We gaan een associatie-spelletje doen. Ik noem een stad en u noemt direct wat er bij u binnenschiet. Bijvoorbeeld Rotterdam… en dan zegt u Leo Beenhakker. Amsterdam… en dan zegt u dat Ajax verliest van Feyenoord. Dat was makkelijk, toch? Nu wordt het moeilijk: Helmond….? Vlaardingen…., Schiedam….?? Haarlem? Ermelo, Almelo, Dordrecht, Rijen..? Sittard? Nee, komt er niets in uw hoofd? Dat komt omdat al die plaatsen een imago-probleem hebben. Ja, toch?Of wordt dat elders anders beleefd? In Tilburg zijn ze er ook heilig van overtuigd dat de stad onbekend is. En daardoor ook ongeliefd. Andersom maakt het de Tilburgers geen bal uit wat er bijvoorbeed in Vlaardingen valt te beleven. Dat dan weer niet. Het imago-probleem is blijkbaar iets van Tilburg. Nee, niet van de Tilburgers, maar van de Tilburgse ambtenaren en bestuurders waarvan het grootste gedeelte van origine niet uit Tilburg komt en veelal niet eens in Tilburg woont.
Er is al zoveel gesproken en onderzocht. Al zoveel campagne gevoerd (vraag het Henk Kuiper; hij kan er columns over vol blijven schrijven). Van moderne industriestad tot de vette-T-campagne… ik ga het hier niet herkauwen. En het einde is nog niet in zicht: nu wordt hyves ingezet om het beeld van Tilburg te ‘verbeteren’. We kunnen nu zelfs prijzen winnen met een heuse Tilburgse Hyvescampagne!
Want, zo bedachten de initiatiefnemers: “In Tilburg hangt een gezellige sfeer, er wordt veel georganiseerd, studentenkamers zijn niet duur, sporten is goedkoop en we hebben goede en unieke opleidingen. Helaas weten wij dat wel, maar hebben veel scholieren van buiten Tilburg geen duidelijk beeld bij deze stad. Daar wil Tilburg is Thuis graag wat aan doen! Vandaar een Hyvescampagne, bestaande uit 7 filmpjes, een prijsvraag en dikke prijzen! De te winnen prijzen zijn: vijf jaar gratis sneakers bij Re-issue, een Festival Mundial VIP-arrangement voor 4 personen, een studentenkamer incl. 3 maanden gratis huur, een Rockstar-arrangement bij Poppodium 013, een Ipad mét Tilburg app en een eigen skybox bij Willem II voor 12 personen. Wat moet je daarvoor doen? Ga naar http://hyves.nl/actie/tilburgisthuis, maak de slogan “Tilburg is …” af en kies je prijs. Iedereen kan meedoen! De actie loopt tot 30 maart 2011.”
Ja, wat is Tilburg eigenlijk? Komt het verlossende woord nu van de aanstormende nieuwe studenten? Tilburg is beter af zonder museum Scryption? Tilburg is ‘ander woord voor T-Kwadraat’? Tilburg is het Rotterdam van het zuiden (waarmee niet gezegd is dat Don Leo aan de slag gaat bij Willem II). Hoe dan ook; ik ga die prijsvraag winnen. Hier komt Tilburg: Tilburg is wereldwijd nummer 2 met haar universiteit faculteit economie! Tilburg is een wereldstad!
De toename in het aantal promoties komt vooral voor rekening van de Tilburg School of Social and Behavioral Sciences en de Tilburg School of Humanities. Daar promoveerden dit jaar respectievelijk 48 en 20 onderzoekers. Tilburg is promotiestad! En wist u dit? Tilburg is de groenste stad van grote tien! Ja, Tilburg herbergt ongeloveloos veel natuur binnen de grenzen! En nu het slotstuk: Tilburg is een gewone stad. Wat is daar eigenlijk mis mee?
Reacties
18 reacties op “Tilburg is hyves”
Wat een sullig verhaal van je Arjen. Tilburg is bijvoorbeeld ook onderwijsstad (UVT-Fontys enz.) Logisch dat de stad een goed imago wil hebben bij eventuele toekomstige (momenteel nog buitensteedse) studenten. Dat jij niet verder kijkt dan je eigen boerenerf moet je zelf weten, maar gelukkig kijken de meeste mensen verder.
Vreemde reactie van je Tom. Tilburg heeft al een goed imago bij studenten, ook willen internet bobo's als jij en andere communicatiepiebeltjes liever geld verdienen aan het oppoetsen van dat imago.
Als Tilburg een goed imago heeft bij studenten, hoe komt dat dan?????
Juist.
Ik geef in mijn stuk toch al aan dat de universiteit van Tilburg zo goed scoort!!! Dat weten de studenten ook wel. Goed lezen Tom.
toekomstige studenten Arjen
Toekomstige studenten orienteren zich ook en baseren zich ook op ranglijstjes. Dacht jij dat die jongens en meisjes de weg op internet niet weten te vinden?
Los daarvan vind ik deze hyvescampagne niet eens zo verkeerd. Het gaat me om het niet ophoudende gezeik dat Tilburg geen gezicht/geen profiel zou hebben. Welke stad dan wel? Neem nu studentensteden als Leiden en Groningen bijvoorbeeld. Kan jij daar iets bij voorstellen behalve dat ze studentensteden zijn? Nee dus.
De onderliggende frustratie wordt helemaal niet gedeeld door de Tilburgers.
Laten we vooral geen ambitie tonen, dan kan de politiek ook nergens op worden afgerekend. Zo blijft het gezellig in de lokale politiek. Zit jij nog in de lokale politiek, Arjen Roos?
Ambitie tonen? Zoals met het MIDI-theater? Giga Shopping Mall? Het dansgezelschap? Het Zuidelijk Toneel? Cultuurzone Spoorzone? Willem II in de championleague? Daar is de politiek al op afgerekend, meneertje. En nee, ik heb niets van doen met alles wat je nu leest over lokale politiek. Dat werp ik ver van me.
Helaas zijn de zaken die voor tilburg landelijk de meeste uitstraling hebben zaken waar ik nu niet warm van wordt. De duurste kermis van de benelux bijvoorbeeld, festival van het levenslied, kan niet veel boertiger allemaal. We geven hier minder uit aan cultuur dan de omringende steden en zitten daarom met zo'n kruikezeiker-heikneuter imago.
@Tom: "kan niet veel boertiger allemaal". Dus komt die uitspraak over mijn boerenerf voor jouw rekening. Je bedoelt dus dat heel Tilburg een boerenerf is. Daar ben ik het echt niet mee eens. Ik geloof dat Tilburg een veel positiever imago heeft dan jij doet voorkomen. Doe dat associatiespelletje maar eens met een buitenstaander en dan je merken dat topattracties als de Beekse Bergen en de Efteling worden verbonden met de naam. De kermis inderdaad en de Loonse en Drunense Duinen. Fuji, de uitstekende onderwijsinstellingen enzovoorts.
Wil je me wel aanspreken met de titel internet bobo s.v.p.
We zijn dus wel de buur van één van de slimste regio's ter wereld. Ok moi.
"Eindhoven is van de zeven slimste regio's ter wereld"
Nou, dan wil ik ook nog wel een – culturele – duit in het zakje doen. Museum De Pont is volgens velen HET museum voor moderne kunst van Nederland en omstreken!
Adres: Wilhelminapark 1, Tilburg.
De T. Trappers of als u wilt Destil Trappers hebben gisteren de beker gewonnen. Op TV uitgezonden. Een knappe prestatie gezien de financiële malheur die bij T. T. heerst. Er is dus nog hoop, zij het marginaal. Het hoort helaas bij de cultuur van dit dorp dat wij ons volgens de goed ingepeperde doctrine van Pastoor en Fabrikant nog steeds de underdog voelen. De T. forever(sorry Henk)
TILBURG “ JE BENT ER”
Met regelmaat zie ik ze weer.
De reclameborden langs de snelwegen bij de afslag Tilburg.
TILBURG JE BENT ER.
Waarbij ik me afvraag waar ik dan ben, en wat Tilburg uiteindelijk meer te bieden heeft dan criminaliteit, drugs, schietpartijen, sociale achterstand en een af te keuren beleid. De eens befaamde textielstad is net als de vele fabrieken uitgekleed. Ontdaan van alles wat een stad aantrekkelijk maakt. Historische panden zijn gesloopt omdat ze plaats moesten maken voor de progressieve ideeën van vastgoed ontwikkelaars en met lede ogen toegestaan door de politiek.
Er is weinig meer over van het eens zo aantrekkelijke en hartelijke Tilburg en naar het zich laat aanzien worden de laatste restjes Tilburg eigen binnenkort ook verkwanseld door de gemeente. We moeten bezuinigen. Daar is niks mis mee maar en zal een keuze moeten worden gemaakt. Gemakshalve kan men dit beter overlaten aan mensen die niets met de stad hebben, geen Tilburgers zijn, maar zo nodig zichzelf moeten laten gelden om de dagen erna weer het middelpunt van aandacht te kunnen zijn op feesten en partijen. Zo gaat dat nou eenmaal in de politiek. Van de andere kant kunnen de echte Tilburgers hand in eigen boezem steken en zich afvragen waarom het zover gekomen is. Waarom partijen als Groen links het hier voor het zeggen hebben . Een Partij van de arbeid die van het ene op het andere moment een andere mening is toegedaan en zich er nu kan vinden dat enkele buurthuizen gesloten worden. U hebt erop gestemd, en vraag me af waarom? Hebben ze het wel zo goed voor met onze stad of spelen andere zaken een rol waarvan wij geen weet hebben. De toekomst zal het ons leren. Feit blijft dat niets zo onbetrouwbaar is als de politiek en de meeste mensen die politiek bedrijven. Zo ook in onze stad Tilburg.
De ervaring leert ook dat de dames en heren in de politiek zich het liefst profileren en hoe kan men dat het beste doen door uw belastinggeld uit te geven aan nonsens. Natuurlijk moest er een draaiend lego huis komen op de rotonde. Niet omdat het mooi of functioneel is maar men heeft er het nieuws mee gehaald. Zelfs de TV! En dat is belangrijk. Ook dit kan ook alleen in Tilburg. De veelbesproken stad die bekend is vanwege het Mallle Adje theater en miljoenen kostende projecten die kant nog wal raken. Maar dan is de pot op. De knip is leeg. Wethouder Marjo Frenck heeft gewoon de oplossing. Laten we nou eens slim en handig bezuinigen op de ouderen in Tilburg. Het merendeel is toch dement en heeft er geen weet van. We sluiten gewoon een aantal wijkgebouwen en verpatsen die. Nou, die ging er wel in en werd door enkele overige partijen met applaus ontvangen. Wat is die Marjo toch slim. Dat hadden we zelf niet kunnen bedenken. De werkelijkheid ligt toch even anders.
In 1990 werd ik gevraagd als vrijwilliger teken en schilderlessen te geven in De Boomtak. Meteen bij binnenkomst viel het me op dat ik altijd een verkeerde indruk had van “buurthuizen”. Het was er druk en vooral gezellig. Jong en oud vermaakte zich prima. Darten, kaarten, biljarten, dammen, schaken, fotografie en in de zalen was van alles te doen . Kortom: het was een druk bezocht samenzijn tot sluitingstijd. De Boomtak had in die tijd maar liefst 65 vrijwilligers die er ook waren als men ze niet nodig had. Waarom ook niet. Het was er goed toeven. Een beheerder voor wie niets te veel was en zich inzette voor alles wat er gebeurde en openstond voor nieuwe ontwikkelingen en ideeën. Dat was de boomtak. Met carnaval kon men rekenen op de medewerking van tientallen vrijwilligers die dagen van te voren al druk doende waren om de zaal te versieren. Het resultaat mocht er dan ook zijn.
Elke middag en avond was de grote zaal overvol met opa’s en oma’s, ouders, en hun kinderen. Er werden omzetten gerealiseerd van meer dan 20.000 gulden tijdens deze dagen en niet zelden ging de extra opbrengst naar buurthuizen die geld te kort kwamen. Dit was De Boomtak in de jaren negentig.
De gemeente vond het toen nodig de stichting Twern in het leven te roepen en verantwoordelijkheden af te schuiven. Dit was het begin van een naderend roemloos einde. De leuke en gezellige interieurs van de buurthuizen moest zo nodig veranderd worden. Minder gezellig en vooral niet aantrekkelijk en dus werd een architect benaderd zonder enig gevoel voor sfeer en gezelligheid. Het was even zoeken maar die hebben ze uiteindelijk gevonden. Het resultaat is dan ook naar, en doet denken aan een wachtkamer van een kraamkliniek of tandarts. Alles wat het buurthuis ooit zo aantrekkelijk maakte werd in containers afgevoerd en moest plaats maken voor blank hout en plastic. Daar was nog eens over nagedacht! Om een en ander te completeren werd er sfeerverlichting aangebracht zoals TL lampen. En nu maar wachten op de oudjes in de wijk die op een koude maandagmorgen gezellig een kopje koffie of thee kwamen drinken, en bijpraten met mede bewoners. Dit viel tegen. Er kwam niemand meer in die allesbehalve sfeervolle plastic ambiance.
Welwillende hardwerkende en altijd aanwezige beheerders werden vervangen door ongemotiveerde mensen die er weinig zin en interesse in hadden en er alleen tijdens de hun toebedeelde uurtjes aanwezig waren. Weinig of niets kon er meer in De Boomtak, en leuke innoverende ideeën werden genegeerd. Het eens zo gezellige en sfeervolle buurthuis was net als de rest van Tilburg aan zijn aftakeling begonnen en de verantwoordelijken waaronder De Twern gaven geen thuis. Brieven met ideeën, adviezen en klachten bleven onbeantwoord . Door de jaren heen verdwenen ook de vrijwilligers. Men had er gewoonweg geen zin meer in omdat men het vechten tegen de bierkaai moe was, en de verhoudingen waren verstoord door een handvol betweters.
Natuurlijk kon dit zo niet doorgaan. Dit was te voorzien maar de verantwoordelijken gaan zoals men dat gewend is vrijuit, en de deuren op slot. De nu genomen besluiten worden genomen op basis van verkeerde of verouderde cijfers en de ouderen uit de wijk zullen moeten zien hoe ze hun vrije tijd verder doorkomen en afscheid moeten nemen van hun sociale contacten. Maar ach, laten we zoeken naar vrijwilligers die genegen zijn de rolstoelers naar een alternatieve locatie te duwen ergens in de stad. Uiteindelijk zullen we het daar van moeten hebben. Veel vrijwilligers die zich 100 % en vooral kosteloos inzetten voor de oudere medemens zodat de gemeente weer geld in een bodemloze put kan gooien zoals Willem II, een triplex draaiend huis op een rotonde, het geldverslindende theater van malle Adje, het FMA, de vette wachtgelden van de ex wethouders omdat men van menig is dat ze er recht op hebben. Meer rechten hebben de ouderen in Tilburg op hun sociale contacten, hun hobby’s en betaalbare vermaak.
Hoezo, Tilburg je bent er? Waar is men dan, en wat heeft deze stad aan eigen oudere inwoners te bieden? Investeer de vele miljoenen winst van de kermis in goede, sociale projecten die het verdienen en ja gemeente Tilburg, dan pas ben je er!
Ik vrees dat vooral de ouderen nog eens goed zullen nadenken bij de komende verkiezingen voor de Provinciale Staten en zich afvragen of Groen Links, PvdA, VVD, CDA en D66 wel hun stem verdienen!
Cees van Loon
Vrijwilliger De Boomtak
Een goede campagne moet van alle kanten bekeken worden, want we zouden niet willen dat de promo slogan verkeerd gebruikt wordt.
Wat zou de gemiddelde niet-Tilburge automobilist denken als hij/zij het bord ziet op een lege A58?
TILBURG JE BENT ER … gelukkig snel voorbij?
Wat zou de gemiddelde niet-Tilburge automobilist denken als hij/zij te hard rijdt, het bord ziet op een lege A58 met smog alarm?
TILBURG JE BENT ER … bij gelapt?
Een medewerker van het Scryption
TILBURG JE BENT ER … geweest?
Een willekeurige puber met een permanent marker
TILBURG JE BENT ER … wtensoep
of
TILBURG JE BENT ER … g
Er zullen vast creatievere typen zijn die deze slogan op een veel originelere wijze kunnen gebruiken als ik. Ik wil alleen nog zeggen: doe je best 🙂
We willen het niet eens meer zien? Of is het er nu zo ingeramd dat we het niet eens meer bewust registreren? De slogan is helemaal niet "Tilburg je bent er", maar "T je bent er". Prachtig dat 'eijkel' hier consequent "TILBURG" schrijft, maar helaas… T je bent er nog niet van af.
Mister T. is toch een behoorlijk stoere man. Iedereen loopt een blokje voor hem om.