Still at home! Dus laat ik de mogelijkheid nog benutten met informatie over de Heuvel die u voorlopig elders nergens tegen zult komen.
Ongelofelijk maar waar: in Tilburg moest zo’n twintig jaar geleden een plein in zijn geheel één groot reclameobject worden: “Het plein moet Moderne Industriestad uitstralen”, “uitdrukking geven aan het imago ‘Tilburg Moderne Industriestad’”. En nog geen tien jaar later was de T stijl de mode en moest het hele plein weer worden heringericht en uitdrukking geven aan het ‘imago T’. De burgers mochten zogenaamd zelf het ontwerp bepalen, kozen een groene Heuvel, maar kregen een grijze steenmassa. Ook allerlei details tegenovergesteld aan het gekozen ontwerp en de daarin gedane beloftes. Maar in de campagnegelieerde media hoorden we daar verder niets over. Uiteindelijk werd bij de dode lindeboom (zie ook TilburgZ gaat door aflevering 2) op 16 augustus op het hek rond de boom heel bescheiden toch gewezen op de significante verschillen tussen ontwerp en opgeleverde werkelijkheid. Maar net als het Lindegedicht kon ook die uitleg in de vorm van kleine foto’s met kleine blokjes tekst niet worden getolereerd. Alles werd diezelfde dag nog als smerige milieuvervuiling verwijderd. Als documentje echter voor het nageslacht hier toch nog de letterlijke tekst van de in de media geweerde, maar bij de dode Vrijheidsboom zelf toch nog heel even gepubliceerde informatie:
Bij twee aan twee afgebeelde foto’s zoals hierboven en nog ruiger hier afgebeeld tekstblokjes met de volgende citaten uit het prachtige gemeentelijke boekje “Heu el T, 8 plannen, 3 nominaties”. En verder daarbij tekstblokjes met de daarna nog volgende informatie:
“een groene oase”
“bijzondere groene uitstraling”
“een sterke groenstructuur”
“groene lopers met een wisselende breedte”
“het standbeeld van Willem II blijft op zijn plek”
“de lindeboom krijgt de hoofdrol”
“centraal op het podium”
“hart van de Heuvel”
“groep lindebomen”
“drie lange robuuste banken onder de lindeboom”
De Lindeboom “centraal”, “in het midden”, maar de Linde juist meters naar de zijlijn. In het midden van het plein een plaquette met het nergens in de plannen genoemde Tilburgse reclamemiddel voor kruiken met sterke drank en in het bijzonder Schrobbelèr.
En wat lazen we al in het gemeentelijke persbericht in 1994! Over de oude Lindeboom alleen maar ellende. Een boom met kennelijk ook geen enkele betekenis. En in weerwil van de traditie “lindeboom” met een kleine letter. Maar wél met een hoofdletter “Schrobbelèr.
Bij de kap schenkt de gemeente voor iedereen een glaasje Schrobbelèr.
En alleen dat is blijkbaar “authentiek Tilburgs”, aldus de ‘pay off’ van de als persbericht verpakte reclameboodschap. En als in 1996 de eerste doofpotlinde wordt geplant, de wethouder nippend aan een glaasje Schrobbelèr.
Dat opnieuw het nieuws met een hoofdletter! En zo twintig jaar lang via Informatiecentrum, VVV, Archief, Textielmuseum, Stadsmuseum, gemeentelijke geschiedschrijving enzovoort. Tot in het absurde de Tilburgse Lindeboom als ‘hart’, ‘symbool’, ‘ziel’ en ‘identiteit’ uitwissen en vervangen door wat bedrijven als zodanig in de markt willen zetten. Begeleid door een indrukwekkend spoor reclamesmeergeld.
voor overzicht per onderwerp van eerdere stukjes (met links) op de oude site
zie weblogoverzicht: A tot G , G tot M, M tot S en T tot Z.
Reacties
11 reacties op “Verboden info Heuvel”
Henk dit klopt niet! De laatste herinrichting was toch meer dan 10 jaar na het bouwen van de fietsenkelder?
En schrobbelaer, de hoestsiroop van de wanna-bees, daar maak je toch geen woorden aan vuil?
Pas op uw saeck.
Wat bedoel je nou Paul met "Henk dit klopt niet!"? Toch hopenlijk dat wat werd opgeleverd totaal niet overeenkomt met de plantekeningen (zie vooral ook de foto's bij dit eerdere stukje). Toch hopenlijk dat Willem II helemaal niet "op zijn plek" bleef, dat de waterspuitertjes helemaal niet "aan de rand van het plein" zijn gekomen, dat er in het beloofde "midden" voor de Lindeboom nu een tegel voor de kruikenzeiker ligt enzovoort. Want wat betreft die "tien jaar" waar je het over hebt, schrijf ik:
"na nog geen tien jaar was de T stijl de mode". En dat klopt toch redelijk dacht ik.
En wat betreft Schrobbelèr maak ik me op zich natuurlijk alleen maar druk over de Tilburgse reclamepraktijken rond de zogenaamde citybranding, ofwel in plaats van onze oude Vrijheidsboom zaken in de commerciële sfeer neerzetten als "ziel", "identiteit", "symbool van de stad" enzovoort. Het gaat me alleen maar om de in die context gemaakte ruige reclameafspraken.
@Henk,
flagrante discrepantie tussen "belofte" en realiteit.
Dag Henk,
Er staat toch echt: "En nog geen tien jaar later was de T stijl de mode en moest het hele plein weer worden heringericht en uitdrukking geven aan het ‘imago T’."
Dát klopt niet, de herinrichting was meer dan 10 jaar later, toch?
Voor de rest klopt het stuk juist wel, wat je aan de kaak stelt, dat klopt niet. Die prachtige folder vol groen en beloftes hieromtrent idd, nog geen donder van terechtgekomen.
En negatieve publiciteit is ook publiciteit, vandaar dat ik zeg: negeer die hoestsiroop.
Dag Paul,
Vlak na het verschijnen van mijn Lindeboomboek met de boodschap 'leg de nadruk weer op 'Til' startte de campagne T. Dat was in 2000, dus nog geen tien jaar na "het plein moet Moderne Industriestad uitstralen". In hoeverre je ook de rest onder die "nog geen tien jaar" wil laten vallen is verder eigenlijk aan jou. Maar als je dat graag wilt: nog geen tien jaar later hoorde ik zelf in elk geval al van diverse kanten de roep om het plein weer helemaal op de schop te gooien. Al heel snel na het aantreden van Vreeman en vooral ook rond het boekje 'Allemansvriend' over Johan Stekelenburg, eindigend met een stukje over de Lindedoorgroei. Die moest toen liefst weer terug op de Heuvel. En als onderdeel van (en lokmiddel tot?) een weer compleet nieuwe herinrichting. En dat was in 2005. Maar wat zijn we weer typisch Tilburgs bezig. Over de echte problemen verder niet doorpraten, maar mieren over bijzaken en flauwekul. Ook wat betreft die "hoestsiroop". Het gaat niet om die "hoestsiroop", maar om de corruptie, de vuile reclamepraktijken daaromheen. Moeten we dat dan maar allemaal negeren?
Nee Henk, juist niet!
Heb de Tao van Moerenburg bijna uit, je schrijft daarin mooier en subtieler. Suc6
Beste Henk,
Hartelijk dank voor je strijd ! En het in herinnering houden van onze oorspronkelijke geschiedenis.
Waarom moet dat uitgewist worden ? Eerst vreet de christelijke kerk al onze symbolen op door Maria te planten in een Frya vereringssymbool. En dan komt het meest inhoudloze en nietszeggende veruitelijking van het leven: het commerciele de restjes kapotwalzen.
Alsof wij burgers de diepte van ons zijn kunnen vergeten ? Dat zit binnenin ons en kan niet kapot gemaakt worden ! Maar dank dat jij het door jouw woorden en acties weer in het hier en nu en in woord en beeld terug hebt gebracht in ons leven !
Ik heb je prachtige foto's gezien en wil graag je boeken lezen, vooral over de Lindeboom. Is het nog te krijgen ?
Dankjewel ! En heel veel succes met alles !
Adrie de Jong
Zaterdag, Willemsplain daar is het begin van een nieuwe revolutie. Geheel volgens de principes van Henk. More is less en graaien is voorbij.
KAPPEN
Nico Snels, chef stad- en streekredactie bij het Brabants Dagblad schreef in een column (BD, 011011):
'Kan dat onophoudelijke gemier en geëmmer over de linde op de Heuvel nu eindelijk eens stoppen? Kappen met dat gezeur (…) Alsof er niets belangrijkers in de stad is te doen'.
Journalist Snels schrijft 'kappen met dat gezeur', maar hij bedoelt 'kappen met de Lindeboom'.
Snels stelt in z'n column namelijk doodleuk dat we op de Heuvel helemaal geen lindeboom nodig hebben. De chef stad- en streekredactie van het Brabants Dagblad zegt het niet met zoveel woorden, maar de clou van zijn stukje is overduidelijk dat dé Lindeboom niet meer meetelt. En om die boodschap op een suggestieve manier extra kracht bij te zetten voegt hij daar nog aan toe: 'Want wat is er nou mooier dan het verleden te koesteren door het los te laten'..
Achter deze mooie zin gaat kennelijk de intentie schuil om de Lindeboom als groene icoon van de stad Tilburg uit de geschiedenis te wissen. Hier zien we een kunstje dat het Brabants Dagblad keer op keer op keer flikt als het gaat over de Lindeboom.
Misschien kan de krant daar eens mee kappen.
KAPPEN
Nico Snels, chef stad- en streekredactie bij het Brabants Dagblad schreef in een column (BD, 011011):
'Kan dat onophoudelijke gemier en geëmmer over de linde op de Heuvel nu eindelijk eens stoppen? Kappen met dat gezeur (…) Alsof er niets belangrijkers in de stad is te doen'.
Journalist Snels schrijft 'kappen met dat gezeur', maar hij bedoelt 'kappen met de Lindeboom'.
Snels stelt in z'n column namelijk doodleuk dat we op de Heuvel helemaal geen lindeboom nodig hebben. De chef stad- en streekredactie van het Brabants Dagblad zegt het niet met zoveel woorden, maar de clou van zijn stukje is overduidelijk dat dé Lindeboom niet meer meetelt. En om die boodschap op een suggestieve manier extra kracht bij te zetten voegt hij daar nog aan toe: 'Want wat is er nou mooier dan het verleden te koesteren door het los te laten'..
Achter deze mooie zin gaat kennelijk de intentie schuil om de Lindeboom als groene icoon van de stad Tilburg uit de geschiedenis te wissen. Hier zien we een kunstje dat het Brabants Dagblad keer op keer op keer flikt als het gaat over de Lindeboom.
Misschien kan de krant daar eens mee kappen.
Triest het medialandschap in een stad, waar het suffertje van hogere kwaliteit is dan de gemeentespreekpop het Nieuwsblad.