Na de praktijken in ‘Tilburg Magazine’ en op de gemeenteraadspagina (zie vijfde reactie ‘T-baby’) wordt het nu helemáál zot met stiekeme gemeentelijke mall-reclame. Zó zot dat die mall onmogelijk nog door kan gaan.
Op de reclamezuilen hangen nu reclameposters met een extra grote T. Daaronder lezen we dan: "Gebruik jij ‘m al?" Een absurde vraag onder een zo kaal en steriel logo met geen enkele natuurlijke lijn en zo duidelijk al het visitekaartje van horeca (blad de T), projectontwikkelaars ("T bouwt verder"), T-binnenstad en gemeentehuis. Zeker gezien de weerzin tegen die T gewoon een onbeschofte vraag eigenlijk. Voor TILburgers gewoon choquerend. Zelfs het redactionele commentaar in de Koerier illustreert hoe die vraag verzet en weerstand oproept. En dat blijkt ook precies de bedoeling: het oproepen van aversie. Des te sterker namelijk blijft de eigenlijk bedoelde verborgen reclameboodschap hangen, des te sterker blijft onbewust het ingefluisterde antwoord als reactie in ons hoofd doorzingen. De klank van de laatste letters: "’m al?", ofwel mall!
Belachelijke eigen verzinsels, te zot om op te reageren…. In deze sfeer zal men straks wel weer reageren. Ikzelf "zot Joke", "complottheoreticus", "schizofreen" enzovoort. Wat kan men anders? Maar de kans op de letters m, a en l op het eind is ongeveer één op tienduizend.
Het is net als allerlei berichtgeving in het BD over de mall uitgekookte reclamepsychologie. Een staaltje van dezelfde technieken en hetzelfde soort reclamevakmanschap als bijvoorbeeld in het BD de reclames "lezersextra". Daarin staat dan "lezers" in het blauw, "extra" in het rood en de "x" in vier kleuren tegelijk, resulterend in een bont middendeel met de opvallende kleurenletters s.e.x..
Waarom staan onder die T geen krachtiger teksten als "doe mee" of "gebruik hem ook"?
Die eindigen niet op de klank ‘mall’! Niet toevallig werd het krachtige ‘hem’ (verwijzend toch naar een enorme T) zelfs afgekort tot het nietige "’m". Volkomen onlogisch eigenlijk, maar anders was de klank ‘mall’ onvoldoende uit de verf gekomen om in het onderbewustzijn door te blijven zingen. Terwijl in de krant de term ‘mall’ zogenaamd werd vervangen en afgeschaft, werd het stemadvies ‘mall’ in werkelijkheid op de reclamezuilen juist stiekem gezaaid. Weliswaar fout gespeld als "’m al?", maar dat moeten we dan straks zelf corrigeren door zelf te stemmen voor "mall". Net zoals we eerder op de reclamezuilen "heu el" lazen, en toen graag wilden stemmen op "heuvel".
Niet toevallig ook staat de T links. Vanuit de rechts eindigende woorden "’m al" lopen zodoende de enige lijnen waarlangs je de T kunt omzeilen, de blik van het hele affiche kunt afwenden. Op de opgeroepen aversie tegen die T moet de klank ‘mall’ de reactie en slotconclusie zijn. Aan het op een logisch lijkende wijze realiseren van die mogelijkheid van één op de tienduizend hebben de reclameprofessionals weer een aardig eurootje verdiend. Maar het is absoluut niet de taak van de gemeente om de bevolking te bestoken met dit soort manipulatietechnieken. Gezien de invloed van machten als ‘T’, ‘mall’ en ‘moderne industriestad’ op reclame en voorlichting van de gemeente wordt het tijd dat deze gemeente onder curatele wordt gesteld. We hebben hier niet gekozen voor een reclamedictatuur of een of andere ToTaliTaire T-staat, maar voor een democratie. En daarin is voor die mall en de bijbehorende reclamepraktijken (zie ook de BD praktijken) geen plaats. Mall Tilburg kan onmogelijk nog doorgaan.
Reacties
8 reacties op “Mall Tilburg kan onmogelijk nog doorgaan”
TILBURG STRAKS VAN DE KAART?
Of er in Tilburg een shoppingmall komt is alles behalve zeker, maar een naam voor het gedroomde funshoppaleis is er al: 'avenTura Brabant'. Deze naam is geen hersenspinsel van de BD-journalisten die een 'T-dome' promoten, maar is bedacht door een Tilburger die meedeed aan een prijsvraag. Is het verwonderlijk dat ook hier weer een vette T opduikt? Nee, want een paar weken geleden werd de bevolking nog via gemeentelijke affiches opgeroepen om met die T aan de slag te gaan. 'T, gebruik jij 'm al?', luidde toen de slogan en dus hangt nu aan de mall een T.
Vastgoedontwikkelaar OVG en de gemeentelijke afdeling Communicatie kunnen tevreden zijn: Via 'n een-twee-drietje met de krant, die ruimschoots aandacht besteedde aan de PR-stunt in de vorm van een prijsvraag, is ook deze keer de citybranding T weer geslaagd.
Er is alleen een ding waar sommige raadsleden zich nu zorgen om maken: Hebben de shoppers straks na een dagje 'avenTura Brabant' wel door dat ze in Tilburg zijn geweest?
CITYBRANDING IN TILBURG
een totaal uit de hand gelopen experiment
In de scriptie 'Van citymarketing naar ciTybranding' die Janneke van den Oever in 2005 schreef als studente Sociale Geografie aan de Radboud-universiteit in Nijmegen, is te lezen dat met PR veel geld is gemoeid. In de scriptie staat onder meer dat de Moderne Industriestad-campagne van burgemeester Brokx niet zomaar gestopt kon worden toen vanuit de stad steeds meer weerstand ontstond tegen die campagne. Er was inmiddels zoveel geld in gepompt dat er daarom nog maar een poosje mee moest worden doorgegaan, zo ongeveer werd er toen geredeneerd.
Er staat nog iets opmerkelijks in de scriptie: In 2003 zou besloten zijn om de stad voortaan neer te zetten met een T-beeldmerk in plaats van met een slogan. In zijn functie als hoofd van de gemeentelijke afdeling Concerncommunicatie vertelt Rick van Wandelen in de scriptie dat een nieuwe slogan niet gewenst is, omdat intussen tal van dorpen en steden zich al op die manier profileren. Daar heeft van Wandelen gelijk in: 'Welkom in FraayVenray', 'Je treft het in Tiel', 'H
Niet te geloven, De aandacht en bliksem afgeleid naar Backx. Alsof die in zijn eentje de verantwoordelijke is voor de verkoop van de gemeentevoorlichting aan machten als T, mall en moderne industriestad. Alsof die in zijn eentje de ziel van Tilburg heeft verkocht aan de moderne reclamepsychologie, het begrip
Ik begrijp inmiddels dat men het uiterste nog gaat proberen om de aandacht af te leiden.
Dit is nu de crisis van de ontaarde samenleving.
Inderdaad…………
Er is zo dadelijk een spoeddebat hoor ik. Terecht. Wat er in Tilburg gebeurt op het gebied van reclame en reclamepsychologie is echt niet meer te accepteren.
Beste Andrea,
Wat er in de wereld van de reclamepsychologie allemaal bedacht wordt, daar krijgen we in de reclamegelieerde media eigenlijk nooit iets over te horen. Zodoende lijkt het misschien voor velen vreemd wat ik daarover onthul. Maar het is echt onvoorstelbaar wat er op dit gebied allemaal gebeurt. En kennelijk is ook onze eigen gemeente gewoon helemaal ingehuurd om de eigen bevolking te bestoken met dusdanig geraffineerde reclametrucs en dusdanig uitgekiende reclametechnieken en reclamepsychologie dat die bevolking straks automatisch 'ja' zegt tegen de mall.
Het is nauwelijks nog te bevatten wat hier in Tilburg op het gebied van reclame en campagnes allemaal gebeurt. Alsjeblieft, doe iets, vertel het minstens door aan anderen.
malle mal
Soms lijken ook voor mij de impressies van Henk Kuiper ietwat 'over the top', maar hier ('m al) kun je gewoonweg niet omheen. Anderzijds: er staat mal, dat is al beter dan mall.