Geplaatst

Doortrapte reclame Mall Tilburg in BD (vervolg)

"Wij zijn het die vandaag besluiten wat u morgen gaat willen. Uw begeerte is het resultaat van een investering die oploopt tot miljarden euro’s. U gelooft dat u over vrije keus beschikt, maar…" Vanuit de reclamewereld zelf komen tegenwoordig kritische geluiden over het eigen vak! Het is ook werkelijk waanzinnig als je in het BD ziet hoe het geïnvesteerde reclamegeld ons vandaag moet doen besluiten om morgen die Mall te bouwen. De reclametrucs in het hier als doortrapte reclame ontmaskerde BD-artikel gaan nog veel verder dan in het vorige stukje al onthuld.

Wat de denken van de zogenaamde "Feiten over de Mall"? Met dikke letters zien we boven de hapklare tekstbrokjes op de eerste plaats telkens vragen. Vet gedrukt worden daar achttien vragen gesteld, zoals "Wat is die shopping mall precies?", "Wie wil deze Tilburg Mall bouwen?", "En wanneer?", "Waarom in Tilburg?", "Kan het wel op die plek?", "Wat komt er allemaal in?", "Kun je er ook je dagelijkse boodschappen doen?", "En natuurlijk horeca?", "Wordt het ook een recreatieve bestemming?", "Maar komt die Mall er nou of niet?", "En dan?", "En de naam? Valt daar niet iets anders op te verzinnen?"

Als ‘feit’ wordt gesuggereerd dat een imaginaire vragensteller zó in die Mall geïnteresseerd is dat hij ook na allerlei reclamepraat maar door blijft vragen, nog meer wil weten. De bedoeling is dat de lezer zich vereenzelvigt met die denkbeeldige vragensteller. En die is op het eind alleen maar bezorgd dat wellicht die Mall uiteindelijk toch niet doorgaat.
Zijn enige twijfels betreffen de náám "Mall". Die naam vindt hij niet wervend en aantrekkelijk genoeg kennelijk. "Valt daar niet iets anders op te verzinnen?", is zijn laatste vraag. "Goed idee, kom maar op", zo eindigen dan de zogenaamde "feiten". Ja, in het neutrale ‘artikel’ zijn we kennelijk al in de fase dat we een naam kunnen bedenken! Het kind is al geboren of wordt in elk geval geboren. En dat zou zowaar de volgende reclametruc kunnen zijn: de kritiek op de Mall verder omzeilen door de hele naam "Mall" af te schaffen. Dan lezen we straks in de krant: "Mall gaat niet door: op die plek komt nu het "Paradiso Consumissimo"." 

De lezer zou vooral ook heel bewust naar die afgebeelde weegschaal moeten kijken. Die op het eerste gezicht eerlijke en neutrale weegschaal is namelijk niet in balans. Aan de linkerkant bevindt zich kennelijk iets dat zwaarder weegt. En wat is dat dan? "Komt-ie-er of komt -ie-er-niet? Zegen of vloek. Voors en tegens", zo staat in de kopjes en de dikke intro steeds naast elkaar. Ja tegen de Mall links, nee tegen de Mall rechts. En de kant waar de balans doorslaat dat is linkerkant, de kant steeds van ‘zegen’, ‘voor’, ‘hij komt er’. Niet toevallig ook wijst de naar links uitslaande naald nog eens naar "shopping mall" en draait de brede as naar "zegen". Die hele as draait al bijna door de kop "zegen en vloek" heen, veegt die vraag al bijna van het blad. En onbedreigd staat opnieuw links "shopping mall". De reclamemakers gaan ervan uit dat niemand hier echt heel bewust naar kijkt, zodat onbewust het idee blijft hangen dat de argumenten vóór de Mall toch echt het zwaarste wegen.

En boven deze twee pagina’s geraffineerde, uitgekiende reclamepsychologie staat gewoon de naam van een redacteur van het Brabants Dagblad (Ben Ackermans). Veel lezers zullen dus echt denken dat het om een heel gewoon redactioneel artikel gaat.

Reacties

Eén reactie op “Doortrapte reclame Mall Tilburg in BD (vervolg)”

  1. […] mall zelfs geraffineerde reclame zoals in Tilburg nog nooit eerder vertoond (zie onder andere 1,  2,  3,  4,  5,  6) . En ook recent rond het door de gemeente niet betalen van mijn rekeningen […]