Een raadslid pleitte hier pas voor kunstwerken van levende bomen. Maar het schijnt dat het bedrijfsleven veel meer investeert in kunst van beton, steen en staal; dat veel meer sponsort. Ik hoorde een kunstenaar pas zelfs zeggen dat hij vooral niet ‘milieu’ als onderwerp moest kiezen. Zijn werk kreeg dan automatisch nauwelijks aandacht en publiciteit. Hoe zit dat bij het Milieucafé, vroeg ik me af. Kunnen ze daar dan nog wel met goed fatsoen ‘milieu’ op de agenda zetten?
Misschien zagen we afgelopen donderdag niet toevallig René van Diessen op het podium.
Die hield in elk geval geen pleidooi voor minder reclame en minder commerciële druk tot consumeren. Nee, hij pleitte juist voor het afschaffen van regels en druk van de overheid waarmee burgers worden aangespoord tot milieubewust gedrag en ‘consuminderen’.
En aangaande de bouwplannen in de kloostertuin aan de Bredaseweg mocht bouwbedrijf van der Weegen uitvoerig uitleg geven bij wat ogenschijnlijk een kaart was van de huidige situatie. Maar op die kaart waren de te kappen bomen allemaal al weg. Zoals ik meemaakte ook op gemeentelijke inspraakavonden. Wat er gekapt moest worden viel dus wel mee, zo leek het. En Henk Moller Pillot kreeg maar weinig gelegenheid de andere kant van de medaille te belichten.
Bij het onderwerp ‘Shopping Mall’ kregen we bij prachtige, groene ontwerptekeningen wederom allereerst de projectontwikkelaar aan het woord. Nee, die Mall is geen bedreiging voor het milieu, maar wordt hét grote voorbeeldproject in Nederland wat betreft duurzaam bouwen. Het consumptiepaleis krijgt een groen dak (zie foto) en wordt CO2 neutraal. Ja, zo wordt die megamotor voor nog meer consumptie verkocht. En niemand die daarna uitlegt dat dit toch in feite neerkomt op bij wijze van spreken een bos in brand steken en dat dan verantwoorden met het feit dat je een CO2 neutrale, duurzaam gebouwde aansteker gebruikt. Van de hier genoemde milieuargumenten in het eerdere stukje ‘Debat Mall Tilburg’ kwam er feitelijk niet één aan bod.
"We blikken niet terug, we blikken vooruit’, zo werd er misschien niet voor niets gezegd bij het vijftienjarig bestaan van het Milieucafé. Maar het lijkt mij toch best zinnig om juist wél nog eens terug te blikken. Ja, dat waren nog eens tijden in het begin, met een zekere Henk Kuiper als publiekstrekker en vaste columnist. Voor achtergronden en onthullende inhoudelijke analyses van de campagne ‘Tilburg Moderne Industriestad’ moest je toen in het Milieucafé zijn, naar mijn columns komen luisteren. Maar daarna werd het Milieucafé door ‘Tilburg Moderne Industriestad’ juist gesponsord, door de Moderne Industriestad gesubsidieerd. Misschien is het toch niet helemaal toevallig dat we de aanvankelijke columnist daarna niet meer terugzagen op het podium, er gekozen werd voor allemaal andere mensen? En inhoudelijk is er toen toch verder ook een hoop veranderd, was er ook voor allerlei onderwerpen geen plaats meer.
En ondenkbaar dat het onderwerp ‘Mall’ destijds op deze manier alleen maar aan bod was gekomen, met in het Milieucafé reclame zelfs voor die Mall.
Reacties
49 reacties op “Reclame Mall Tilburg zelfs in Milieucafé”
@ruevert
blijkbaar is je woordenboek uitgeput, je reactie worden dommig spierenballentaalachtig, maar je reactie staat hier verkeerd
@arjen
bergrede doet het nog een keer, blijkbaar kon het maar niet vaak genoeg gezegd worden
natuurlijk laten we die mall maar eerst bouwen en gaan uitproberen en als die niet bevalt afbreken en een stortplaats volgooien met als dat hout, plastic, beton, baksteen en metaal
@onkundoloog,
mijn spamfilter heeft geconstateerd dat jij tot die categorie behoort.
@onkundoloog
Gaat heen en vermenigvuldigt u, …. staat in Genesis en is niet van de bergrede. "En God zegende hen en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt."
De mens dus als beheerder en niet als uitbuiter van de schepping!
Maar als je toch met de bijbel in de hand iets wil beweren over de Mall, kan je dat goed vergelijken met de Toren van Babel: consumeren met de sky als limit.
En wat het haalbaarheidsonderzoek betreft, moet u 1 Tessalonicenzen 5,19-21 lezen:
"toetst alles en behoudt het goede"
"de 21-ste eeuw begint eindelijk echt"
wie zegt dat het de eenentwintigste eeuw is?
de aarde bestaat al zo'n 4,5 miljard jaar,
worden die eeuwen niet meegeteld dan?
en wat te denken toen Pythagoras over zijn hypotenusa begon en de wetten van Archimedes dan?
als men die eenentwintigste eeuw met zijn techniek en zogenaamde vooruitgang zo probeert te bejubelen afgaande op een geboortedatum van iemand die op een timmermansopleiding na verder helemaal niet technisch geschoold was, maar alleen soms wartaal over talenten en vermenigvuldigen uitsloeg, dan slaat men de plank (het kruis, in deze) flink mis.
Paula Anguita – Geerts geplaatst: 13-09-2008
Het etiket "geitenwollensokken" is wellicht een clich
@Henk
Ik moet altijd een beetje lachen als jij je eigen antireclameboodschap brengt. Je analyse van de dubbelpagina met weegschaal over shoppingmall is geweldig maar ik kan er niet van wakker liggen.
Weet je waar je me nou echt een plezier mee zou doen vwb reclame? Wat echt te erg voor woorden is? Waar niemand iets aan doet? Dat geluid op de radio of TV. Als dat geluid eens enkele decibellen omlaag kan voor of na het nieuws op radio of TV. D
Ik sprak zelf van "de gekste geruchten". D
@Alard,
ik gok niet.
@Henk,
je veronderstelling dat niemand meer ergens op mag reageren is volkomen uit de lucht gegrepen en volstrekt onwaar.
@Henk,
houwen zo, dat is het enige wat ons rest. Net zoals in de krediet crises zal uiteindelijk de wal het schip keren. Ik had gedacht dat al ruim 15 jaar geleden zou gebeuren. Helaas is er sindsdien een platte generatie opgestaan die alleen maar dollartekens in de ogen heeft. Gesubsidieerd of niet, in beide gevallen vind ik het walgelijk.
Uiteindelijk dringt het besef van “leven in waarde” wel door.
Ja, wie weet, wordt de binnenstad er beter van. Zie artist impression 'Tilburg after the mall'. Maar de manier waarop dit nu weer gepaard gaat met krankzinnige reclameafspraken met de media. Het is nog weer ruiger en zotter dan destijds met de Lindeboom. En wat me vooral verbaast is hoeveel mensen dit toch allemaal gewoon weer opnieuw accepteren. Sorry, maar ik kan er nog steeds niet tegen.
@Henk,
wat een heerlijke betrokken, na
Tine ????
Ik vroeg jou naar je mening over de reclamepraktijken in het Brabants Dagblad, schreef speciaal voor jou een apart stukje nog daarover. Er ontstaan nu de gekste geruchten. Vanuit het gemeentehuis zou zelfs bevolen zijn om op geen enkele manier meer te reageren op mijn columns en absoluut niet te reageren op de reclameafspraken tussen de projectontwikkelaar en het Brabants Dagblad. Want deze constructie zou er toe moeten leiden dat de bevolking straks toch 'ja' zegt tegen die mall, dat die mall er zo toch nog komt. Laat svp blijken dat dit toch echt niet waar is, dat we zo diep toch nog niet gezonken zijn in Tilburg.
Tine heeft geen tijd, ze is met haar fractie aan het bedenken hoe ze het volk nog meer kan bedotten.
Tiiiiiiiiiine….!!!!
Waarom zwijg je zo stil..!?
Lust je geen wijn…?
We hebben al een autoloze zondag,burendag, en weet ik wat al niet meer,……….zullen we dan 3x keer per jaar ook maar es een kabelloos weekend invoeren? Op die dagen geen televisie, (ik kijk er sowieso al weinig naar), in ruil daarvoor 's morgens een recordpoging voor de grootste ontbijttafel op de heuvel, gemaakt door de inwoners zelf en rekening houdend met alle culturen, vertegenwoordigd in de stad, kunnen we 'smaakshoppen', 's middags met alle inwoners zingen en 's avonds lekker de grootste open kroeg op het piusplein, is d
een groot tilburGs guru zou in deze kwestie altijd wapperen met de algemene universele formule van liefde
Liefde = Ruimte x Tijd – (E=mc2)*
()* staat dan voor Ego = macho/macha/macht x cashcash
liefde is elkaar ruimte en tijd geven en onthechten van een ego gebaseerd op macht of dat klein hartige macho
Beste Tine…!
Heb je mijn eerdere uitdaging gemist…?
Graag ga ik met jou een (nieuwe) weddenschap aan over het stemgedrag van de PvdA-fractie over de Mall. Over het definitieve besluit, ok? (Dus niet over het haalbaarheidsonderzoek)
(stemt
@ tine
"tine van de weyer geplaatst: 16-09-2008
Dan lees ik het toch echt anders in BD. Want alleen al vandaag staan tegenstanders en voorstanders gebroederlijk naast elkaar op pagina 10 en 11.
En dat is in de afgelopen tijd ook zo geweest. Iedereen kwam aan het woord, en op de digitale versie staan vele ingezonden brieven, van zowel voor- als tegenstanders."
Beste tine
Op deze (16-09) dag staan er inderdaad twee artikelen naast elkaar. bijde claimen vanuit hun vakgebied een realistisch beeld te scheppen over de mall. Men zou aannemen dat als ze beide hun vak verstaan ze allebei tot de zelfde conclusie zouden moeten komen. En toch lijken ze juist 100% met elkaar oneens. Hoe kan dat?
uiteindelijk kan er maar een theorie werkelijkheid worden
Zou de hoogleeraar die links op de pagina waarschuwt voor de onderschatte negatieve gevolgen het verkeerd hebben. Ondanks alle argumenten en voorbeelden die hij aanhaald.
Of zit de heer braye er misschien naast. Hij steld dat deze ontwikkeling een direct gevolg is van de wensen van de consument. Terwijl hij heel goed weet dat de vastgoedontwikkelaars er tientallen milioenen wijzer van worden. Natuurlijk kan de stad met 30% failliet gaan. en iemand die zijn retail onderzoeksgegevens vooral verkoopt aan ontwikkelaars en gemeenten zal deze nooit its verwijten.
Ik kan me voorstellen dat je dit ziet als voor en tegenstanders, maar is dat ook zo. Braye heeft er belang bij en is dus vanzelfsprekend voorstander. De hoogleraar zal er uiteindelijk weinig om geven en lijkt mij voor noch tegenstander. hij laat alleen de feiten zien.
Lees alstublieft bijde artikelen nog eens en omcircel alle harde informatie die je tegenkomt. en streep alle speculaties en meningen door die niet worden verantwoord.
Beste Tine…!
Graag ga ik met jou een (nieuwe) weddenschap aan over het stemgedrag van de PvdA-fractie.
(stemt
De in mijn stukjes van 13, 15 en 16 september onthulde reclamepraktijken in het Brabants Dagblad spreken toch boekdelen? Wat vind je daar dan van? En vandaag staan volgens jou op de opiniepagina's 10 en 11 de verschillende opinies gebroederlijk naast elkaar? Nou, dan moet ik daar nog maar een nieuw stukje aan wijden. Zie morgen of overmorgen 'Reclame Mall in BD aflevering 3'.
@Henk
Dan lees ik het toch echt anders in BD. Want alleen al vandaag staan tegenstanders en voorstanders gebroederlijk naast elkaar op pagina 10 en 11.
En dat is in de afgelopen tijd ook zo geweest. Iedereen kwam aan het woord, en op de digitale versie staan vele ingezonden brieven, van zowel voor- als tegenstanders.
Het gezelschap dat de discusie donderdag mag aanvoeren bestaat beslist niet alleen uit voorstanders maar uit minstens zoveel personen die kritisch tot zeer kritisch zullen staan tegenover de komst van een mall naar Tilburg.
Inderdaad Tine, het Brabants Dagblad doet een duit in het zakje. En wat voor duit! In plaats van neutrale informatie en de zaak van alle kanten belichten, alleen maar reclame voor de Mall. En hoe! En donderdag een heus debat? Denk je dat nou echt? Dat wordt
@Renee
@Ren
Wat voor u klare taal is juffer, wil niet zeggen dat het voor mij klare taal is. Aangezien ik een beetje goede wil toon om als burger inzicht te krijgen in de voors en tegen, zou ik het erg op prijs stellen dat u uw toon matigt en niet te ongeduldig wordt, tuut tuut.
En bedankt mar weer!
@Renee
Of er al dan niet een haalbaarheidsfase komt wordt beslist door de gemeenteraad op 27 oktober.
Er staat geen woord Chinees in de procedure die ik hierboven heb geschetst lijkt me.
Tine, wanneer komt haalbaarheidsfase, morgen? (mits het college ja zegt)?
Het wordt tijd dat het oorlog wordt, want dan leren mensen weer de kleine dingen te waarderen, sprak een kleine jongen die zich verbaasde over het vele leed in de westerse wereld. De mensen leven in overvloed, hebben genoeg te eten, gaan op vakantie, doen (bijna)alles wat hun hartje begeert en toch zijn zij diep ongelukkig.
MEER MEER MEER MEER, de bilboards langs de weg schreeuwen het uit. Tilburg, je bent er! en daar moeten we vooral naartoe omdat je daar de geweldige grote mall hebt.
Het stemde het jongetje triest en hij besefte dat naarmate de jaren zouden verstrijken, de zucht naar MEER alleen maar groter zou worden.
Natuurlijk is oorlog iets verschrikkelijks, maar het jongetje hoopte dan ook dat mensen op tijd wakker zouden worden voordat de hebzucht de totale macht over zou nemen over de mensheid en niets en niemand ontziend verder zou woekeren als onkruid wat nooit meer vergaat!
We wachten het weer af!
@Renee
lees mijn hierbovenstaande reactie. Over een besluit van het college beslist de gemeenteraad uiteindelijk.
Democratie, hmmm, mooi mooi.
15 september neemt het college het besluit om de mall door te laten gaan. (bij wijze van spreken want ik ken dit besluit nog niet)
22 september komt er een hoorzitting waarin de Tilburgers hun inspraak mogen hebben en mogen vertellen of zij v
Beste Paul,
Beste Paula,
Tja, heeft het nog zin wat ik rond reclame doe? Ik heb de strijd inmiddels al lang verloren, zeg je. Zo zou je het kunnen bekijken. Boeken van mij zijn inhoudelijk in de grote, reclamegelieerde media totaal verzwegen. Mijn lezingen en tentoonstellingen over reclame hebben zelfs nooit enige media-aandacht gekregen. Mijn brievenbusstickers
@Arjen
Je weet heel goed hoe de democratische besluitvorming in zijn werk gaat.
Het College neemt op grond van de eigenbestuurlijke verantwoordelijkheid een besluit en legt dit besluit voor aan het hoogste orgaan van de stad: de gemeenteraad. Die hoort (niet nadat ze in verschillende debatten en overleggen al met diverse partijen in de stad heeft gesproken) op 22 september de hele dag ondernemers, belanghebbenden en burgers.
Dan komt het besluit van het College ter discussie in de commissie economie en tenslotte beslist op 27 oktober de voltallige gemeenteraad -en niemand anders – of ze met het Collegebesluit al dan niet accoord kan gaan.
Een paar reacties van mijn kant nog naar drie mensen die hier vragen stelden of opmerkingen plaatsten.
Beste Ren
Nee, Marjo jij draait dingen om. Eerst moet je naar de burgers luisteren en pas daarna neem je een besluit.
@Arjen
Jammer dat je hier de mooie discussie die is ontstaan doorbreekt. Het college doet niets anders dan ze heeft beloofd: in de week van 15 september een definitief besluit nemen. Daarop heeft het presidium in juni besloten op 22 september een hoorzitting over dit besluit te houden. Je moet het niet omdraaien Arjen, raad en college hebben verschillende verantwoordelijkheden. Mijn wethouder heeft dus ook andere verantwoordelijkheden dan wij!!
@ Marjo schrijft: "Op maandag 22 september hoort de gemeenteraad de stad over de Mall. Het is voor raadsleden een goede gewoonte om deze inspraak mee te wegen in het standpunt."
Blijkbaar niet voor het college (waaronder een GroenLinks-wethouder) Marjo. Want dat heeft al een besluit genomen. Dat mogen we morgen al vernemen tijdens een persconferentie!
Goede vraag Ren
Complimenten voor deze discussie en voor deze argumenten, heb afgelopen weken het gevoel dat het weer eens ergens over gaat; Daarvoor was ik in de raad gegaan. Ook in onze fractie wordt deze discussie uitgebreid gevoerd met gasten en met mensen uit onze achterban. Niets geen politiek geharrewar, gewoon debat met inhoud. We willen de insprekers op 22 september ook graag horen om uiteindelijk ons standpunt te bepalen. Dank ook voor deze interssante bijdragen!!!
Ik begrijp de woorden van Bram v. Beurden en Henk Kuiper heel goed.
Rest mij wel 1 vraag n.a.v.Bram en Henk zeiden over bewust consumeren. In deze ben ik het met je eens dat mensen op hun verantwoordelijkheden gewezen moeten worden.
Echter, mensen worden overspoeld met marketingstrategieen, worden gek gemaakt met reclame, worden als het ware gehersenspoeld.
Hoe denk je dat de consumptiedrift van mensen te kunnen stoppen?
Mensen zijn vaak zo geprogrammeerd om te laten zien wat zij hebben en welke status zij verworven hebben.
M.a.w. Henk, hoe ga de je de druk die je voelt als consument om te consumeren te lijf?
Kwoot van Paula; En dan dit, ik citeer hier even de website http://tilburgmall.com : "Tilburg is de stad van lef, durf en talent. Een slagvaardige en vernieuwende stad die ruimte geeft aan creativiteit en innovatief ondernemen."
Zo'n compliment, die krijg je niet elke dag!Unkwoot.
Pluimen in je eigen, "daartoe bestemde plaats" steken kun je eigenlijk zo vaak doen als je wilt dus ook best wel elke dag eigenlijk. Egotripperij noemen we dat wel….
zonnige groetjes,
de weekendredactie op de surftoer
lieve Paula,
het gaat niet alleen om standpunten of overtuigingen, maar ook om de waarheid. je kunt geen brug bouwen die de natuurwetten overschrijd en vervolgens zeggen ach die ideen van isaak newton zijn achterhaald.
de problemen in de wereld blijven groeien en onze manier van leven is daar onlosmakelijk mee verbonden. Ik weet dat jij dit begrijpt.
Ik ben er net zo goed als jij van overtuigd dat consumtie mogelijk moet zijn in een duurzame wereld. Maar dan moeten we wel bewust consumeren. Dat betekend letterlijk dat de mens moet weten wat de gevolgen zijn van zijn lifestyle. De bedoeling van deze mall is vooral dat de mensen onbezorgd kunnen shoppen en vooral niet worden geconfronteerd met de gevolgen van hun aankoop.
Dit betekend dat de waarheid verborgen moet blijven of op zijn minst onopgemerkt moet blijven. dat is niet rechtvaardig. Maar je gaat me toch niet zeggen dat we de strijd voor rechtvaardigheid op moeten geven?
Je hebt trouwens helemaal gelijk dat er steeds minder gehoor wordt gegeven aan de oproep om minder te consumeren en de ego lijkt inderdaad te zegevieren. tenslotte willen mensen meer verdienden omdat ze zichzelf beter achten dan anderen. Blijkbaar is het werk van een bankier duizenden keren meer waardevol dan het werk van een boer.
Ik weet dat jij je hoop hebt gevestigd in de vrije markt werking, maar sinds de oproep tot conusminderen werd verworpen is het onrecht in de wereld alleen maar toegenomen. Het bouwproces van de mall zou inderdaad een duurzame stap vooruit kunnen zijn. Maar wat doen we er mee als hij af is? Kun je
Tja,
als zelfs de PR afdeling, na akkoord van de juridische afdeling, zich met dit forum gaat bemoeien is er toch iets goed fout met hun plannen.
Overigens inhoudelijk een slecht PR verhaal.
@ Paula
Helaas voor jou, ben jij ook een campagne aan het verliezen. De tijd dat de PvdA en aanverwante organisaties en afnemers/inkopers in de vastgoedsector, konden roepen dat elke verandering een verbtering is, is definitief voorbij. En reken er maar dat degenen die jij angstig noemt, geen enkele angst hebben om dat bloot te leggen. Wat eeen onvoorstelbaar clich
Het etiket "geitenwollensokken" is wellicht een clich
Ik heb naar aanleiding van geraffineerde, in de vorm van een redactioneel artikel gegoten reclame in het BD alweer een nieuw stukje geschreven. Maar hier toch nog een paar vragen en opmerkingen.
Bepaal je de mate van consumeren inderdaad zelf? Ik heb in mijn leven toch heel veel te maken gehad met druk, dwang en pressie om luxer te wonen en m
Beste Paul,
als ik mijn lessen biologie goed herinner, dan betekent de invasie van een nieuwe soort binnen een ecosysteem welke hoog aan de voedselketen staat en afhankelijk is van een grote consumptie van de aanwezige grondstoffen, de teloorgang van de biodiversiteit in het systeem.
En als ik mijn scheikunde lessen goed herinner, dan stelt de eerste wet van de thermodynamica, ofwel de wet van behoud van energie, dat:
Er wordt inderdaad meer en verder in de auto gereden om daarna dezelfde euro's uit te geven.
Beste Henk en Bram,
Consumeren of consuminderen is geen argument om voor of tegen de Mall te zijn. Dat is een keuze van iedere individuele consument. Het geld wordt slechts
Jouw metafoor van de duurzame aansteker slaat de spijker op de kop.
Ik geloof wel dat ze bij het milieu cafe hun best doen om twee kanten te belichten, Daarom nodigen ze een van de onwikkelaars uit. Maar ik vond het wel jammer dat de hoofdzaak (consumeren) door het publiek moest worden geintroduceerd.