Wat las ik nu warempel in het BD (7 april): "de gemeente gaat de burgers voorlichten"!! En bedoeld wordt eerlijke, neutrale voorlichting over de mall! Dat is niet gering. Hoe gaat de gemeente dat doen, terwijl ze helemaal in de Tang van de T zit? Laat ik de gemeente te hulp schieten, dacht ik. Laat ik alvast een concept maken voor een naar de bevolking te versturen gemeentelijk schrijven:
Geachte bewoner/bewoonster van de stad Tilburg,
Sorry, sorry, sorry, sorry. Duizendmaal excuses. Wat hebben we u jarenlang systematisch en professioneel belazerd en bedonderd. De hele gemeentevoorlichting hebben we verkocht aan het bedrijfsleven, is sinds ‘Tilburg Moderne Industriestad’ vervangen door reclame van destilleerders, brouwerijen, projectontwikkelaars, grote concerns en zelfs reclamecollectieven als ‘T’ en ‘Moderne Industriestad’.
We hebben de stad verkocht aan de duivel. Zelfs de ziel van de stad lieten we slopen en omlaag halen, omdat bedrijven daarvoor in de plaats als ‘ziel’ en ‘identiteit’ hun producten wilden verkopen. Met een zogenaamd "infuus" probeerden we de Lindeboom te wurgen. Met een zogenaamde "couveuse" probeerden we ook nog het laatste leven van de Levensboom te vermoorden. Want we hadden reclamecontracten om als symbool van de stad heel andere zaken te propageren. We deden stiekem aan het zogenaamde ‘Citybranding’; en dan in zijn meest ruige vorm. Op alle fronten werd de bestaande identiteit van de stad verwoest, vanwege afspraken voor bijvoorbeeld een nieuwe identiteit van de stad in de vorm van een shopping mall. Om daarvoor de opinie rijp te maken werd zelfs de T van shoppen en winkelen in de binnenstad het nieuwe gemeentelogo. Alsof in deze stad niets anders meer belangrijk was dan de commerciële belangen van het reclamecollectief T. Met een zo strak mogelijk logo probeerden we in uw bewustzijn zelfs elke gedachte aan natuur te onderdrukken, elke neiging de kop in te drukken tot genieten van zaken die zomaar gratis en voor niets zijn. Nee, u moest consumeren, de aandacht richten op de goederen en producten gepropageerd met die T.
En in het bijzonder moest u uiteindelijk natuurlijk instemmen met een shopping mall. Op 4 juni mag u uw stem uitbrengen. We hopen dat u temidden van alle campagne, reclame en professionele misleiding toch het reclamevrije nieuws nog gevonden heeft. Anders wijzen wij u graag nog op de rubriek ‘Reclamevrij’ van Henk Kuiper en met name op de links naar zijn stukjes over de mall in ‘Reclamevrij dossier mall’.
Nogmaals onze welgemeende excuses
Reacties
Eén reactie op “Gemeente Tilburg gaat bevolking voorlichten!”
DE ANDERE KANT UITKIJKEN?
In het Kempische dorp Wintelr