Het was een historische dag in Tilburg: 4 juni 2009. Bijna had een meerderheid zich uitgesproken voor een shopping megamall. Het land is dus gewaarschuwd, want de in Tilburg toegepaste reclamepraktijken zullen ongetwijfeld verder worden geperfectioneerd en dan elders weer worden ingezet. En het had heel weinig gescheeld of het was in Tilburg helemall misgegaan. Toch zwijgen verder alle media over de doortrapte en corrupte reclamepraktijken om de bevolking ‘voor’ te laten stemmen.
Zelfs op de verkiezingsavond nog strooide de voorzitter van de referendumcommissie iedereen zand in de ogen. De voorstanders zouden zich weinig hebben laten horen!
In werkelijkheid lieten de voorstanders zich juist voortdurend horen, zelfs al lang voordat de plannen officieel bekend werden gemaakt. En veel luidruchtiger dan de tegenstanders.
Maar zij deden dat veel meer stiekem en verborgen, zonder dat je het bewust in de gaten had.
Het gebeurde in de vorm van een gemeentelijke campagne, gewone gemeentevoorlichting, gewone artikelen in T-magazine, berichtgeving. selectieve aandacht en verzwijgen van argumenten in met name het BD, verborgen boodschappen in affiches en folders van de gemeente en zelfs via een ‘referendumwijzer’ en een ‘onafhankelijke referendumcommissie’.
En bijna hadden al die stiekeme, geraffineerde reclamepraktijken geleid tot een ‘ja’ tegen de mall. Maar het lijkt te pijnlijk gewoon om dat onder ogen te zien. Zie je wel dat wat Henk Kuiper hier allemaal ontoelaatbaar noemde geen enkele invloed heeft gehad, zo werd meteen geconcludeerd en de aandacht weer afgeleid. Maar bestudering van de referendumuitslagen per stembureau laat zien dat er precies gebeurde waar hier voor werd gewaarschuwd.
In Zorgvlied zeiden 856 mensen ‘nee’ en 487 mensen ‘ja’. In de Armhoefse Akkers waren 744 stemmen tegen en 413 voor. Een grote, overduidelijke meerderheid dus tegen. En in die wijken wonen toch juist veel mensen met geld om straks in de mall te besteden! Ja, maar ze hebben gemiddeld ook een hogere opleiding! Het zijn de mensen waarvan hier werd verondersteld dat de meesten de vuile reclametechnieken wel zouden doorzien, daar niet in zouden trappen, daar zich niet door zouden laten beïnvloeden. Precies omgekeerd ligt het bijna steeds in wijken waar mensen in overgrote meerderheid voor stemden. Dat zijn niet toevallig wijken met naar verhouding veel lager opgeleide bewoners. Mensen die de in bijvoorbeeld het BD als ‘nieuws’ en ‘feiten’ gepresenteerde reclame veel eerder ook daadwerkelijk beschouwen als ‘nieuws’ en ‘feiten’, zo niet de enige feiten.
En zouden onder normale mediaomstandigheden en zonder reclamecorruptie ook in Zorgvlied, Blaak, Duynsberg niet veel meer Tilburgers nog tegen de mall hebben gestemd? Zou de grote meerderheid ‘tegen’ in Berkel-Enschot en Udenhout anders niet veel groter nog zijn geweest? Ja, Brokx moet zich niet alleen tierend in zijn graf hebben omgedraaid, maar moet postuum ook de haren nog uit zijn hoofd hebben getrokken. Als hij Berkel-Enschot en Udenhout, en daarmee figuren als Arjen Roos, niet bij zijn ‘Moderne Industriestad’ had gevoegd, dan was de einduitslag "vóór" geweest! Er is in Tilburg een buitengewoon gevaarlijk reclamespel gespeeld. En de rest van het land is gewaarschuwd. De plannen voor de mall zijn weliswaar afgeblazen, maar niet de waanzinnige reclamepraktijken en hier toegepaste manipulatiemethodes en beïnvloedingstechnieken. Daarover zwijgt men in alle talen. Want die moeten even verborgen en stiekem zo weer elders in het land kunnen worden toegepast!
Reacties
3 reacties op “Tilburgse waarschuwing naar de rest van het land”
Henk, tel je zegeningen, als je blij bent dat de MALL niet doorgaat heeft de campagne die de tegenstanders gevoerd hebben succes gehad.
Jij hebt in jouw persoonlijke kruistocht geen middel onbeproefd gelaten een anti MALL stemming te creeren, dat mag. Zo laten voorstanders geen middel onbeproefd om de stemming ten gunste van de MALL uit te laten pakken, dat mag ook.
Gelukkig maakt de (Til)burger gewoon zijn eigen mind op en stemt ie (terecht) tegen!!
Ik vind dat als je voortdurend en eenzijdig het vertrouwen in de overheid en de media onderuit haalt je ook niet erg duurzaam bezig bent. We moeten er samen wat van maken, toch!!
Beste Tom. Ik heb geen middel onbeproefd gelaten? D
Je verdiende applaus van de week, en dat kreeg je ook van me.
De jongens die naast me zaten hadden niet meteen door wie je was, (dat scheelt een generatie).
Zoals ik al zei toen ik in dat forum zat, de jeugd heeft de toekomst…maar wel heel typisch dat 2 intelligente jonge knullen zo verschillend dachten over de Mall.
Maar intussen ben ik gestopt met zweven en sta weer met 2 voeten op Tilburgse bodem!
Wij weten waarover het gaat, er zat wel heel erg veel politiek in de zaal, en erg weinig burgers!