen.