"Termen als "Arjennerij" of "Goveriaans" zijn hier nog nooit gevallen. Wel pas weer de term ‘Kuiperiaans". De verantwoordelijke, Alard Govers, wil met dit etiket kennelijk voorkomen dat mijn constateringen over ‘Tilburg Magazine’ serieus worden genomen. In zijn betreffende bijdrage is er weinig mis met het door hem "stadspromotiemedium" genoemde reclameblad. Maar wie zag ik in een oud exemplaar toevallig in het colofon als medewerker vermeld staan: diezelfde Alard Govers. Moeten we zijn stukje dan maar beschouwen als sollicitatie naar een nieuwe opdracht (een artikel over de mall wellicht)? Want ‘Tilburg Magazine’ is toch wel echt even wat anders dan "stadspromotie".
Systematisch propageert het blad al jaren bouwprojecten, terwijl dan met geen woord wordt gerept over bijvoorbeeld karakteristieke kloostertuinen die daarvoor moeten wijken of over andere cultuurhistorie die zou moeten verdwijnen. Het is de bestaande stad gewoon systematisch ontkennen! De Heuvel met de oude Lindeboom heette zelfs met dikke letters een "non-plein". Dat is je stad niet promoten, maar omlaag halen. Daarvoor werd zowaar de reclameterm "modern" ingezet. Om het bestaande Tilburg niet te promoten, maar als een consumptieartikel af te schrijven als "ouderwets" en luttele jaren later na verbouwing en modernisering weer opnieuw af te schrijven vanwege de nieuwe mode ‘T’! Dát was de reclamepraktijk in het blad van ‘Tilburg Moderne Industriestad’ en later van de campagne ‘T’.
En de geraffineerde reclameterm voor al die als gemeentevoorlichting gepresenteerde bedrijfsreclame werd "stadspromotie"! Reclame voor een bierbrouwerij of drankenhandel, viel automatisch onder "stadspromotie". En daardoor veroorzaakte problemen door toegenomen alcoholgebruik hadden met de stad niks te maken, waren nog geen regel aandacht waard.
De stad gereduceerd tot nog slechts verzameling van producten waarin het bedrijfsleven reclamegeld investeert! Is die uitverkoop van gemeentevoorlichting aan reclamewereld niet buitengewoon bedenkelijk?
De aandacht concentreert zich nu op de eenzijdigheid van het artikel over de mall. Maar wat is zo jarenlang al bij voorbaat allemaal doodgezwegen? Omdat het niet viel onder commercie en particuliere, met reclamegeld ondersteunde belangen. Omdat het ging om algemene gemeentebelangen en dus niet meer paste in de door Brokx gereorganiseerde gemeentevoorlichting. En dat heette dan "stadspromotie". Je kunt beter spreken van "stadsdiscriminatie"!
En die discriminatie houdt onder andere ook in dat politici niet met een mooie promotiefoto in Tilburg Magazine komen als ze tegen de mall zijn. Dat leidde nu tot verontwaardiging.
Maar ‘Tilburg Magazine’ onderscheidt zich al jaren door deze voor reclame zo kenmerkende discriminatie. De veroordeelde reclamepraktijk van Stadsnieuws (reclame in de vorm van ‘nieuws’) werd jaren geleden de complete redactionele opzet. Het zal ook geen toeval zijn dat de naam "Maja Tulfer" (verbonden aan ‘Stadsnieuws’) wat betreft de acquisitie toen ook opdook in ‘Tilburg Magazine’. En omdat Stadsnieuws, inclusief de reclamepraktijken, onderdeel is geworden van het Brabants Dagblad zal het geen toeval zijn dat ook het BD zwijgt over de systematische reclamepraktijk in ‘Tilburg Magazine’. Maar gelukkig hebben we nog het reclamevrije nieuws op TilburgZ. Moeilijk meer te negeren, en dus kwam men in kringen gerelateerd aan ‘Tilburg Magazine’ al met de ‘argumenten’ "kuiperij" en ‘kuiperiaans".
Reacties
11 reacties op “Tilburg Magazine “stadspromotie”!?”
In de huidige omstandigheden. Arjen, was een dergelijk Mall-artikel inderdaad te verwachten, voorspelbaar en hier eigenlijk ook al voorspeld. Maar die omstandigheden – reclame van projectontwikkelaars enzovoort gewoon presenteren als gemeentevoorlichting – die deugden tien jaar geleden al niet en werden daarna met de reclameconstructie 'T' n
TV tip
oudejaarsconference 'Troost' van youp van 't hek
De oudejaarsconference van Youp van 't Hek die vanavond wordt uitgezonden op nederland 1 zal onder meer gaan over de invloed van reclame op de samenleving. Om een indruk te geven van wat ons te wachten staat hieronder een citaat uit het interview dat NRC Handelsblad afgelopen zaterdag had met de cabaretier. In dat interview stelt Youp dat zakenlieden handig inspelen op onze behoefte naar troost en geborgenheid met als gevolg 'dat je tegenwoordig op ieder straathoek tegen debilisering aanbotst'. Vervolgens zegt hij: 'Er is ontdekt dat er een grote groep zwaar debielen is en daar moet zoveel mogelijk geld uit worden geklopt. Dat heet vrijheid, handelsvrijheid'…
H
Dus hoeven we er niet meer tegen te ageren Henk? Reclame voor de Mall is voor jou dus vanzelfsprekend, te verwachten, voorspelbaar, dus …..
Of wil je een medaille omdat jij jaren geleden al tegen reclame bezig was?
Mijn rubriek heb ik zelf "reclamevrij" gedoopt. En inderdaad, zelfs daar staan de reclames tussendoor. Reclame is
@henk
Dat meen je toch niet serieus h
Zo'n reclamevrije rubriek als hier op TilburgZ is inderdaad onbetaalbaar. Maar van mij mag een overheid daar best wat van mijn belastinggeld aan besteden. En als abonnee zou ik voor reclamevrij nieuws ook best een aardig bedragje over hebben.
Met een krant of magazine mede gefinancierd uit reclameopbrengsten heb ik vroeger ook nooit moeite gehad. Maar de vermenging van 'nieuws' en reclame neemt nu toch wel zeer bedenkelijke vormen aan. Laten ze in die bladen dan minstens eerlijk en duidelijk aangeven wat nieuws is en wat betaalde reclame. Die eis is vroeger ook vanuit de reclamewereld zelf gesteld en vastgelegd in de Reclame Code.
Reclamevrije kranten laten zich moeilijk betalen bij de drukkerij. Ook bezorgers blijken geen vrijwilligers meer te zijn.
Ongelofelijk. Een heel klein artikeltje met een passage waarin over de systematische reclamepraktijken van 'Tilburg Magazine' helemaal niets uit de doeken wordt gedaan. Als we nog een onafhankelijke, reclamevrije krant hadden gehad, dan was dat jaren geleden al voorpaginanieuws geweest.
Niet om te Arjennen ofzo, maar ik wou toch even melden dat er vandaag een heel klein artikeltje in het BD stond met een passage over de referendumcommissie.
Om verwarring te voorkomen: deze reactie is van "Alard Grovers", dus niet Alard Govers (red.)
Over stadspromotie gesproken: de cover van het laatste magazine: een politie-agent die een bon uitschrijft: daaronder de veelbelovende verwijzing naar het bruisende jubileumjaar 2009: Tilburg, de zesde stad van Nederland!
er is wel de woordspeling ergens op die arjen geweest
of hij misschien een jenner was
het bleek een jennie te zijn, hij durfde sommige commentaren op zijn blog niet te laten staan