Je mag van de Tilburgse politiek over de mall een helder uitgedragen afweging verwachten, schreef zaterdag het Brabants Dagblad. En "dat is niet iedereen gegeven", voegde de krant daar fijntjes aan toe. Maar hoe bericht die krant zelf over heldere afwegingen? De krant heeft een reclamecontract om in haar redactionele kolommen met de meest geraffineerde reclamepsychologie die mall te promoten (zie o.a. stukjes 13-09, 15-09, 19-09, 20-09 en 29-09). Dus hebben we in de Tilburgse reclamepers nog steeds geen woord zelfs gelezen over de ‘helder uitgedragen afwegingen’ die hier nu volgen.
Het gaat wat betreft die mall om business waarbij men niet terugdeinst voor het in feite gewoon omkopen van de ‘vrije pers’ om bedenkelijke plannen via redactionele promotie toch gerealiseerd te krijgen. Moet je met zulke lieden überhaupt zaken doen?
Het gaat om business waarbij ook met de lokale overheid al van te voren reclame- en promotieafspraken zijn gemaakt; zelfs over verregaande gemeentelijke promotie van een materialistische consumptiecultuur. Moet je überhaupt je inlaten met dergelijke ‘bovendemocratische’ krachten? Hebben bestuurders daar nog voldoende vat op?
Het gaat om een macht en reclamepower die straks nog veel meer de bevolking zal discrimineren naar de mate waarin men wel of niet meedoet met de cultuur van kopen, shoppen en consumeren.
Het economisch gewenste en gepropageerde niveau van consumptie vereist van de natuur een niveau van productie dat gewoon niet kan. We consumeren nu al meer dan de natuur produceert. We hebben maar één aarde.
Het gaat om nog meer groei en bevordering van "dynamiek": toename van transport, autoverkeer, nog sneller tempo van slopen/bouwen, aanschaffen/afschrijven, in de mode/uit de mode, nog snellere veranderingen in leefwereld en landschap. Maar de huidige "dynamiek" op aarde is al meer dan mensen eigenlijk kunnen verwerken, meer dan onze planeet eigenlijk aan kan.
Het gaat om bevorderen van de oude economie met een ouderwets streven naar meer consumptie en meer economische groei. En dan vooral in sectoren waar ecologisch gezien de groei juist plaats zou moeten maken voor krimp. De recente signalen van banken en beurzen maken duidelijk dat doorgaan met de oude, ecologisch gezien onhoudbare economie ook financieel gezien een riskante zaak is.
Het gaat om een dusdanig groot project dat dit ook niet meer de juiste schaal is, de schaal die aansluit bij de menselijke maat. Overdonderend en veel te groot zal ook de schaal straks zijn wat betreft promotie, reclame en reclamepsychologie. Met onvermijdelijke psychische gevolgen. "In mijn beroep zijn we echt niet uit op uw geluk, want gelukkige mensen consumeren niet", zo werd pas opgebiecht door een bekende spijtoptant in de reclamewereld. We worden straks bestookt met nog meer reclamepsychologie om ons ontevreden (en kooplustig) te maken, zo niet permanent ongelukkig (en koopverslaafd).
En hoe kunnen we straks gelukkig zijn met een mall waarvan vroeg of laat toch iedereen zal beseffen dat die is voortgekomen uit vuile reclamepraktijken, corruptie en mediamanipulatie?
Reacties
15 reacties op “Met corruptie en mediamanipulatie straks toch een mall in Tilburg?”
HYPERKAPITALISME IN TILBURG
In de aanloop naar een 'Tilburg Dome' valt op dat het Brabants Dagblad de lezer doelbewust een bepaalde kant opduwt door selectief informatie voor te schotelen, ongeveer zoals we eerder zagen met de verslaggeving rond de mall. Zo maakt de krant van 'baanwielrennen' momenteel een ware mediahype: 'Zaad van wielerzesdaagse valt goed in Tilburgse aarde', kopte de krant gisteren twee pagina's breed boven het zoveelste artikel over het wielercircus dat vorige week werd gehouden op het Laar. Blackbox Mojo, de vastgoedontwikkelaar die in de Spoorzone een 'velodrome' wil bouwen kan tevreden zijn met al deze PR.
Wat gisteren opviel in de berichtgeving is dat PvdA-wethouder Hamming de geplande mega evenementenhal, officieel 'Tilburg Dome' geheten, nu in navolging van BD-journalisten 'T-Dome' noemt. Volgens een enthousiaste wethouder moeten we nu 'doorpakken' en midden in de stad een grote overdekte arena neerzetten.
Nu wisten we al dat Hamming een populist is die Tilburg graag op de kaart zet als sport-, feest- en funshopcentrum, maar wat nieuw is: Hamming doet actief mee aan 'T-branding'. Of dat verstandig is is de vraag. Het zou namelijk wel eens zo kunnen zijn dat het omstreden reclameverzinsel T, een erfenis uit de hoogtijdagen van hyperkapitalisme, hem nu gaat 'aankleven'. Eerder al raakte de wethouder in diskrediet door stiekeme bomenkap, maar mogelijk is dit aankleven van de T nog erger voor zijn reputatie. Misschien dat de politieke carri
Op bovenstaande foto is een T-shirt te zien met de tekst 'T, voorop lopen'. Dit T-shirt is al geruime tijd te koop bij de Stads-VVV. Kunnen ze daar in de toekomst kijken? Je zou het bijna gaan denken, want pas deze week werd bekend dat Tilburg zich voortaan gaat postioneren als 'atletiekstad'. Hoe is de 'vooruitziende blik' van de VVV te verklaren? Zou het misschien zo kunnen zijn dat deze gemeentelijke instelling vorig jaar is ingeschakeld om het idee 'Tilburg atletiekstad' en daarmee samenhangend de 'T-Dome' al vast tussen onze oren te brengen? Hoe dan ook, steeds duidelijker wordt hoezeer de PR-industrie in Tilburg ontwikkelingen in banen leidt.
VLIEGWIELEFFECT
Hans R. en Rob O. zijn ermee begonnen en in de krant van eergisteren heeft BD-redacteur Dirk van S. het nu ook al over een 'T-Dome'.
Kennelijk is bij de krant afgesproken om het plan voor een overdekte wieler- en atletiekbaan, in beleidstukken aangeduid als 'Tilburg Dome', aan te grijpen voor 'T-branding'. Zijn er bij de krant nog meer van zulk soort afspraken gemaakt? Je zou denken van wel. Bijvoorbeeld met vastgoedontwikkelaar Blackbox Mojo die de dome wil gaan bouwen.
Hoe zo dat? Nou, stel je voor: Hoe maak je als projectontwikkelaar de geesten rijp voor een spectakelhal? Gewoon, je zorgt dat er flink veel en heel positief in de krant wordt geschreven over je plannetje. Helemaal mooi is het dan als er, voordat de politiek een beslissing neemt over je project, een wielerzesdaagse komt in een reusachtige tent die gesponsord wordt door de gemeente en je vrinden van de krant. En dan? Heel eenvoudig: je partners, de krant en de gemeentelijke afdeling Communicatie, zorgen er vervolgens voor dat in de berichtgeving en PR 'oud en nieuw', 'volksigheid en cultuur' en 'verleden en moderniteit' handig aan elkaar worden gekoppeld. Zo ontstaat dan weer een zogenaamde 'Typisch Tilburgse Traditie'. Zonder probleem kun je vervolgens als projectontwikkelaar je megahal weg zetten in het hart van de stad.
Wat verder helemaal geweldig is, in ieder geval voor de partij van de aannemers: De dome zal in de spoorzone -zoals wethouder Hamming dat noemt- een 'vliegwieleffect' hebben. En niet alleen daar. De komst van de T-dome is namelijk weer een stapje op weg naar de Olympische Spelen in 'Moza
Hallo Henk,
Het blijft leuk en bepaald interessant. Zoals gezegd begon het webmeestertje me priv
Beste John,
Mag ik nog even reageren op die werkgelegenheid. Na allerlei vreemde manipulaties bij de gemeente kwam er onlangs voor mijn werk en baan in de groene sector geen geld meer binnen. Dus raakt jouw opmerking mij ook persoonlijk. Ik heb altijd gepleit voor werkgelegenheid en heb hier in Tilburg heel wat bepleit altijd in de sfeer van serieuze inventarisatie, natuureducatie, publiciteit over het openbare groen, meer toezicht in parken, beter groenonderhoud. Alles nog eens overziend vraag ik me dan toch af hoe belangrijk we nou echt in werkelijkheid werkgelegenheid vinden. Ik heb me persoonlijk zelfs vaak serieus afgevraagd 'is er naar mij een 'Berufsverbot' ingesteld?
En zo zijn er nog meer sectoren waar heel veel zinvol werk gecre
@John Geerts.
Misschien moet er begonnen worden met het proberen wat baantjes binnen te houden. Er zijn er nogal wat gillend weggelopen uit Tilburg. ZLTO, Ziggo en dat ziekenfonsje uit het centrum. Zeker ook nergens gelezen dat de mall(e) baantjes voor 90% vervangingsjobs zullen zijn ipv de zo hard gegilde nieuwe banen? Sorry, dat ondermijnt een argument VOOR de WinkelVertierPuist (het enige?) en dat kan natuurlijk niet. Plus dat zon bietje alle sectoren om personeel vragen? Horeca, klein metaal, bouw, detailhandel, IT enz.
Prettige zondag verder,
Theo
Beste John,
"Het MKB is jullie werkgever blijkbaar".
Inderdaad ondenkbaar dat ik hier zo maar pro Deo al die stukjes zou schrijven. Dat zou echt te zot voor woorden zijn. Nee, ik word goed betaald door het MKB. Zo goed dat ik niet eens weet waar al dat geld weer uit te geven. Het is te hopen dat er hier heel snel een shopping mall komt.
met vriendelijke groeten
Henk
Nou, MKB is jullie werkgever blijkbaar.!!!
Zie je zelf niet in dat die club enorm raar bezig is ? En dat de argumenten drijfzand zijn.
Enerzijds wordt er continue geklaagd, en wat ik vrij erg vind, op een niet constructieve manier.
Niemand geeft alternatieven hoe we de werkgelegenheid kunnen verbeteren, maar alleen dat we tegen zijn……..
Ik Zou graag zien hoe je werkgelegenheid schept voor 2000 mensen. Waarom hoor ik je daar niet over Henk ? Tegen zijn is 1 ding, ergens voor zijn een ander meer belangrijker ding.
Met vriendelijke groet,
John
Vreeman kan makkelijk lef tonen (in deze zaak)?!
De meeste burgemeesters willen hun naam verbinden aan iets opmerkelijk goeds doen voor de stad.
De Mall KAN dus een prestigeproject zijn voor 'hen wie de schoen de past'.
En natuurlijk mogen wij andere keuzes maken, maar we hoeven niet stil te staan in Tilburg, maar ook niet sneller te gaan dan we aankunnen.
Als we TE hard gaan moeten we het allemaal bezuren, en de burgers zijn de klos….
Nog niet zo lang geleden kwam de SP met een intiatiefvoorstel rond de Verklaring van Tilburg. De LST vond dat je niet moest handelen alsof Tilburg een soort eiland is binnen de wereldeconomie.
Maar nu in de kwestie Mall wordt dat nu juist WEL gedaan. In Tilburg een referendum organiseren doet totaal geen recht aan al die belangen buiten de gemeentegrenzen!
Bepaalt nu uiteindelijk de Tilburgse fun-shopper hoe laat het licht uitgaat in Loon op Zand? In Breda?
Repelsteeltje,
De pest is dat het in de hele wereld zo toegaat, schrijf je. Maar waarom zouden we in Tilburg geen andere keuzes kunnen maken? Waarom zouden we hier niet kunnen zeggen: 'Zo is het mooi geweest. Het leven is meer dan consumeren in T-binnenstad, Tilburg is meer dan een T. De naam van onze stad komt van tilia/lindeboom, verwijst naar onze eigenlijk wortels in natuur en leven. En dus kiezen we hier niet voor ontwikkelingen die daarmee niet meer in harmonie zijn. Dus doen wij hier niet wat grote campagnes en reclamegecorrumpeerde media ons dicteren'. Of in de terminologie van Vreeman: we tonen hier lef.
En hoe komt het dat we daarover allemaal zo weinig lezen in het Brabants Dagblad? En wat lazen we in het Brabants Dagblad over het debat van 'Duurzaam Tilburg' en de 'heldere afwegingen' van bijvoorbeeld Lou Keune?
"Vertroebeld" schrijft dan de hoofdredactie boven een commentaar waarin volgens hen SP en LST de discussie vertroebelen. Maar wat doet die krant zelf! Alsof het geen vertroebeling van de discussie is als je de pluriforme berichtgeving vervangt door reclame. Alsof je de discussie niet vertroebelt met een debatavond die een tot in de details geregisseerde reclameactie is,
Wies..Over afspraken met media kan ik hier weinig zeggen/hardmaken, maar er zijn wel degelijk momenten en trajecten waarop neutraliteit ver te zoeken is.
Zoals van het onderzoekje onder de Tilburgse bevolking, waar notabene OVG de opdrachtgever was!
Nog zo'n uiterst dubieuze zaak: niet de gemeente was voor de zomer opdrachtgever van het onderzoek naar de economische effecten van de Mall. Lees ook de verbazing van de Ondernemersfederatie daarover:
"In november 2007 heeft de gemeente Tilburg de OFT gevraagd om deel te nemen aan de begeleidingscommissie Economische Effectrapportage Mall Tilburg. In de uitnodiging wordt expliciet gesteld, dat de gemeente de opdrachtverstrekking voor het onderzoek voor haar rekening zal nemen en zich daarin wil laten ondersteunen en adviseren door een begeleidingscommissie samengesteld uit vertegenwoordigers van diverse organisaties. In december 2007 is in overleg met de begeleidingscommissie de onderzoeksopdracht geformuleerd. Daarin wordt eveneens vermeld, dat de gemeente Tilburg opdrachtgever is van het onderzoek. Ook in een brief van B&W aan de gemeenteraad d.d. 15 januari 2008 wordt er nog eens uitdrukkelijk op gewezen, dat
Beste Wies, je mag hier best doen alsof er niets aan de hand is rond reclameafspraken omtrent de mall bij het Brabants Dagblad, maar voor iedereen die is ingewijd in reclamemethodes en reclamepsychologie is de zaak toch echt overduidelijk. Het spijt me voor je. In dit stukje op zich lijk ik misschien ongefundeerde beweringen te doen, maar niet voor niets staan er aan het begin van dit stukje vijf links naar vijf eerdere stukjes hierover. En die spreken voor zich, het gaat me te ver om de bewijzen in elk stukje nog weer eens te herhalen.
Je hebt het ook over vergezochte tekstanalyse van mijn kant. Zo proberen reclamemakers hun praktijken ook altijd goed te praten. Wat die lui doen en wat ik hier signaleerde gaat inderdaad zeer ver ja. En laat iemand dat zo af en toe toch maar eens analyseren.
Beste meneer Kuiper,
Hoewel ik het grotendeels eens ben met het punt dat u wilt maken – de aarde kan onze consumptiebehoefte, laat staan een toename ervan, niet aan – val ik toch weer bijna van mijn stoel van ergernis.
U begint namelijk telkens weer over een reclamecontract dat het BD zou hebben afgesloten met de projectontwikkelaar van de Mall, zonder ook maar
De pest is gewoon dat het zo in de hele wereld toe gaat! Hadden wij hier nou echt verwacht dat Tilburg anders zou zijn?