Sommige mensen schijnen nog steeds te denken dat het Brabants Dagblad over de mall eerlijke voorlichting geeft en alle standpunten aan bod laat komen.
"Vandaag (16-9) staan voor- en tegenstanders op pagina 10 en 11 gebroederlijk naast elkaar", zo werd hier in een reactie als ‘bewijs’ aangevoerd.
Nou, dat wilde ik dan toch wel eens zien. Meteen de betreffende krant gekocht. Maar ik las alleen maar nóg meer in de vorm van opinies van voor- en tegenstanders gegoten mallreclame.
"De mall is een gevolg van ons koopgedrag", zo beweerde de kop boven een van de twee opinieartikelen. Een opinie die de krant natuurlijk best mag plaatsen. Maar een eerlijke krant besteedt dan ook aandacht aan de andere opinie wat dit betreft, namelijk dat ons koopgedrag het gevolg is van de mall, de reclame waarmee grote winkelketens ons bestoken. Welke aandacht heeft het Brabants Dagblad tot dusver besteed aan díe opinie!? Zullen we überhaupt ooit lezen hoe vanwege de plannen voor die mall de krant al jaren reclame maakte, met name voor het in die mall gewenste shop- en consumptiegedrag?
Zullen we ooit de opinie lezen dat mede daardoor ons koopgedrag wordt en werd bepaald? Zullen we ooit lezen dat vanwege die mallplannen zelfs de T van winkelen, shoppen en consumeren in T-binnenstad promoveerde tot het nieuwe gemeentelogo? Integendeel. We lezen juist dat ons koopgedrag en onze mondiale voetafdruk op geen enkele manier ter discussie staan als ‘opgefokt’ door reclame van grote bedrijven.
En lezen we in het artikel van de zogenaamde tegenstander één regel over die andere opinie, hoe we ons door alle reclame zelfs laten overhalen om met zijn allen méér te consumeren dan de natuur produceert? "Tilburg is te arm", zo laat de kop weten. Met andere woorden: ons consumptiegedrag wordt alleen in die zin ter discussie gesteld dat we te w e i n i g consumeren!! Juist ook het artikel van de opgevoerde ‘tegenstander’ is reclame voor de door de mall gewenste consumptiementaliteit. Zoals we nu consumeren dat is te mager, te min, leidt tot het stempel "Tilburg te arm". Dat kunnen we toch niet over onze kant laten gaan. Zien dat we eindelijk ‘rijk’ worden en meer consumeren, voldoen aan de eisen die de mall ons stelt!
De grote hamvraag ‘moet je doorgaan met meer consumeren dan de natuur produceert, dat nog meer stimuleren’, komt niet aan de orde. Er wordt een toneelspel opgevoerd, een schijndiscussie gevoerd om volledig de aandacht af te leiden van de grote vragen en problemen waar het hier eigenlijk om gaat.
Reacties
8 reacties op “Reclame Mall Tilburg in BD, aflevering 3”
Beste Wies,
Goed dat je reageert. En vreselijk natuurlijk hoe het totalitaire Nazi-regime onder andere is omgegaan met jouw eigen opa. Vreselijk, al die mensen die mee moesten maken dat er maar
nou wies van wessem, met die genoten opleidingen valt het best mee.
volgens mij is er nog altijd een aanzienlijk deel die niet verder is gekomen dan mbo en de kwaliteit van de opleiding die daaraan voorafgaat, namelijk het vmbo, is betreurenswaardig en ook het niveau van de leerlingen valt tegen en op het mbo wordt weinig gedaan aan algemene ontwikkeling
het zijn vooral die mensen die ten prooi vallen aan de reclamewolven
wie zembla gisteren, 21 september 2008, zag, over de pharmaceutische industrie komt er achter dat zelfs universitair geschoolde artsen in de luren zijn te leggen door die reclamemaffia en hun vilijne technieken
ook het vak van reclamepsychologie wordt op universitair niveau bedreven, dus zijn de daaruit ontwikkelde methode ook ondoorgrondelijk vuig
nee, nee, wies van wessem, henk kuiper is helemaal niet zuur, maar waarschuwt terecht, voor de reclamemaffia
kunnen lezen en kunnen bergijpen zijn twee en tussen de regels van de reclamemaffia doorlezen zijn er al drie
nee, zeg natuurlijk is de vergelijking met leni riefenstahl te chargerend, maar liever een beetje te overgechargeerd dan in slaap zijn gevallen
Geachte meneer Kuiper,
Leeft u misschien in de veronderstelling dat uw lezers bij lange na niet zo briljant zijn als u? En meent u ze daarom tot vervelens toe te moeten waarschuwen voor zoiets 'verwerpelijks' als reclame en een beeldmerk van de gemeente? Die indruk krijg ik namelijk wel na het lezen van uw zure, belerende stukjes, waarin u uw lezers doorgaans benadert als waren het kleine kinderen. En waarin u in een van uw reacties op 'onkundoloog' behoorlijk uit de bocht vliegt. De vergelijking met nazi-propaganda gaat namelijk historisch gezien volledig mank en is mijns inziens ook smakeloos.
Tijden zijn namelijk veranderd, meneer Kuiper. De jaren
Dat soort rode vlaggen met daarin zo'n krachtig en strak vormgegeven embleem hadden de Nazi's inderdaad ook. Maar verder kun je toch moeilijk de vergelijking maken met de vroegere Nazi-propaganda. De mate waarin we hier destijds werden geconfronteerd met het hakenkruis valt toch echt in het niet bij wat we nu meemaken met de T.
leni riefensthal zou het niet beter gekund hebben met die vlaggen
wat een plagiaat van de gemeente tilburG, die vlaggen zo op een rijtje bij het station
zonder de O dan
maar OT zou kunnen staan voor organization tilburg
want het is me toch een georganiseerde reclamemachine daar op het gemeentehuis en aanverwante reclamebureaus, dat je er misselijk van wordt
Door de reclame- en mediapraktijken waar we nu mee geconfronteerd worden doet de T mij meer en meer denken aan een fascistisch symbool. Een heilg verklaard en wit geschilderd brokstuk van een hakenkruis. Het oude symbool van de Nazi-organisatie Todt in een nieuw jasje. Ik vind het in elk heel eng wat er in mijn stad gebeurt.
de t zoals tilburG die presenteert lijkt veel op een kruis van het materialisme
iets zal ooit aan dat kruis sterven