Geplaatst

Bels Lijntje SmokkelSouvenirSnoer (145 )

Tilburgs Nachtburgemeester Zeus Hoenderop heeft elke maand, van volle maan tot volle maan, een vrouw aan zijn zijde, een zogenaamde maanscout. De maanscout die door de maan van maart wordt aangestuurd is Tine van de Weyer die op haar eigen wijze  van 30 maart tot 27 april de nachtburgemeester ondersteunt. Het thema dat fr zevende maascout heeft gekozen is ‘verbinding’.
Zowel op sociaal-economisch, cultureel als op fysiek gebied: maatschappelijk speelt verbinding een fudamentele rol. Tine van de Weyer is beeldend kunstenaar en koppelt met dit project haar werk als raadslid met mobiliteit in portefeuille aan geschiedenis, toeval en verbeelding.

Bels Lijntje SmokkelSouvenirSnoer (145)

In de benadering van de maartmaanscout staat de mens als observator die zijn omgeving verkent naar het onopvallend bijzondere centraal. Speurend naar het toeval dat op zijn pad komt en dat als een kleinood gekoesterd kan worden. Dit pad is voor het SmokkelSouvenirSnoer (145) het Bels Lijntje geworden.
Het ‘Bels Lijntje’ als een reliek van anderhalve eeuw geleden en ooit aangelegd als een spoorlijn die Amsterdam via  Tilburg  en Turnhout met Parijs zou moeten verbinden. Het 19e eeuwse optimisme om de twee zuidelijke steden tot internationale knooppunten te bombarderen is 145 jaar later nauwelijks te geloven en vanuit dit perspectief gezien komt de discussie 150 jaar later over een mogelijke megamall op de grens van beide landen in een andere, wellicht enigszins ironische context te staan.

Was een spoor richting Europa via Tiburg een megalomane gedachte? Wie zal het zeggen. Feit is wel dat de economische crisis die volgde op de Eerste Wereldoorlog het einde betekende van de ambitieuze spoorverbinding en in de loop der jaren werd het tracé gebruikt om er een 30 km lang fietspad over aan te leggen.
Een eeuw later is er in een nieuwe crisistijd volop aandacht niet alleen voor duurzame en milieuvriendelijke mobiliteit maar ook voor gezondheid en sportiviteit en verbindt het Bels Lijntje als fietspad het niet gemotoriseerd verkeer vanuit Tilburg via Riel, Alphen, Baarle-Nassau, Baarle-Grens en Weelde met Turnhout.

Na een roemruchte geschiedenis van het grensgebied waarin de hoofdrollen werden vervuld door smokkelaars, stropers en sifflerende  stoomtreinen is het voor maanscout Tine van de Weyer een uitdaging om ihkv haar periode als maanscout een sociaalculturele ode aan het Bels Lijntje te brengen  met het project ‘Bels Lijntje SmokkelSouvenirSnoer’(145)

Te starten tijdens haar maanscoutperiode vanaf 30 maart (en doorlopend gedurende de rest van de zomer) roept zij fietsers die zich via het Bels Lijntje verplaatsen op om een souvenir mee te nemen van wat ze onderweg zijn tegengekomen. Dat kan van alles zijn en kan variëren van een bierviltje uit Weelde, een verloren poppetje van een kind dat nu verdrietig is, een pluk haren van een pony die jeuk had en zich schuurde langs het prikkeldraad tot een foto van een bijzondere plek. De enige voorwaarde is dat de vinder aangeeft waarom juist dit hem is opgevallen en een plaats verdient in het ‘Bels Lijntje SmokkelSouvenirSnoer (145)’. De fietser/wandelaar dus als scout,  smokkelaar en souvenirjager die zijn smokkelwaar zowel kan vinden als kan of kopen; alles is geoorloofd als er maar een verhaal aan vast zit.

De 145 voorwerpen (voor elke jaar één ‘piketpaaltje’ in de geschiedenis van het Lijntje) worden in de loop der tijd vertaald in kleine kunstwerken. Hoe dit gebeurd is nog een verrassing. Tenslotte zou de verbeelding van het Bels Lijntje SmokkelSouvnierSnoer (145) moeten leiden tot een tentoonstelling zowel in Tilburg als in Turnhout met een daarbijbehorende publicatie met verhalen van passanten.

De scout/smokkelaar/souvenirjagers die samen aan deze ketting willen rijgen en een bijdrage willen leveren als een ode aan de verbinding tussen noord en zuid kunnen als ze iets hebben gevonden dat hen de moeite waard lijkt een reactie sturen naar Tine van de Weyer. (tine.weyer@planet.nl) waarna  er contact wordt opgenomen over de overdracht.

Alle berichten van deze auteur

Reacties

14 reacties op “Bels Lijntje SmokkelSouvenirSnoer (145 )”

  1. arjen avatar
    arjen

    Was een spoor richting Europa via Tiburg een megalomane gedachte?
    Natuurlijk Tine. Wat een bespottelijke gedachte om vanuit Amsterdam via Tilburg en Turnhout naar Parijs te reizen! Dat kan natuurlijk veel beter via Breda en Antwerpen!
    Voordat je Tilburg op de kaart wil zetten, zou je eerst eens gewoon naar die kaart moeten kijken. Dat voorkomt heel veel megalomane dagdromerij.
    Maar ja.. een nachtburgemeester zal wel een beperkt zicht hebben.

  2. tine van de weyer avatar
    tine van de weyer

    Tja Arjen,
    Ik kan het ook niet helpen dat men daar in 1865 anders over dacht en blijmoedig een spoorlijn aanlegde en met deze spoorlijn Tilburg en Turnhout internationaal op de kaart dacht te kunnen zetten.
    Een spoorlijn overigens die de keuterboeren en de opkomende industrie rond de eeuwwisseling in deze regio best ten goede is gekomen.
    Dat Roosendaal na W.O. I het pleit als transitiehaven heeft gewonnen is ook lang voordat ik (of jij) woordvoerder verkeer en vervoer in de geeenteraad van Tilburg waren….. 🙂

  3. arjen avatar
    arjen

    Tine, ik heb mijn eigen boek over Tilburg-West er nog eens op na gelezen: het Bels lijntje kwam er op verzoek van Belgi

  4. tine van de weyer avatar
    tine van de weyer

    Arjen , misschien voor jouw orientatie goed om te lezen:

    Het 'Bels lijntje'. De spoorlijn Turnhout-Tilburg (1)
    door drs. Jos

  5. arjen avatar
    arjen

    Nee, Tine, ik geloof ook niet dat het Bels Lijntje ten onder is gegaan aan drankorgels onder het personeel. Maar die anecdote geeft wel aan dat het Bels Lijntje nu niet bepaald DE verbinding was tussen Amsterdam en Parijs, zoals jij hier opperde.

  6. arjen avatar
    arjen

    Tine, de bronnen die jij aanreikt, duiden wel degelijk op een valse start en vervolg van het Bels Lijntje waardoor het noooit zo

  7. tine van de weyer avatar
    tine van de weyer

    Wat een gemak voor de lezers hiero dat je in je reactie een op een een de bevindingen van de website overneemt zoals ik die eerder aangaf. Klasse! Prima onderzoeksjournalistiek!

    Overigens heb ik op geen enkele manier gesuggereerd dat het Bels Lijntje DE verbinding zou zijn tussen Amsterdam en Parijs. Ik kon alleen een grinnikend lachen niet achterwege laten toen ik eea las want kon de vergelijking met de malldiscusie 150 jaar later niet weerstaan.

    Ach je wil eens wat als bestuurder om je stad in de vaart der volkeren omhoog te stoten zullen we maar zeggen, soms lukt het,vaker niet.

    En nu in de pedalen voor het donker is……want al is de geschiedenis nog zo bont, we kunnen die gelukkig altijd weer een nieuwe eigentijdse kleur geven door ons eigen acteren.

  8. arjen avatar
    arjen

    Natuurlijk Tine, daarom noem ik die bron toch ook als eerste. Maar je moet natuurlijk wel verder speuren als onderzoeker. En ik kan je wel een beetje gelijk geven: t Bels Lijntje kan best een route zijn naar Parijs. Maar dan per fiets. Ori

  9. floep avatar
    floep

    Arjen, ik denk dat je de begintekst van Tine niet goed las.
    Zij verwijst hier toch naar de dromen van bestuurders en industri

  10. arjen avatar
    arjen

    Ja, maar Floep toch… het zijn juist die bestuurders die die droom aan gort hebben geholpen. Dan moet je toch echt die bron eens lezen die Tine hier zelf heeft genoemd.

  11. floep avatar
    floep

    Is dat niet het noodlot van de bestuurder?
    Is ie visionair in eigen tijd, dan is het een dromer. De beul staat al klaar.
    Kijken wij terug in de tijd, dan is er toch ook weer die beperkte visie van onze eigen tijdsgeest.

    Was de "dromen aan gort helpen" niet gewoon een pragmatische stap?
    De logica van het Bels Lijntje hier was ook de logica van de industriele revolutie, die in Belgi

  12. ruevert avatar
    ruevert

    Even los van de pathetische aandachttrekkerij van Tine,wat haar enige USP is. Als kunstenaar valt ze in de categorie van Miranda Poel. Geen kunst maar wel de subsidiepotten van Kort gevonden en die aan het plunderen.Het lijntje is ontwikkeld om Turnhout en Tilburg economisch te verbinden. Heden ten dage zijn de Schepenen en Wethouders nog steeds bezig met dit lovenswaardig plan.

  13. tine van de weyer avatar
    tine van de weyer

    dit project heeft geen subsidiegeld en wordt volledig uit eigen budget betaald.

    (zuurpruimen krijgen als ze tenminste echt origineel zijn geld toe als ze meedoen)

  14. ruevert avatar
    ruevert

    Kennis van het verleden en het heden is essentieel voor een goed functionerende maatschappij.
    Ik denk dat de moderator van dit forum deze wijsheid niet tot zich genomen heeft. Sinds het door hem/haar ingestelde embargo voor reacties is dit forum doodgebloed.
    De politici in het glazen huis worden hier uiterst gelukkig van. De niet gestructureerde en soms wel of niet terechte opmerkingen; daar hoeven zij geen kennis meer van te nemen. Dus gaat men over naar de orde van de dag. Het incestueuze karakter dat politiek kenmerkt, viert weer hoogtij. Over vier jaar hebben zij weer even tijd voor de burger om die na de verkiezingen weer te negeren.
    Jammer dit forum was toch(weliswaar beperkte) mogelijkheid de mensen in het "huis" wakker proberen te maken.

    Blijft over onze dolende ridder Henk, die als een don Quichotte het onrecht in het omgaan van de stadsnatuur bestrijdt, ook voor hem is het podium weggeslagen.

    Voor alle andere "culturele" columnisten, ach dit is niet gesubsidieerd dus wat maakt het uit. De subsidiekraan staat nog open en er ligt toch niemand wakker van de flauwekul die jullie meestal te berde brengen.
    Toch jammer en een gemiste kans.
    Dus ontwaak allen en laat dit forum weer een broedplaats zijn van (on)zinnige gedachten en meningen.