Zowaar! Een krant van de gemeente in mijn bus! De gemeente heeft haar verantwoordelijkheid genomen! Huis aan huis krijgt de bevolking toch nog de noodzakelijke informatie omtrent de mall. "Geen reclame", staat er op mijn brievenbus, maar dit is een echte "krant", een "uitgave van de gemeente Tilburg". Nee, zeker de gemeente zal toch niet stiekem toch nog reclame in mijn bus stoppen.
"Helemall", zo is in grote blauwe letters de naam van deze krant. Daaronder lees ik in grote witte letters nog eens "helemallwel of helemallniet". Warempel! In de eerste zes regels zit op die manier al twaalf keer het woord "mall" verpakt. Is dit wel echt neutrale informatie?
Maarliefst een hele pagina wordt allereerst besteed aan praktische informatie over het referendum: hoe het referendum werkt, hoe, waar en wanneer ik moet stemmen en dergelijke. Het wordt heel precies en keurig allemaal uitgelegd. Het wekt dusdanig de indruk van buitengewone hulpvaardigheid en betrouwbaarheid dat je toch wantrouwig wordt.
En warempel: na al die moeite om zelfs de meest debiele Tilburger te laten stemmen volgt ineens de kop "ReferendumWijzer helpt om uw stem te bepalen". Ja, maar in welke richting! "U kunt de ReferendumWijzer gebruiken om te checken of u alle voor- en tegenargumenten wel kent", zo staat er zelfs in de intro. Dat is niet niks aangaande een stemwijzer die de belangrijkste tegenargumenten juist weg laat. "Onafhankelijk en neutraal", zo meldt dan ook nog een speciaal kopje!
Op de volgende pagina krijgen we de presentatie van een zogenaamd "Online podium voor- en tegenstanders". Het is onderverdeeld in www.helemallwel.nl en www.helemallniet.nl.
"Op www.helemallniet.nl zijn de meningen van de tegenstanders verzameld", zo staat er zelfs! En dat durft de gemeente dus zomaar huis aan huis naar de bevolking te melden. Over een website die tegenargumenten die al meer dan een jaar klinken juist allemaal weglaat en de betreffende artikelen en websites juist allemaal verzwijgt. Een website die met de term "algemene informatie" doorlinkt naar de gemeentepagina en zo’n prachtige reclametekening voor de mall.
Nog zotter is eigenlijk de laatste pagina "Haalbaarheid mall tegen het licht gehouden". O ja?
Is dat zo? Of zijn en worden belangrijke zaken juist helemaal niet tegen het licht gehouden?
En hoe betrouwbaar zijn de onderzoeksresultaten op de punten die dan wél zijn onderzocht?
In elk geval eindigt de krant met de eindconclusie: "Bovenstaande punten geven het Tilburgse college het vertrouwen dat de komst van de mall haalbaar is". Het tenslotte overhalen van de kiezer gebeurt dan met de volgende goed gekozen slotzinnen: "Of de mall wenselijk is, dat mag u zeggen. En dat doet u op 4 juni. In het stemhokje". Er had ook kunnen staan "Of de mall ongewenst is ….".
Nee, dat de mall wenselijk is, dát mag u zeggen en dát doet u op 4 juni! "In het stemhokje!" En voor alle duidelijkheid zien we daaronder een plattegrond met rood omlijnd de plek waar de mall gepland is. Ja, het lijkt wel een stemhokje. En na vier keer een shirtje met de tekst "helemall wel helemall niet" zien we in dat ‘stemhokje’ op het laatst een shirtje met alleen nog maar "mall".
"Geen reclame" staat er nog altijd op mijn brievenbus. Op dat spontane burgerinitiatief kwam de gemeente destijds met de reactie ‘Tilburg Moderne Industriestad’. En uiteindelijk krijg ik in mijn brievenbus nu dus zelfs doortrapte reclame voor de mall van de gemeente zelf.
Links naar meer dan veertig eerdere stukjes over de mall en de ‘voorlichting’ en reclamepraktijken daaromheen vindt u via ‘Reclamevrij dossier mall’.
Reacties
3 reacties op “Mall Tilburg: referendumkrant huis aan huis!”
LUCHTKASTEEL
Intussen lopen de zaken in Kruikendorp steeds verder uit de hand. In tegenstelling tot wat ons steeds is voorgehouden, komt projectontwikkelaar OVG nu ineens met het nieuws naar buiten dat de mall niet in 2011 gereed zal zijn, maar, als alles doorgaat, op z'n vroegst pas in 2014.
Voor CDA-fractieleider Maarten van Tillaart is de maat nu vol. Tijdens een commissievergadering waarin dit nieuws werd besproken merkte hij op: 'Het is van de gekke dat dit luchtkasteel boven de markt blijft hangen'. Vervolgens uitte hij ongezoute kritiek op het college. Van Tillaart: 'Wij beschouwen de bestuursstijl van dit college als van een verlicht despoot die minzaam de hulp van zijn vazallen en hofhouding aanvaardt en de overige deelnemers als figuranten beschouwt.'
Wat natuurlijk ook van de gekke is: Straks op 4 juni bij het referendum over de mall zal mogelijk niet wat er feitelijk aan de hand is een rol spelen bij de beslissing van veel mensen, maar wat de gemeentelijke afdeling 'Voorlichting' en andere reclamemakers suggereren dat er aan de hand is.
Hallo Henk,
Ik kreeg hem ook in de bus en ik krijg gezien de positie van mijn woning dergelijke dingen nooit in de bus. De Koerier af en toe, het stadsnieuws al een jaartje of tien niet, en zelfs bewonersbrieven mijn buurtje aangaande halen zelden of nooit mijn brievenbus. Dit blauwe ding dan weer wel. Het is meer dan duidelijk. Vooral de laatste pagina is pure propaganda. De heer Boogerts zou zich ernstig moeten schamen voor dit MallPluskrantje. De haalbaarheidsrapporten waarop hij zich meent te mogen beroepen zijn van een dergelijke inhoud dat wethouders, o.a. Moorman PvdA besloten dat een heel slechte zaak is en de raad naar een knappe meerderheid tegen ging. Ook de KvK ziet eindelijk de dreigende wolken en zelfs de initiatiefnemers beginnen zich in te dekken. Veelsprekender kan eigenlijk niet.
Groeten,
Jan
Ik zal de klacht doorgeven bij de co