De reguliere media blijven als ‘redactionele berichtgeving’ betaalde reclame brengen. Met name rond de T en de mall. Dus in deze rubriek toch maar weer wat verzwegen reclamevrije feiten en achtergronden. "Voor- en tegenstanders beginnen nu een campagne rond het referendum; de gemeente gaat de burgers voorlichten", zo schreef dinsdag het BD. Maar wat was een dag eerder juist in de gemeenteraad onthuld en aangetoond!
Bewijsstukken lieten zien dat er bepaald niet nu pas begonnen wordt met een campagne.
Nee, de campagne wordt al jaren gevoerd en nu hoopt men de resultaten daarvan te oogsten. Er werden in de raadsvergadering oude krantenpagina’s getoond die speciaal waren bewaard omdat de betreffende inspreker zich afvroeg of er in Tilburg soms een shopping mall moest komen, waarvoor de opinie toen al rijp werd gemaakt. De gemeenteraadsleden kregen ook te zien hoe die T aanvankelijk het symbool was van het winkelcentrum ("T-binnenstad") met daarbij zwart op wit de uitleg dat die T op de eerste plaats stond voor winkelen en shoppen.
En op wiens verzoek werd dat reclamemiddel ter promotie van de koop- en shopcultuur het nieuwe gemeentelogo?
Een dubbele redactionele pagina uit het BD werd ook ontmaskerd als afkomstig gewoon van een reclamebureau, vol met doortrapte reclametrucs en reclamepsychologie: geraffineerde reclame gewoon voor de mall. Maar nee, zogenaamd begint er nu pas een campagne. Alsof het puur toeval was dat we pas op affiches werden geconfronteerd met een extra grote T en daaronder de mallvraag ‘Gebruik jij ‘m al?’. Ook daarvan werd de slimme reclamepsychologie uit de doeken gedaan. Een raadslid dat voor zijn mallreclame pas was beloond met een grote foto in T magazine deed nog een poging om er wat schamper om te lachen. Maar op het gemeentehuis hebben ambtenaren inmiddels al gewoon toegegeven dat op die affiches de letters "‘m al?" op het eind geen toeval waren, maar bewust toegepaste reclametechniek.
De bedoeling was wel degelijk om in ons onderbewustzijn als reactie op de T als onbewust opkomende klank het antwoord "’m al" te zaaien, ofwel mall.
"Corruptie", zo eindigde de schokkende onthulling in de gemeenteraad. Maar in de reguliere media werd de bevolking nog eens extra misleid door te doen alsof er nu pas een campagne start!! Precies zoals eerder met ‘Tilburg Moderne Industriestad’ komt nu omtrent de T over de toegepaste reclamepraktijken en feitelijke campagnedoelen niets naar buiten. Maar met die Industriestadcampagne was het even later wel ineens afgelopen. Hoe gaat dat nu met de nog veel zottere T-campagne? Gaan we op 18 april feest vieren met allemaal T-vlaggen?
En die mop over die mall? Ken jij ‘m al?
Zie voor alle eerdere stukjes over de mall: ‘Reclamevrij dossier mall’.