En zelfs nog op de dag van het referendum in de zich als ‘onafhankelijk’ presenterende krant reclametrucs om de bevolking nog over te halen om helemallwel te stemmen.
De krant doet weer alsof eerlijk, neutraal en evenwichtig evenveel aandacht wordt besteed aan "voor" en "tegen". Maar de opmaak door de reclameafdeling verraadt weer duidelijk de reclameafspraken. "Voor" staat mooi bovenaan, boven een veel grotere kolom dan "tegen" en mooi centraal in het midden, precies tussen de kleurige boodschappentasjes en mooi meteen als ‘uitslag’ onder "Dag van de waarhied".
Verder zien we op de betreffende dubbele pagina maarliefst vijf keer de reclametasjes voor de mall en echt ook op de laatste dag niet één keer een vergelijkbaar stemmingkwekertje in de sfeer van bijvoorbeeld een rijtje omgekapte bomen, een file, een berg afval of iets in de sfeer van een aardbol die het niet meer kan bolwerken. Vooral in de grote brede kop bovenaan zien we ook duidelijk hoe ‘neutraal’ en ‘evenwichtig’ in werkelijkheid de aandacht verdeeld is over ‘voor’ en ’tegen’. Aan de ene kant lezen we daar: "Twee redacteuren van het Brabants Dagblad geven hun mening". En aan de andere kant lezen we met grote letters:
"Bij een ‘nee’ draait Gerrit Brokx zich tierend om in zijn graf"!
"Mall is keuze tussen kansen grijpen en angst voor het onbekende" meldt een speciaal kopje in de pro-argumentatie van de BD redactie. En het tegenargument is dan inderdaad een soort angst, maar dan alleen maar de angst dat de mall straks toch nog te weinig shopsensatie zal bieden. Nee bij mij zit de angst dan toch veel dieper: de angst voor een tierende Brokx. Ik ga uiteindelijk vandaag toch maar voor stemmen.
Zie ook de voorafgaande stukjes en voor links naar nog eerdere stukjes over de mall ‘Reclamevrij dossier mall’.
Oja, in de krant ook nog een paginagrote advertentie "helemallwel helemallniet" van de zogenaamde ‘onafhankelijke’ referendumcommissie. Speciaal voor wie vandaag nog niet kan kiezen tussen ‘wel’ of niet’. In elk geval is het dan toch op zijn minst "hele mall". En wie die hele shirtjes gewoon niet wil zien, ziet dan toch altijd nog de reusachtige T van "winkelen en shoppen".
Reacties
Eén reactie op “Mall Tilburg: laatste manipulaties 2”
[…] reclame zoals in Tilburg nog nooit eerder vertoond (zie onder andere 1, 2, 3, 4, 5, 6) . En ook recent rond het door de gemeente niet betalen van mijn rekeningen hebben we weer […]