In de geschiedenisles werd het mij destijds op Odulphus niet uitgelegd als zomaar corruptie. Nee dit was wel het toppunt van corruptie. En zelfs nog meer dan dat: einde vrije pers, einde vrije meningsuiting, de dolk in het hart van de democratie. En nu gebeurt het in onze eigen stad, voor onze eigen ogen. Al weken heb ik er slapeloze nachten van. Maar raadsleden hoor ik nu zeggen: "Ik lig daar niet van wakker"! Dat kunnen ze toch niet serieus menen!?
De ‘vrije pers’ verkoopt haar redactionele pagina’s aan een projectontwikkelaar en grote investeerders teneinde hier een mall gerealiseerd te krijgen !!!! En daar liggen we niet van wakker !? Moet ik dan nóg meer details geven om duidelijk te maken dat we écht buitengewoon geraffineerde reclame gewoon gepresenteerd krijgen als ogenschijnlijk neutrale redactionele artikelen? In de hier op 13-09 en 15-09 al beschreven pagina’s tot in de kleinste details. Moet ik die details hier dan ook nog noemen, ten nadele zelfs van leesbaarheid en lengte van dit stukje?
((( Waar tekstblokken met vóór- en tegenargumenten niet naast maar onder elkaar zijn gezet staan toch nog de tekstblokjes met groene letter – argumenten vóór de Mall – meer naar links, naar de afgebeelde, daar al doorslaande weegschaal. Overal in de krantenkolommen wordt de tekst rechts en links uitgelijnd, maar hier alleen links. Rechts zien we rafelzetsel. Ook dat suggereert nog weer een beweging en druk naar links. Aan die kant is het ordelijk en is alles netjes uitgelijnd, alles keurig op een rijtje. Maar rechts is het een warboel, waar als het ware door de kracht naar links de gaten in vallen. En vooral zien we dat bij de tekstblokjes met tegenargumenten die veel rommeliger ook op de pagina staan. De schuine kantlijnen bij sommige tekstblokjes wijzen ook duidelijk naar "zegen" en "shopping mall". En dát woord wordt in de opmaak extra zwaar als het ware onderstreept door de daaronder gecentreerde enige brede, vet gedrukte tekstregels verder. Zo krijgt "shopping mall" extra gewicht en slaat in de keuzes ‘zegen/vloek’, wel/ niet’ en voor/tegen de balans verder door naar de linkerkant, ofwel ‘de kant van ‘hij komt er’, ‘zegen’, ‘voor’. Niet voor niets lezen we in een van de zogenaamde ‘tegens’ op een totaal van twintig woorden nog drie keer het woord ‘voor’. En de argumenten aan de kant van ‘voor’ wegen kennelijk extra zwaar, want het linkerschaaltje van de weegschaal is juist opvallend veel kleiner.
Ook in de reclameplaatjes aan de onderkant van de bladzijde zien we de kleur groen (de kleur van vóór de mall) steeds links, waar de weegschaal al doorslaat naar "shopping mall". En zelfs vlaggen wapperen links, speelgoed zeilbootjes varen naar links, dakpunten wijzen naar links, fotobijschriften staan links en ook lijnen van het ontwerp en het tekstblokje op de plattegrond benadrukken de kant van ‘hij komt er’, ‘voor’, ‘zegen’, "shopping mall". Op het meest rechtse plaatje denk je alleen maar winkels en een modeshow te zien, maar je kunt door een hoge deur naar links vluchten, en dan kom je bij een grote boom. Ja, qua vorm van de kroon lijkt het de gekapte Tilburgse Vrijheidsboom van weleer. En dat allemaal bij de reclametrucs die ik hier op 13-09 en 15-09 al onthulde.)))
Ogenschijnlijk gewone redactionele pagina’s, maar in werkelijkheid uiterst geraffineerde reclame tot in de kleinste details!! Een buitengewoon ernstige zaak. Miljarden worden er uitgegeven aan reclame, omdat het zo verdomd goed werkt, marketingbureaus precies hebben uitgezocht en precies weten hoe je rages, trends, opinies, modes en koopgedrag kunt creëren en organiseren. En als je dan ook nog eens met de krant afspreekt om reclamepsychologie van d i t kaliber gewoon te brengen zelfs in de vorm van ‘nieuws’ en redactionele artikelen!!! Ja, dan kun je helemaal voor de zotste dingen draagvlak creëren, de opinie sturen, het volk manipuleren.
Volstrekt onacceptabel, vonden we dat vroeger: het toppunt van corruptie, de bijl aan de wortels van vrije pers en democratie. Ik slaap er niet meer van, lig midden in de nacht stukjes te schrijven. Maar vertegenwoordigers van onze democratie hebben daar niet meer op te zeggen dan ‘ik lig daar niet van wakker’!? Ik kan dat maar op één manier verklaren: die slaapkoppen weten al lang wat wij nog niet weten. Die mall komt er niet. Geen sprake van. Het is toch ook uitgesloten dat je zaken doet met partijen die zich bedienen van dit soort reclamepraktijken! Ja natuurlijk. Slaap lekker, welterusten.
Reacties
9 reacties op “Mall Tilburg aan eigen reclamepraktijken ten onder”
Degene die de Google-ads in de website heeft gezet, en dus de toegang heeft tot het Adsense account op Google, heeft daar de mogelijkheid om aan te geven dat bepaalde advertenties niet gewenst zijn. Een soort van filtering.
Het is dus aan de verantwoordelijkheid van de webbeheerder om maatregelen te nemen als er ongepaste advertenties van Google op de site verschijnen.
Bovendien: ik gebruik Firefox als browser en daarmee kan ik alle advertenties uitzetten, die ik irritant vind.
Was alles maar zo simpel 😉
BD lees ik hoogst zelden, eigenlijk alleen erg selectief de digitale versie.
bekijk maar eens de reclameberichten die naast artikelen worden geplaatst op de digitale versie van het brabants dagblad.
gaat een artikel over een moord dan vind je ernaast bv advertenties van begrafenisondernemingen
of bij het debacle van fortis, reclames voor andere banken
een wurgmoord met lingerie, allerlei verwijzingen naar lingeriezaken
een ontvoering: reclame voor diverse automerken
ook allemaal van google
En wat er nu in en via het Brabants Dagblad gebeurt? Dat vind je ook alleen maar slim, geinig, slimme marketing?
Ja joh, slim van ze h
Verroest, de weegschaalreclame is ineens weer verdwenen. Zodra er iets vanuit mijn onderbewustzijn doordringt tot mijn echte bewustzijn worden door Google de advertenties meteen aangepast!?
lol, Ik krijg singles in Tilburg aangeboden, en een baan in het onderwijs! Geinig joh, die google ads. Slimme marketing jongens en meisjes die hebben bedacht dat je reclame kunt aanpassen aan de bezoeker.
Ik hou wel van innovatief vernuft 🙂
Op het moment van deze reactie lees ik via Google ads zelfs "Weegschaal nodig? Weeg- en telschalen, paletwegers, alles om te wegen"! Maar jij beschouwt misschien nog iets heel anders als reclame?
Toch wel geinig Henk, dat ook jouw blog tegenwoordig reclame heeft.
helaas heeft niet iedereen in het Odulphyus gezeten.
Ik toevallig weer wel en op de Wageningense LanndbouwHogeschool zoals die toen nog heette.
en je bedoelt misschien te zeggen dat die politici al wel weten dat die mall er gewoon komt.
Want anders snap ik het deze keer niet, maar goed daarvoor ben ik dan ook onkundoloog