Volgens Henk Kuiper en trouwe reageerder daarop, Hein van der Schoot, zijn de mensen verworden tot infantiele entiteiten. Oorzaak: reclame-terreur. En dat als grootste bedreiging van de democratie. Een puntje hebben ze wel, maar werden we altijd al niet doodgegooid met reclame en politieke en religieuze propaganda van de wieg tot het graf? Bovenstaand fotootje was al reclame in de jaren dertig voor elektrische huishoudapparaten. En zijn de vrouwen daar altijd al niet zeer gevoelig voor geweest? Ja, leg daar maar eens gendertooltje tegenaan: Eva in het paradijs was al bevattelijk voor verleidingen van de duivel himself! (U moet hier de humor van in zien, zure lezers op TilburgZ; schrijver dezer columns denkt namelijk ook dat sommige mannen overgevoelig zijn voor reclame)
Hieronder het artikel dat Hein zo graag binnen googlet
Infantilisering van de consument
In het NRC Handelsblad van zaterdag 15 september 2007 stond een interessant artikel in de katern ‘Opinie & Debat’, getiteld: ‘De infantilisering van de consument is een bedreiging voor de democratie’. Dit artikel betreft een licht bewerkte versie van delen uit het boek van Benjamin Barber : ‘De infantiele consument’. Hierin komen marketeers en hun werkwijzen er niet goed van af. Daarom niet minder interessant om dit onder de aandacht van Molblog lezers te brengen.
Benjamin Barber begint zijn relaas met: ‘Steeds meer volwassenen infantiliseren. Consumeren wordt het hoogste en vaak enige ideaal. Hierdoor ontstaat een nieuwe culturele norm waaraan moeilijk te ontkomen is en die ook verregaande politieke gevolgen heeft: consumenten zijn geen burgers, de commerciële nivellering heeft ons als burgers minder vrij gemaakt.’ Hij stelt hier de daadwerkelijke keuzevrijheid van de consument voor het voetlicht. Is de consument wel zo vrij als zij zelf denkt? Worden er niet teveel artikelen geproduceerd dan er werkelijk nodig zijn? Hij noemt dat verkleuteren van artikelen en klanten. Daarnaast schrijft hij dat marketeers doelbewust jacht maken op een achterban met een dikke portemonnee, die een aantrekkelijke markt zijn. Daarbij echter niet lettende op de werkelijke wensen en behoeften van de consument, maar via reclame, branding en andere marketingtools bij de consument kinderlijke gewoontes en behoeften probeert te doen herleven. Volgens Barber zouden ze dan de wereldwijd de betrekkelijke nutteloze overvloed aan games, gadgets en talloze andere consumptieartikelen aan hen willen slijten.
Een ander citaat uit het artikel: ‘De alomtegenwoordigheid van de commercie moet de indruk wekken van iets goeds, een verbreding van onze vrijheid van handelen. Verslaving moet hernoemd worden, bekrachtigd, voorzien worden van een schijn van heilzaamheid, bijvoorbeeld geassocieerd worden met behoeftebevrediging. Uniformiteit moet worden geherformuleerd, bijvoorbeeld als een gezonde consensus over waarden. Een cultureel ethos dat met succes consumptie tot hoofddoel maakt en rivaliserende sferen buitensluit, moet de schijn wekken dat dat gerechtvaardigd is, en niet alleen vanuit een louter economisch of instrumenteel perspectief. Het moet oké zijn, zoals de loze titel van een eerdere rationalisatie van een bepaald soort commercieel ethos het zei: Ik ben oké, jij bent oké.’
Wellicht wat zware kost, maar zeker het overdenken waard. Voorzien marketeers in behoeften van consumenten of is hun alles eraan gelegen om de consument als een kind te behandelen en op zo een manier de enige zin aan het bestaan te geven?
Reacties
31 reacties op “(der oder die?) Reclame-terreur”
O vandaar dus die shopping mall in Tilburg. In de trant van: hou jij (media) ze dom, dan hou ik (de Mall en de Tilburgse politiek) ze dom.
Toch vreemd dat een vrouw als Marjo Frenk van GL tegen de mall is, terwijl haar mannelijke collega wethouder Gon Mevis juist weer voor is.
@Chris
De fractie van GroenLinks is tegen en Gon Mevis is net als het hele college voor het haalbaarheidsonderzoek. Hij heeft dat ook goed beargumenteerd op onze ledenvergadering!Of hij voor of tegen een mall is zal moeten blijken na de haalbaarheidsonderzoeken. Vooraf hebben alle fracties die in het college zitten zich erover uitgesproken dat de mall geen breekpunt mag worden. groetjes,
Marjo Frenk
@Arjen
Lees: ''Geluk! Voorbij de hyperconsumptie, hasst en hufterigheid'' van Fenmke Halsema (bijna uit Henk!)
groetjes,
Marjo
@ marjo,
probeer ik hier politiek-gevoelige uitspraken te doen als:
"En zijn de vrouwen daar altijd al niet zeer gevoelig voor geweest?"
En dan ga jij er helemaal niet op in??!!!
Reclame bestond al ten tijde van het Romeinse Rijk: er zijn reclameboodschappen teruggevonden in de ru
Ik kan het je zelfs sterker vertellen, Arjen…!
Toen ik een jaar of 16, 17 was moest en zou ik een Puch…! (je weet wel, die met zo'n hoog sttur; ik wou er per se eentje met een Bonanza-stuur).
De reclame was destijds bijzonder geraffineerd.
Nee, geen tv-commercials, advertenties of verleidelijke posters. V
En dan nu Henken, Marjo, Chris en Alard (rijd je ook nog op dezelfde puch-a-like met je vriendin?), tijd voor bier-reclame (en haal je gendertool maar weer van stal Marjo!!):
Er zitten vrouwelijke hormonen Bier
Afgelopen weekend zaten we met een paar maten in ons stamcaf
En toch is t opvallend dat programma's als sweet sixteen op mtv altijd over meisjes gaan!
Gelukkig hebben we in Nederland nog oog voor niet-infantiliserende boodschappen…
http://www.gtenc.com/audiovideolinks/t
…huiszorg.html
Ik kom vanzelf van alles tegen op jouw niet ge
Hmmm… wil je meer Pink Floyd? Een link naar hun muziek…?
Heb ik wel een prachtige voor je.
(Maar TilburgZ staat hier geen links toe, dus moet je ff je emailadres ddorgeven. Stuur ik 'm je.)
Enneh… dat biermerk?
Wat dacht je van een Trappist Rochefort?
Met
Oefff… was dit reclame…!?
Of een gristelijke oekaze…?
Gaan we plaatjes draaien..?
trusten,
Theo
@arjen
Je hebt bij je stukje een reclameplaatje geplaatst voor electrische fornuizen uit de jaren dertig. Een fornuis is iets dat een mens nodig heeft om eten te kunnen koken. Ik heb daarom geen moeite met dit soort reclame. Een fornuis voorziet duidelijk in een behoefte.
Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen behoeften en wensen. Veel producten waarvoor tegenwoordig reclame wordt gemaakt voorzien niet in behoeften, maar in wensen. Geraffineerde reclametechnieken worden gebruikt om wensen te cultiveren, aan te wakkeren. Denk bijvoorbeeld aan de vele advertenties voor verre vliegreizen. Juist het modeverschijnsel dat burgers tegenwoordig op overdreven wijze allerlei wensen willen vervullen, daartoe verleid door reclame, veroorzaakt dat grondstoffen in versneld tempo opraken. Met name hierdoor ook is de mondiale voetafdruk van de West Europese burger dermate groot dat er twee aardbollen nodig zouden zijn als iedereen zo zou leven.
Toen burgemeester Vreeman tijdens het BD debat over de mall opmerkte dat een mega winkelcentrum goed is omdat het in een 'behoefte' zou voorzien, sloeg hij de plank volledig mis. Funshoppen komt namelijk niet voort uit een behoefte, maar wordt ingegeven door 'wensen'. Dat hij toen ook nog beweerde dat mensen gelukkiger worden van funshoppen geeft aan dat hij er helemaal niks van begrepen heeft en het is bovendien een drogredenering.
Was het vroeger zo dat er werd geproduceerd om in behoeften te voorzien, tegenwoordig is het vaak zo dat met reclame 'wensen' worden gecre
Reclame-terreur in Tilburg
Toen afgelopen jaar een reclamebedrijf in Tilburg gouwen keien rondstrooiden was de stadsVVV, een gemeentelijke afdeling, er als de kippen bij om in landelijke bladen advertenties te plaatsen met de mededeling dat het hier 'keigaaf' zou zijn, gevolgd door de tekst 'I love T', waarbij het woordje 'love' was vervangen door het pictogram van een hartje. Even later kwamen overal rond de stad borden met de kreet 'T, je bent er' en nu is het zover gekomen dat volgend jaar kersverse ouders voor hun pasgeborene op het gemeentehuis een rompertje kunnen afhalen waarop een grote T staat met daaronder de tekst 'T baby 2009'. Over infantilisatie van de burger gesproken…
In Tilburg is stadpromotie verworden tot ToTale markeTing.
@Arjen,
Hoezo serieus???
Lees dat boek nou maar, leuk voor bij de kerstboom (kerstterreur) of in de sneuuw(wintersportterreur). Van veel bier krijg je trouwens ook een buikje en borstvorming!
Zelf houd ik het liever bij whiskey.Prettig reces!
OVER VREEMAN, T CAMPAGNE EN SHOPPINGMALL
Toen Vreeman hier in 2004 aantrad als burgemeester verscheen er 'n glossy boekje op de markt. In dat boekje staan foto's van een olijk kijkende Vreeman die luchtgitaar speelt en samen met twee sexy dames rond een grote T staat te dansen. Deze malle vertoning was de aanzet voor wat later de T campagne zou gaan heten, een reclame-offensief van tal van bedrijven en het gemeentebestuur, bedoeld om de Tilburgers gaar te stomen voor grootschalige ontwikkelingen op het gebied van stedenbouw. 'Tilburg Transformeert' is de reclame leus die toen ook werd bedacht om de ontwikkelingen als 'vooruitgang' voor te spiegelen. Hoewel de T campagne omstreden is worden nu alle zeilen bijgezet om Tilburg defenitief als 'T' op de kaart te zetten. Let maar eens op wat er in het 'jubeljaar' gaat gebeuren.
Binnen het door reclamemakers geregistreerde omvormingsproces van Tilburg naar 'T' past ook de mogelijke komst van een honderdduizend vierkante meter groot shoppingcentrum in noord. Wat dit project betreft is het opmerkelijk dat, nog voordat in de Raad en onder de Tilburgers een discussie had plaatsgevonden, burgemeester Vreeman zich ontpopte als fervent pleitbezorger van de mall. 'Laat 'm hier maar landen', liet hij direkt via de pers weten toen mallontwikkelaar Roud z'n plannen had gepresenteerd. In dit verband nam Vreeman ook verschillende keren het woord 'lef' in de mond. Alsof het bouwen van een kooppaleis dat consumentenkapitalisme bevordert daar iets mee van doen zou hebben.
Als burgemeester had Vreeman zich veel terughoudender moeten opstellen. Door zijn gelobby heeft de burgemeester het politieke debat en de besluitvorming gefrustreerd. Voor raadsleden van zijn partij is het bijvoorbeeld erg lastig om zich nu nog uit te spreken tegen de mall, omdat 'hun burgemeester' dan gezichtsverlies zal leiden. Mede door het onbekwame optreden van Vreeman is het er nu op uitgedraaid dat de beslissing over de mall via een referendum bij de burger is neergelegd. Reclamemuppie Vreeman had beter z'n mond kunnen houden.
De reclame vroeger, zoals bijvoorbeeld voor elektrisch koken, was niet dusdanig dat je het gewoon niet meer kon maken om bijvoorbeeld nog op gas te koken. We hadden op school ook beslist de psychische vrijheid nog om bijvoorbeeld geen Puch te kopen. Je telde zonder Puch toch ook nog wel mee, werd om dergelijke redenen nog niet dusdanig gepest of buitengesloten dat aanschaf van allerlei consumptiegoederen toch eigenlijk noodzakelijk was. Maar we waarschuwden wel voor de toekomst wat dat betreft. Dat deed ik op Odulphus bijvoorbeeld met commentaar bij allemaal reclamecollages. Daarin liet ik zien hoe geraffineerd we toen al werden verleid een aangepakt. En dat moest niet nog zotter worden, zeiden we, want dan zouden voor nieuwe opgroeiende generaties allerlei ontwikkelingsmogelijkheden gewoon worden afgesneden, zoals bijvoorbeeld de vrijheid om nog te genieten van natuur en andere niet of minder consumptieve zaken.
En is waar we toen voor waarschuwden niet de realiteit nu? De pesterijen, scheldwoorden en intolerantie die ik op latere leeftijd pas meemaakte rond minder consumptieve keuzes en idee
@henk: En wat vinden raadsleden van dit reclamesyndicaat en de inmiddels toch duidelijk gebleken doelen, praktijken en achtergronden?
@henk: als er ooit mensen van rechte T-lijnen waren, dan waren het wel de opeenvolgende colleges uit de jaren zestig en zeventig. Te denken valt aan de sloperspolitiek van Becht. Of aan de Heikant die met rechte lijnen ontworpen is.
En wat jouw scholieren-jaren betreft: ooit naar radiopiraten als Veronica en Noordzee geluisterd? Dat waren commerciele zenders.
En ook vroeger was er zeker ook de concurrentie (goed ge
@arjen
De 'Tilburg Totaal-campagne' van Becht wordt hier nog eens overgedaan, maar dan in het kwadraat.
Dat de jeugd meer dan vroeger wordt bestookt met reclame heeft onder meer te maken met technologische ontwikkelingen, maar daarnaast is reclame een soort wetenschap die steeds verder is 'verfijnd'. De invloed van reclame op de jeugd heeft ook te maken met waar het geld naar toe gaat. Stoppen we bijvoorbeeld geld in een T campagne of bouwen we kinderboerderijen om maar iets te noemen. Kleuters kunnen tegenwoordig zo tien verschillende automerken onderscheiden, maar weten niet het verschil tussen een merel en een mus. Hoe zou dat komen?
Het idee om reclame te weren uit het openbare domein is helemaal geen gek idee. In de Zuid Amerikaanse stad Sao Paulo heeft het gemeentebestuur die maatregel genomen. Er bleek echter een groot nadeel aan te zitten. Nu is nog duidelijker geworden dat Sao Paulo een betonstad is.
arjen heb je mail nog nie gelezen, sorry pc is niet goed, kan postvak niet in.
Beste Henk en Hein,
Ik lees ze niet meer, jullie "it's the end of the world as you know it"-berichten. En niet omdat ik het er mee oneens zou zijn, maar omdat 't een overdaad is aan negatief gezeur, zwartgallig ge-emmer en betweterig geklaag. En in die aanpak geloof ik totaal niet.
De gemeente, de politiek, de jeugd, ja eigenlijk iedereen is tegen jullie, heeft 't gedaan, begrijpt 't niet, luistert niet, denkt niet na of wekt op een andere manier jullie irritatie. De irritatie druipt van jullie stukjes en verdringt jullie boodschap met kracht. Het resultaat van die opstelling is een permanente zure lucht rond jullie bijdragen. Zo'n van dogmatiek en miskenning vervulde milieufanaten-air, die elke discussie doodslaat en op geen enkele manier ruimte laat voor oplossingen.
Maar goed, groot voordeel van een dergelijke benadering is natuurlijk dat de heren zich lekker kunnen blijven laven aan het eigen grote gelijk, he. Zichzelf naar een hoog niveau van morele superioriteit schrijven, ten koste van al die door reclame verblinde stakkers. Die als wethouder verklede geldwolven. Dat kortzichtig gepeupel. Ik wens jullie daar heel veel plezier bij, maar ik lees 't niet meer.
Groet, Wies
Tja, Wies ik proef het in meer reacties op dit weblog. Kuiper en de zijnen worden als milieu-puriteinen afgeschilderd die met een overdaad aan teksten niet meer aanhaken.
Doodzonde want Henk Kuiper heeft wel degelijk een punt. Ik bewonder hem ook in zijn niet aflatende strijd, zijn kennis, zijn betrokkenheid etc. Maar een antwoord op mijn vraag hoe hij de Grote Ommekeer gaat realiseren, heb ik tot nu toe niet gehad. Maar ik blijf wel lezen. Het zou toch ook ondenkbaar zijn als dat geluid zou verstommen!
@Wies
Wies, wat een zuur stukje schrijf je nu toch!
Ondanks het feit dat er in Tilburg keer op keer wordt gebouwd ten koste van stadsnatuur en er hier ook nog eens een T door je strot wordt geduwd, doe ik toch m'n best om af en toe ook grapjes te maken. Leuk toch om burgemeester Vreeman een reclamemuppie te noemen.
@arjen
Over de 'Grote Ommekeer' kom je het een en ander aan de weet op de website 'global alternatives'.
@Arjen
Een paar reacties nog op jouw vragen en opmerkingen,
Wat vond ik destijds van die illegale etherpiraten, vroeg je. Ja, daar vraag je wat! Ik heb destijds als opgroeiend manneke werkelijk uren liggen janken om wat ik toen zag gebeuren. Al die reclameboodschappen, en de manier waarop we daarmee bestookt werden! De mate waarin je dat ongevraagd overal te horen kreeg, de dwingende manier waarop dat met een hoop geschreeuw en stemverheffing allemaal als supergeweldig werd gepresenteerd. Alsof het ondenkbaar was om nog voor andere dingen warm te lopen, laat staan warmer. Ik heb me onvoorstelbaar aangevallen gevoeld in alles wat ik echt de moeite waard vond en zelfs al gekozen had. En overal om me heen zag ik de gevolgen. We wisten dat nicotine schadelijke rotzooi was, maar nee, vrouwen waren wat dat betreft een nog niet aangeboorde doelgroep. Dus kwam er bijvoorbeeld speciaal voor vrouwen
@ Arjen
Kom op, Arjen…!
Jij spreekt over 'een overdaad aan teksten'.
Maar Wies had het niet all
Beste Alard, beste Wies,
Om stukjes van mij te lezen moet je een computer aanzetten, naar 'TilburgZ' gaan, daar zo gek zijn om op 'duzabloggers' te klikken en dan op 'Henk Kuiper reclamevrij'. Dat is toch iets totaal anders dan dat ik de T-folders ongevraagd in mijn bus krijg. Of iets totaal anders dan dat ik het journaal of een film wil bekijken en ongevraagd weer reclame krijg voorgeschoteld, of naar mijn vriendin fiets en ongevraagd weer honderd keer herhaald krijg dat het enige belangrijke in het leven toch kennelijk uitsluitend de particuliere, materi
RECLAME-TERREUR OP DE HEUVEL
Wat wordt er nu gedaan met de grote, grijze bioscoopdoos