“Retteketet frietje met.” Druk gebarend en inpratend op de anderen trok een met dure jas indruk makende man zich van mij als gids weinig aan. “Ook de au pair wil Schrobbelèr”, zo eiste hij de aandacht op. “Omdat ze het waard is”. Had die vreemde lawaaihannes teveel gedronken, iets geslikt? Hoe zou deze stadswandeling verder verlopen?
“Kijk, hier heb ik de mooie plantekeningen uit 2006”, zo probeerde ik op de Heuvel ook deze dissident in mijn groep er bij te betrekken. “Zo zou de Heuvel worden, dachten we. En kijk nou eens naar de gerealiseerde werkelijkheid!” Maar de man kneep zijn ogen gewoon dicht en zette ondanks de donkere onweerslucht een zonnebril op met pikzwarte glazen. Hij moest niets hebben van enig vergelijken van werkelijkheid met eerder voorgespiegelde reclame-illusies. “Het is tijd voor de Rabobank”, riep hij. En een ongevraagd gekozen slachtoffer kreeg het ongevraagde advies: “vervolgcampagnes, beeldscreens extra large, VVV boekjes, promotiefilms, select interviews, verkiezing Tilburgs mooiste plein, het plein als kunst promoten”.
Het geblindeerde gezicht van de man verstarde vervolgens nog meer toen ik uit de planbeschrijvingen van destijds citeerde: “Willem II blijft op zijn plek…. groene uitstraling…. drie banken onder de lindeboom…. de lindeboom centraal… de lindeboom krijgt de hoofdrol”. Hij keek alsof i k degene was die met iets heel anders was gekomen dan afgesproken. En verder was het enige probleem kennelijk de gebrekkige follow up. “Blijven herhalen, blijven herhalen”, zo herhaalde hij bij herhaling. “Ramming, dramming en persuading of anders isolating, outshifting, excommunication, downwriting, blackpiping”.
“De speciale tegel voor de kruikenzeiker”, zo probeerde ik wijzend naar het nieuwe hart van het plein de man vrolijker te stemmen. Dat daarover in de plannen met geen woord was gerept verzweeg ik angstvallig. Duidelijk ook dat elke aandacht voor de Lindeboom teveel zou zijn. Dus liep ik snel door naar het Pieter Vreedeplein.
Maar mijn excursiegroep was de Linde nog niet vergeten en naar elkaar vertelden ze: “Lindes zijn eigenlijk niet kapot te krijgen, maar Tilburg krijgt dat toch voor elkaar. Nog nooit eerder in ons land vertoond. Drie kerngezonde lindes in zo korte tijd helemaal dood. Rara hoe kan dat?” Achter me klonk ineens onbedaarlijk gelach: “Mannen weten waarom.” En een boos kijkende dame kreeg te horen: “’t Komt wel goed schatje”. Op haar verzuchting “absurd” volgde de reactie dat dit in Tilburg tegenwoordig de hoogste vorm van kunst is.
Ondanks die dwarse reclamesnoeshaan liet ik op het Pieter Vreedeplein toch de reclameaffiches zien waarmee de gemeente iedereen programmeerde om toch vooral en te allen tijde te parkeren in de parkeergarage op het Pieter Vreedeplein.
Ik vertelde in wat voor hoeveelheden en oplages die reclame overal in de stad was verschenen in bladen, op muppies, billboards, sandwichborden rond lantaarnpalen enzovoort. “Bij de opening nota bene van het transferium.” vertelde ik er bij.
“En deze enorme spandoeken voor parkeren in de binnenstad hingen zelfs pal voor het transferium! De transferiumpromotie van de gemeente T: alleen maar enorme reclame-investeringen juist in parkeren op het Pieter Vreedeplein”.
Maar voor onze reclame-infiltrant was de maat nu vol. “Verzinsels, trucfoto’s, hineininterpretieren, complotten zien die er niet zijn”, zo schreeuwde hij. En op deze site kwam zelfs een verhaal over mij waarin ik op het Pieter Vreedeplein op jacht was naar de meest absurde, zelf ingebeelde complotten die in werkelijkheid nergens te bekennen waren. Mijn recalcitrante excursiedeelnemer was de heer Hannema van reclamebureau Dautzenberg Hannema!? Ik heb in elk geval op het Pieter Vreedeplein verder niemand gesproken.
En wat kan ik nu in de huidige sfeer en situatie op TilburgZ hier zelf nog schrijven over het Pieter Vreedeplein? Normaal was hier rond het nieuws “Transferium flopt” in diverse stukjes precies uit de doeken gedaan hoe de gemeente T letterlijk en figuurlijk de automobilisten juist naar het Pieter Vreedeplein loodste. Maar ik ben op rantsoen gezet: hooguit nog één stukje per week. En aangaande het Pieter Vreedeplein was ik nota bene zelf ineens het nieuws, bij voorbaat zelf verdacht of op zijn minst zwaar gestoord. Vanuit de reclamehoek een aanslag op ‘Henk Kuiper reclamevrij’. Pogingen om geconstateerde, buitengewoon ernstige feiten te vertalen naar rare, door mijzelf bedachte eigen verzinsels! De ingeperkte ruimte moet ik hier nu ook nog besteden verder aan het ontzenuwen van dit soort speciaal naar mij gerichte verdachtmakingen en rare beeldvorming?
Moet er in die omstandigheden in plaats van minder ruimte niet juist méér ruimte komen voor het reclamevrije geluid? En wat is hier verder nog niveau, context en toekomst voor “lijstbloggers”, “duzabloggers”, UVT columnisten en anderen? Wat is hier verder de bedoeling wat betreft berichtgeving over Tilburg? Alleen nog een blokje Brabants Dagblad, alleen nog informatie uit de betaalde reclamehoek? Hoe ver gaat het ‘Pieter Vreedeplein complot’?
voor overzicht per onderwerp van eerdere stukjes (met links)
zie weblogoverzicht: A tot G , G tot M, M tot S en T tot Z.
Reacties
21 reacties op “Het Pieter Vreedeplein complot”
HadieHenk…!
Man, wat zeur je toch over dat ene stukje per week?
Voor ons blijft het nu om bij te houden.
Doseren, man! Doseren!
Stel je voor. Dat je straks je columns moet gaan besluiten met:
voor overzicht per onderwerp van eerdere stukjes (met links)
zie weblogoverzicht: A tot A , B tot B, C tot C en D tot D, E tot E, F tot F, G tot G enzovoort…
En als we dan bij de T zijn: T-1A tot T-1B, T-1C tot T-1D… hmmm… als we dan een uurtje naar beneden scrollen, belanden we eeeeeiiiindelijk bij T-2010Z.
Dan ben jij hooguit een jaartje ouder.
Wij moeten TilburgZ op een laptopje meenemen in ons graf om de ultieme ontknoping mee te kunnen maken: Tilburislamanie eindelijk reclamevrij!
(zucht)
Arme van zijn döner en kebab beroofde shoarma,
Onder hoeveel verschillende namen heb je hier nu al laten weten mijn stukjes niet meer te lezen? Toch doe je dat telkens weer!! Hoe komt dat dan toch? Vanwaar die masochistische zelfkwelling? Ik stop mijn stukjes toch echt niet ongevraagd bij jou in de brievenbus. Ik verschijn ook echt niet ongevraagd bij jou ineens op de beeldbuis. Ik verspreid mijn verhaal al helemaal niet ongevraagd overal in de openbare ruimte via billboards, bouwborden, reclamezuilen, krantjes, folders, affiches en straks nog eens digitale beeldschermen in het openbare groen.
Het geluid dat ik laat horen krijg je ook echt niet ongevraagd elke dag weer via de krant of telkens weer via Stadsnieuws, T magazine, de T en verdere reclamebladen.
Ik verzet me juist tegen de mate waarin we overal voortdurend bepaalde informatie/reclame door de strot geduwd krijgen. En wat Tilburg betreft probeer ik daar naar vermogen nog enigszins de eigenlijke reclamevrije feiten tegenover te zetten.
Toch ga je nou tegen mij weer tekeer!!!
Kom op zeg, ga met dit geluid onderhand eens naar Brabants Dagblad, Stadsnieuws, de verantwoordelijken achter het jarenlang dagelijks doordrammen en hersenspoelen met ‘Kruikenzeiker’, ‘Moderne Industriestad’, Citybranding T en de hele verdere reclameshit in Tilburg.
Hoi Henk, en medelezers van TilburgZ.
Vandaag was ik een dagje thuis vakantie aan het vieren, en heb ik naar de radio geluisterd. Wonderlijk wat je op een hele dag radio luisteren aan informatie/ infortainment voorbij hoort komen.
Ik luisterde naar BNR en hoorde daar, dat 'We de wereld wel op kunnen geven, en dat we op zoek moeten naar een andere woonplek, een tweede aarde". Wubbo Ockels reageerde, dat wij niet zomaar in de ruimte willen leven, omdat mensen als zoogdieren zijnde, de sensatie van natuur, zwemmen, contact, mee willen maken.
Aan de ene kant wordt ruimschoots erkend dat de aarde gemarteld wordt door de mens, erosie, wanbeleid bij watermanagement, duizenden klimaatslachtoffers, afmaken van het Amazonegebied en diverse diersoorten die uit-sterven,het ruimen/vermoorden van miljoenen dieren, en vervolgens wordt er een item uitgezonden over 'WK2018'. Ieks!.
We zullen alle neuzen zeer dui-delijk kunnen richten op een mooie duurzame wereld waarbij de over-tallige ballast overboord kan.
Voetballen kan el, maar niet met deze salarissen voor de spelers!
Naast deze troosteloze ellende, met duizenden doden, ontheemden, zieken, zijn er zoveel ménsen/ búrgers die zich inzetten voor die mooie wereld.
1. Kijk naar http://www.olino.org
via Transition Town Eindhoven.
Een clup mensen die met een 10 gemiddeld voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde zijn afgestudeerd, en nu hun technische kennis op eigen initiatief voor duurzame energie inzetten.Via Transition Town voelen zijn aansluiting.
&
http://www.spullendelen.nl
Gebouwd door software expert Martin die sinds de geboorte van hun dochtertje besloten heeft om bewuster te gaan leven, de wereld een klein beetje verbeteren!!!
Iedereen heeft wel spullen die hij koopt en maar een keer gebruikt (b.v. boeken, DVD's) of heel af en toe (b.v. gereedschap). Dat is zonde: verspilling van geld (en daardoor tijd om het te ver-dienen), waardevolle resources (olie) en een onnodige belasting voor het millieu.
Nu staat de site live.
24 uur per dag 7 uur per week Henk.
Vanuit de luie stoel en óók op kóóp-zondag.
Henk, help me ajb deze sites te promoten dan hoeven heel veel mensen niet meer langs het Pieter Vreede plein!
Met Transition Town, willen we een Repaircafe starten en ook Kleding-ruilavonden. Met drie dikke T's. Transition Town Tilburg.
Kan onze Ts je wel bekoren 😉
We zien elkaar Henk, hopelijk vóór de landelijke Niet Winkeldag op 27/11/2010.
Keep up the good work
love you, en wanneer kom je nu je foto's over Huttonia ophalen 😉
Godelieve Engbersen.
Henk, je had het baaizewee onderhand moeten weten: ik zit IN het COMPLOT…
Weet je?
Ik lees niet al je columns helemaal uit…
Meestal haak ik af zodra ik die 'T' zie of 'Reclamevrij'. Ik haak sowieso af bij iedere vorm van reclame of betweterig gedram.
Weet je?
Je kunt zo geweldig schrijven over het mooie van Tilburg.
Prachtige foto's laat je soms zien, Je geeft ons soms lyrische beschrijvingen over het mooie van Tilburg. Er zijn er weinig die dat beter kunnen dan jij.
En toch…
Blijf je de grootste kruikenzeiker van Tilburg.
Henk, geloof me, jij zult in Tilburg altijd geliefd en afgezeken blijven.
Het lullige is, vrees ik, alleen dat jij van beide niet weet waarom…
Vandaag is Henk Kuiper onverwachts en zeer welkom bij me thuis op de thee geweest. Mijn wens was hem te spreken dus dit onverwachte bezoek, kwam mij zeer goed uit.
Fijn om hem de drie mooie grote foto's te overhandigen over zijn periode van Huttonia.
Deze foto's hebben in de expositie gehangen van Muziekzaal, fotoreportage over de jaren 80 (of 70?).
Natuurlijk hebben wij het samen ook over TilburgZ gehad, en ons verwonderd over hoe weinig inhoudelijk er gerea-geerd wordt op allerlei items die via deze site aangeboden worden.
Shoarma, Henk heeft inderdaad prachtig geschreven over het mooie van Tilburg. Leuk dat je dat aanhaalt. (Waarom schrijf je eigenlijk onder een andere naam?).
Hopelijk kan ik nog meemaken dat Henk wat nieuwe boeken uitgeeft, hij heeft nog genoeg kennis, ideeën en plánnen, alleen nu even minder energie zich nu hiervoor in te zetten.
Vandaag heb ik de kartrekker van Peak-Oil NL en van Transition Town ontmoet dit n.a.v. een evt. filmproject. Het heeft geen zin, in onze ogen, je te focussen wat allemaal niet deugt bij de overheid. Zet zelf al die duurzame stappen, die je al wél kan zetten. Door (veel)vaker vegetarisch te eten, te letten bij aankoop van je voedsel, kijk naar de kilometers, transport, je isolatie van je huis.
Nu zal ik Tom, onze moderator, ook nog even spreken, want er zijn nog wat onduidelijkheden. Wat is de wens, qua blog-beleid, bloggers schrijven 1 stukje per week?
Dat was in de periode rondom de Mall, anders, dat heeft mij als lezer niet gestoord. Door de nieuwe opbouw van de site, heb je liever 1 blog (of minder) per week?
Fijn weekend allemaal, vanavond ga ik lekker naar de DVD van Theo Maassen kijken.Zonder pardon. Theo is ook altijd weer erg scherp op onze consumptiemaatschappij.
Groetjes, Godelieve Engbersen
Transition Town Tilburg (gisteren 32 mensen ontmoet op het TT-vegetarisch eetinitiatief) er gebeuren zoveel mooie dingen in deze wereld! Ook in Tilburg. 😉
Hoi Godelieve, ik lees nu je reactie pas, ik was een weekje weg.
Over "het blogbeleid". Ik heb Henk 1 keer vriendelijk verzocht wat te minderen, 6 columns in een paar dagen was wat veel. Het gaat dan om de homepage van TilburgZ, als daar 6 artikelen van `Henk op staan wordt het wat eenzijdig. Bovendien komt dit nogal drammerig over en dat werkt in mijn ogen contraproductief. Tenslotte worden anderen wat te snel weggedrukt op deze manier. Er is geen "regel" hoeveel er geblogd mag worden, maar houd bovenstaande een beetje in de gaten.
Hoi Tom,
overdaad schaadt, diversiteit is gewenst. Dus dit geldt ook voor de PVD? Persoonlijk lees ik liever iets van Henk, binnen zijn denkraam is hij genuanceerder, minder dogmatisch en star dan de PVD.
Hoi Ruevert,
heb jij de pvd ooit kunnen betrappen op 6 stukjes in de week? Ik vind de stukken van de pvd erg goed overigens.
Hadie Ruevert…!
Vroeg me even af hoe genuanceerd jouw denkraam nu eigenlijk is. En vooral hoe breed.
Ok, dat van de PvdD is mogelijk niet bepaald een spectrumbreed denkraam, wellicht meer een spiegelruit. Maar de PvdD stáát tenminste voor iets en dat mag zij wat mij betreft uitdragen. Ook al ben jij het er niet geheel mee eens (ik druk me nu maar wat genuanceerder uit :-)).
Dat Henk z'n reclamevrije bijltje erbij neer gooit, is inderdaad jammer. Iedere dag was wellicht wat teveel van het goede, maar schrijven kan ie!
Misschien dat Henk zich na een korte menopauze weer weet op te peppen tot erotiserende bespiegelingen over wat er nog aan moois rest in Tilburgs natuurgoed…
Blijf jij aan je trekken komen, die stukjes van de PvdD sla je and maar over..
(zucht…)
De omvang van mijn denkraam is niet zo groot. Iets groter dan een broodje, als u begrijpt wat ik bedoel.
Laat de kaas er maar niet van af eten dan… 😉
Persoonlijk houd ik meer van kopkaas. Als dat mag van de PVD
Net terug van vakantie zit ik op 't terras van Jack's Casino en wie komt daar aan: de man die onderzoek doet naar het nieuwe communicatienetwerk 'Tilburg briljanT'! Deze keer stelde de man zich voor – Bert heet hij – en al snel ging het gesprek weer over schimmige zaakjes.
'In Tilburg worden regelmatig knollen verkocht voor citroenen', zei Bert: 'Neem nou dit plein. Het Pieter Vreedeplein zou een gezellig, groen plein worden. De krant schreef enthousiast dat we een nieuw, gezellig stadshart zouden krijgen en in Tilburg Magazine hadden ze het over een 'architectonisch pareltje'. Weet je 't nog?'
Bert had gelijk, zo was het gegaan. Maar toen het plein klaar was hadden er nogal wat burgers gemord! Vooral het gebouw dat gebruikt zou gaan worden als bioscoop, was mikpunt van kritiek. Een aantal raadsleden vroeg zich zelfs openlijk af hoe het in hemelsnaam mogelijk was geweest dat er voor 'die grote doos', met een blinde gevel pal tegen de Heuvel, een vergunning was afgegeven. 'Hoe heeft dit kunnen gebeuren!' was toen de kop boven een krantenbericht.
'Hadden die raadsleden niet eerder van zich kunnen laten horen!', reageerde Bert fel: 'Gedurende de hele bouwperiode hebben er overal in het gemeentehuis folders gelegen waarin het nieuwe plein werd aangeprezen als het ideale startpunt voor een rondje funshoppen. En in die folders was dus al precies te zien hoe alles zou worden. Op een plaatje zag je al dat die zogenaamde blinde gevel bij de Heuvel bestemd was voor reclame'…
Bij dit punt aangekomen onderbrak Bert z'n verhaal omdat een groepje jongeren de aandacht trok. De jongeren, die T shirtjes droegen met het opschrift 'Thuis in Tilburg', pingelden om de beurt met hun fietsbel. Een van hen riep jolig boven het gepingel uit dat ze op weg waren naar de tegel van de kruikenzeiker. 'O ja, dat is waar', zei ik tegen Bert: 'Het is Tik-week. Dit zijn natuurlijk eerstejaarsstudenten die deelnemen aan een fietstocht. Zodat ze snel Tilburg beter leren kennen'.
'Pas maar op dat jullie bij de fonteintjes niet uitglijden over de algen. Het is spekglad daar!', riep ik de jongelui na.
'Het is er niet mooier op geworden', zei Bert. Moeiteloos pakte hij weer de draad op van z'n verhaal: 'Weet je, de raad was lange tijd erg verdeeld over hoe het Pieter Vreedeplein er uit zou moeten komen te zien. Eindeloos is er over gesteggeld. En toen, van de ene dag op de andere, was ineens alles geregeld. Tijdens een vergadering laat op de avond is het bouwplan door de raad gejast. Ik heb nog eens geprobeerd om te achterhalen hoe de onderhandelingen met de projectontwikkelaar destijds verliepen en of de raad wel goed werd geïnformeerd. Tevergeefs. Kom je niet achter. Maar dat is een ander verhaal'.
Al bij al een vreemde gang van zaken, dacht ik bij mezelf. Zou er dan in Tilburg misschien toch iets niet helemaal pluis zijn?
Bert stond nu op. 'Kom, ik ga weer eens verder', zei hij: 'Vergeet maar wat ik je heb verteld. Maar één ding goed in je oren knopen: houd je niet teveel bezig met gemeentezaken! Denk je 'hier zit een luchtje aan', kijk dan gewoon de andere kant uit. Ga vooral niet moeilijk lopen doen. Want dan kun je het in dit dorp verder wel schudden.
Prettige dag verder'.
Wat een verstandige man, die Bert. Vooral als hij zegt: "houd je niet teveel bezig met gemeentezaken! Denk je 'hier zit een luchtje aan', kijk dan gewoon de andere kant uit………..Want dan kun je het iun dit dorp wel schudden".
Nu hier wat zaken op een rijtje worden gezet moet ik ineens terugdenken aan een column die meer dan twee jaar geleden in het Brabants Dagblad stond. In die column gaat het er over dat het nieuwe Pieter Vreedeplein bijzonder fraai is geworden. Maar dat er bij de herinrichting toch één dingetje is misgelopen. Ja, de columnist van het BD heeft het ook geconstateerd: 'De nieuwe bioscoop schurkt met een lelijke, blinde gevel tegen de Heuvel aan!' Vervolgens wordt de vraag gesteld wat we daar nu mee aan moeten. En dan komt de clou van het verhaal. Dan staat er: 'Wie weet maken we nog mee dat meneer pastoor vanuit de Heuvelse kerk, om meer volk te lokken voor de mis, filmpjes gaat projecteren op die blinde gevel van de bioscoop!'
Haha, hoe krijg je het verzonnen, dacht ik, toen ik dit twee jaar geleden las. Maar nu denk ik: Verrek, die kruik heeft een vooruitziende blik gehad. In zoverre dat schermcommunicatie in Tilburg ineens volop in de lift zit. We hebben intussen al screens bij 't Factorium, bij 013 en bovenop kantoortoren enTrada. Met tilburg briljanT in de pijplijn komt nu vast ook snel MustSee aan de beurt!
Zo zie je maar weer dat ze bij het Brabants Dagblad alles in de smiezen hebben en ons prima op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen. Ik ben het dan ook helemaal niet eens met diegenen die beweren dat de pers meer aandacht had moeten schenken aan het Pieter Vreedeplein complot. Meer achtergrondinformatie was misschien wel interessant geweest, daar niet van, maar ergens houdt het natuurlijk ook op. Bovendien was het zo, bedenk ik nu, dat tijdens de herinrichting van het plein en ook daarna, allerlei andere zaken alweer om aandacht schreeuwden: de 'steekpenningenaffaire' rond de shopping mall, gesjoemel met cijfers rond theater Midi, een burgemeester die moest aftreden nadat uitkwam dat hij de raad onjuist en onvolledig had geïnformeerd.
Logisch dus dat er soms ook zaken wat onderbelicht blijven.
Ik ben voor de Taliban. Laten we onze moslimvrienden alle misperen in deze stad op laten blazen. Kost wat gepeupel, maar daar rouwt niemand om. Dit alles als tegenzet in het kader van het grote T complot dat hier in dit dorp plaatsvindt. Daarna zetten we een nazaat van de Lindeboom op de Heuvel, herbouwen Hotel Riche en alles is weer goed in het dorp. Toen werd ik zwetend wakker, een droom die door de grote T wordt tegengehouden. Breda, Den Bosch iedereen is zuinig op zijn centrum. In Tilburg gaan de Lindes dood omdat de autistische ambtenaren en bestuurders een dure cursus navelstaren in Dubai hebben gevolgd. Kost wel wat maar het resultaat is voor de rest van het dorp desastreus. Maar de grote Autistische T groeit wel door. Maar als burger dient men zich te voegen en de grote T als absolute waarheid accepteren. Orwell?
Ruevert schrijft dat de T zal doorgroeien. Zou het? Toegegeven, het marketingconcept zit geraffineerd in elkaar en slechts heel weinig bekende Tilburgers hebben tot nu toe het concept publiekelijk gehekeld. De T lijkt zodoende nog steeds te staan als een huis.
Maar sinds kort komt nu uit onverwachte hoek steeds meer kritiek op de manier waarop hier tot in het absurde met een strakke, kale letter aan de weg wordt getimmerd! Zo is in het universiteitsblad Univers de vraag opgeworpen of de T niet op de een of andere manier gecompromitteerd is geraakt door de shopping mall-affaire ('avenTura brabant'). Ook hoogleraren bemoeien zich er nu mee. Onlangs heeft bijvoorbeeld de heer Mommaas, hoogleraar Vrijetijdswetenschappen aan de UvT, laten weten dat het gemeentebestuur de T beslist niet als een soort blauwdruk over de hele stad heen moet leggen! Ook een andere hoogleraar, te weten de heer Boekema, heeft zich in het debat gemengd. Een paar weken geleden gaf deze hoogleraar zelfs via de pers te kennen ernstige bedenkingen te hebben bij de Typische Tilburgse ciTybranding. 'Omdat je steeds moet uitleggen wat die T betekent'. Volgens Boekema is dat een teken dat er aan het marketingconcept iets danig schort.
Verder kan ik nog melden dat ik begin dit jaar, bij het BD verkiezingsdebat in theater Midi, het hoofd heb gesproken van de gemeentelijke afdeling Concerncommunicatie. Het hoofd Concerncommunicatie maakte toen niet de zelfverzekerde indruk die we van hem gewend zijn. Hij zei last te hebben van de T.
Kennelijk is er iets aan het kantelen. Misschien komt dat ook door de crisis. De bomen groeien in economisch opzicht niet meer tot in de hemel, ook niet in Tilburg, en steeds duidelijker wordt nu dat de T droom van een duizendjarig tijdperk van rust en vervulling een illusie was. Als de droom van die heerlijke nieuwe wereld eenmaal als een zeepbel uit elkaar is gespat zou het ook spoedig wel eens gedaan kunnen zijn met de T.
Stel dat het zo zal gaan. Stel dat het gemeentebestuur zelfs officieel afscheid neemt van het omstreden letterlogo – dan zijn we er nog niet! We zitten dan nog met de vraag hoe het komt dat het T virus uitgerekend in Tilburg zo welig kon tieren. Waarom kon de verspreiding van het virus juist hier de vorm aannemen van een ware epidemie?
Het zou interessant en nuttig zijn als bijvoorbeeld studenten bestuurskunde en studenten cultuurfilosofie dat nog eens uitzoeken. Als we meer inzicht krijgen in het besmettingsproces kunnen we misschien voorkomen dat in TILburg in de toekomst zaken nog eens zo gruwelijk uit de hand lopen.
Ik heb nog even nagekeken of de mening van hoogleraar Hans Mommaas in mijn laatste stukje wel correct is weergegeven. Voor de volledigheid: Mommaas betoogt in de laatste T Magazine van vorig jaar dat het verhaal van de stad uit de Tilburgers zélf moet ontstaan. 'De gemeente moet niet een blauwdruk over dat proces heen willen leggen', stelt Mommaas. De Tilburgse citybranding noemt hij in dit verband niet. Maar wanneer hij het heeft over een 'blauwdruk' doelt hij daarmee natuurlijk op de T campagne. Dat kan haast niet anders.
Nu maar hopen dat het gemeentebestuur naar Mommaas wil luisteren. Want stel je voor dat ze op 't stadhuis gewoon stug doorgaan met het conditioneringsprogramma T. Daar moet je toch niet aan denken – dan gaat het hier volgens mij helemaal fout lopen! Dan gaan we misschien zelfs nog meemaken dat Tilburg wordt omgedoopt tot 'grubliT'. En een volgende stap zou dan kunnen zijn dat de straten worden opgetuigd met T vlaggen en er overal rond de stad bordjes komen met de leuze 'T, je bent er'.
Brrrr.
Maar zo ver zal het niet komen. Want de Tilburgse intelligentsia is er ook nog! Op een gegeven moment zullen schrijvers, kunstenaars, wetenschappers, allerlei kopstukken uit het sociaal-culturele veld, het niet langer pikken dat we vanuit het gemeentehuis doorlopend bestookt worden met uiterst dubieuze marketing rommel. Men zal de koppen bij elkaar steken en een Vanbeunaarbeter-comité oprichten. En dat comité zal een keiharde vuist maken tegen het grote T bedrog!
Het gemeentebestuur zal dan flink schrikken – dat weet ik zeker – en snel de T bij het grofvuil zetten, waar ie thuishoort. Dat betekent natuurlijk nog niet automatisch dat we meteen ook van het T virus af zijn. Maar dat is niet zo erg. Het komt te paard en het gaat te voet, wordt er in zulke gevallen gezegd.
Voordat de stad geheel T virusvrij is zijn we wel een paar jaar verder.
Tsja…
(zucht)
Dat het T virus genadeloos zou toeslaan was te verwachten. De 'stadspromotie' van de gemeente Tilburg is namelijk gebaseerd op een extreem agressieve, nieuwe marketingtechniek. Al in 2003 (introductie T virus) kon je op je klompen aanvoelen dat de marketingstrategie onherroepelijk op velerlei terreinen verregaande gevolgen zou hebben. Maar dat de T koorts zo snel om zich heen zou grijpen is toch wel wonderlijk te noemen. Blijkbaar ging er van de grote T iets betoverends en geheimzinnigs uit. Alsof de T een soort totem was waaraan mensen eigenwaarde en kracht ontleenden, een magisch teken waarbij een vertrouwd thuisgevoel ervaren kon worden, een gevoel van erbij horen. Misschien ook dat men onder de indruk raakte doordat het virus telkens volkomen onverwachts de kop opstak.
Ik weet nog dat er bijvoorbeeld een nieuwe slijterij kwam op de Heuvel, die de T gebruikte als naam én als uithangbord. 'De jongste telg aan de nieuwe T loot', schreef de krant bij de opening van die drankenhandel. Het moet niet gekker worden, dacht ik toen: zijn ze bij het Brabants Dagblad soms besmet met het T virus?
Niet lang daarna kwam er een nieuw taartje op de markt: een T taartje. De introductie van dat taartje, een vierkant baksel met de naam ToeperToetje, kan misschien duidelijk maken hoe in Tilburg stap voor stap de bakens zijn verzet. De productpresentatie verliep als volgt: de charmante echtgenote van de burgemeester consumeerde op het stadhuis, in aanwezigheid van de pers, het eerste taartje. De volgende dag meldde de krant: 'Mevrouw heeft ervan gesmuld, terwijl ze eigenlijk absoluut niet houdt van taartjes eten. Blijkbaar is de zoete koek bijzonder fijn van smaak'.
Daarmee was de kous niet af. In Tilburg moest je er namelijk in die dagen niet van opkijken als er over zo'n onderwerp even later nog eens een stukje verscheen. Deze keer wist een journalist te vertellen dat T gebak niet alleen lekker weghapt, maar dat er daarnaast nóg iets speelde: het taartje zou bij gaan dragen aan onze identiteit…
Het was een rare tijd. Op het laatst zag je op straat zelfs wel eens dat mensen even stilstonden om een T teken te slaan op hun buik.
Hein gefeliciteerd. Het is met de T over en uit. Zelfs in officiële kringen van stadsmarketing en citybranding schaamt men zich inmiddels. Kijk maar op http://www.placemarketing.nl. Op de pagina’s over citybranding zien we daar van de opgesomde steden de gebruikte logo’s. En dan zie je meteen hoe belachelijk Tilburg zich maakt met het T logo. Temidden van alle andere logo’s valt het gruwelijk uit de toon. Het valt alleen maar in negatieve zin op door zijn afstotende agressiviteit, hardheid, botheid, lompheid en gebrek aan niveau en creativiteit. Je schaamt je rot als Tilburger. Het is gewoon echt anti-reclame voor de stad. Maar gelukkig ziet de reclamewereld dat nu ook zelf. Bij alle logo’s zien we de naam van de betreffende gemeente, maar onder de T is de naam ‘Tilburg’ afgeplakt met een zwarte balk. Als bij een foto van een opgepakte misdadiger. Alsof men terdege beseft dat die T eigenlijk niet meer het logo is van een gemeente, maar van een criminele organisatie, een boevenbende die zelfs de ziel van de stad verkocht aan de commercie. In elk geval schaamt men zich nu zelfs in reclamekringen voor die T. Men acht het inmiddels wijzer om maar niet te laten zien welke gemeente met dit logo zijn identiteit zo verloochende, welke stad zich zo omlaag haalde en zo belachelijk maakte.