Geplaatst

Gratis bestaat niet ?

‘Gratis bestaat niet’, klinkt het als je een pleidooi houdt voor gratis openbaar vervoer. Maar hoe zit dat dan met parkeren vraag je je onwillekeurig af. Met zijn allen betalen we in Nederland  via de belastingen het dubbele aan parkeersubsidies (4,5 miljard) dan aan alle subsidies op het openbaar vervoer (2,5 miljard).

Daar betalen degenen die geen auto bezitten, de ouderen, de minderwelgestelden, degenen die uit mileuoverwegingen geen auto rijden, net zo goed aan mee als de automobilisten die steeds vaker meerdere auto’s bezitten. Toch is parkeren in het grootste deel van de stad gratis.

Gratis bestaat niet, is de redenering als het over openbaar vervoer gaat. Want vervolgt men dan: dat is een koekje van eigen deeg want dat betalen we via onze belastingcenten. Dat haalt je de koekoek…. Dat is natuurlijk logisch.

Steeds opnieuw en afhankelijk van hoe we met elkaar willen leven  zullen we met zijn allen inhoudelijke keuzes moeten maken hoe we met het gezamenlijke huishoudboekje omgaan. Reserveren we voor gratis parkeren ? Voor gratis openbaar vervoer ? Wat stimuleer je waarom met welke maatregel ?

Binnenkort zal in Tilburg de discussie opnieuw losbarsten over betaald of onbetaald parkeren in de nieuwe parkeergarages in Stappegoor. Kosten van die garages: ruim 8 miljoen euro. 

Zullen de tegenstanders van gratis openbaar vervoer zich dan ook bedienen van de leus: ‘Gratis bestaat niet’ ? Of: ‘Als het gratis is heeft het geen waarde’? Geldt dit ‘zonder waarde’ idee ook voor de parkeergarages als de auto daar gratis zou kunnen worden gestald ? Overal waar parkeren gratis is betalen we dat met zijn allen. Oók degenen die geen auto rijden. De autoloze belastingbetaler is daarbij beduidend het slechtste af want zonder auto zul je geen – of slechts zeer zelden – gebruik maken van een parkeervoorziening.

Gratis openbaar vervoer daarentegen is voor iedereen toegankelijk of je nou wel of geen auto bezit: iedereen kan er gebruik van maken. Willen wij de bereikbaarheid van alle mogelijke reisdoelen voor iedereen veilig stellen dan kan dat uiteindelijk alleen door ook ‘basismobiliteit’ voor iedereen wettelijk te garanderen. Elk adres in Nederland ligt dan binnen 750 meter van een halte van het OV, elke halte wordt minimaal een keer per uur bediend. Dichterbij en nog meer keren bediend, naarmate meer mensen dichter op elkaar wonen en werken, in de stad dus.

Als we in Nederland uitsluitend elke tweede en derde auto in één huishouden de parkeersubsidie laten terugbetalen, dan ligt er  een half miljard op de plank voor de financiering van het openbaar busvervoer. Dit kan alleen als iedereen meebetaalt zoals we dat ook gezamenlijk doen voor trottoirs, lantaarnpalen en de brandweer. Dan is het ook per persoon goedkoop. Wie toch auto wil blijven rijden mag dat blijven doen, maar automobilisten moeten dan ook nog de autokosten betalen. Basismobiliteit zou vanzelfsprekend moeten zijn en gratis openbaar vervoer zal ervoor zorgen dat mensen minder vanzelfsprekend de auto pakken en daarmee steeds opnieuw een negatieve bijdrage leveren aan milieu en stedelijke leefbaarheid. Basismobiliteit zou een grondrecht moeten zijn voor al diegenen die door hun leeftijd, financiële draagkracht of uit milieuverantwoordelijkheid zich niet kunnen of willen permitteren om auto te rijden.

Inderdaad: gratis bestaat niet en voor niks gaat de zon op. Het gaat om het maken van keuzes. Keuzes die erop gericht moeten zijn onze steden leefbaar te houden. Keuzes die ouderen in staat stellen zo lang mogelijk mobiel te blijven. Keuzes die ervoor zorgen dat iedereen mee kan doen, ook degenen die door welke omstandigheden dan ook wat minder te besteden hebben en zich een auto niet kunnen veroorloven. Het duurder maken van parkeren en daartegenover gratis, frequent en veilig openbaar vervoer zijn dan ook wenkende perspectieven.

En er is hoop nu de olieboeren kennelijk meedoen in de actie om meer mensen te bewegen over te stappen op het openbaar vervoer want de prijs van de brandstof bloeit als nooit tevoren.

Om met de woorden van El Salvador uit Betondorp te spreken : je ziet het pas als je het doorhebt…..

 

 

Alle berichten van deze auteur

Reacties

11 reacties op “Gratis bestaat niet ?”

  1. arjen avatar
    arjen

    Ik parkeer mijn tweede en derde auto op eigen grond. En nu?

  2. www.ilburg.nl avatar
    www.ilburg.nl

    Hallo Tine,
    Ook een zonnige zondagmiddag toegewenst. Maar je moet de mensen niet zo laten schrikken met zonne blauwe envelop op ware grootte ineens pats op mijn scherm. Brrrrrrrr
    Groetjes Theo

  3. vakantie avatar
    vakantie

    Tine,
    Inderdaad als we alle iets meer belasting zouden betalen voor openbaarvervoer kon het er beter uitzien voor iedereen.
    Meer buschauff nodig minder werkzoekenden Bananplan opleiden tot buschauff vanaf rijbewijs BE via deeltaxi bv zodat de service gerichtheid daar ook omhoog gaat en iedereen gebruik kan maken van openbaar vervoer.

  4. Nicole avatar
    Nicole

    Gratis bestaat wel degelijk!
    http://www.allesvoorniks.nl

  5. tine van de weyer avatar
    tine van de weyer

    @ arjan,
    als jouw drie auto's alledrie keurig op eigen grond staan die door jou onderhouden wordt is dat prima. Maar zodra je in een ervan gaat rijden wil je daarvoor op het adres van bestemming wel parkeerruimte. Dat kost dan nog steeds onbehoorlijk veel zonder dat jij als automobilist er (vol) voor hoeft te betalen.

  6. arjen avatar
    arjen

    Zie je nou wel Tine, ik betaal voor alle 3 motorrijtuigenbelasting plus accijns op brandstof… en ik kan er slechts 1 ervan gaan rijden.

  7. tine van de weyer avatar
    tine van de weyer

    @ arjan
    1)misschien heb je er dan 2 teveel?

    2)denk je nou werkelijk dat de motorrijtuigenbelasting voldoende is om daarmee het complete wegennet en alle parkeermogelijkheden (lees vwb parkeren de 4,5 miljard hierboven) in Nederland betaald wordt?

    3)de LST stelt voorstander te zijn van gratis openbaar vervoer (zelfs voor iedereen).Nu ik als een suggestief voorstel iets roep over hoe de rekening bij de automobilist zou kunnen komen te liggen plotseling niet meer?

  8. arjen avatar
    arjen

    De LST heeft altijd gewezen op het gebrek aan een sociale component in de voorstellen/pilots rond gratis openbaar vervoer. In eerste instantie is het ons te doen om het vergroten van participatie en dus zou je de minder daadkrachtigen als eersten moeten/kunnen bedienen met gratis openbaar vervoer.

    En ik weet wel zeker dat het hele wegennet en alles wat daarbij hoort, word opgehoest door het werkende deel der natie. Kijk maar naar het vrachtvervoer, kijk naar al die honderdduizenden die de wegen moeten benutten om naar hun werk en zakelijke afspraken te komen. Het gaat veelal om economisch verkeer. Dat moet je niet tot het naadje frustreren.

    En lees nu eens serieus deze stelling van je: "Elk adres in Nederland ligt dan binnen 750 meter van een halte van het OV, elke halte wordt minimaal een keer per uur bediend."
    In Tilburg, de zesde stad van het land, zijn ze nog niet eens in staat mensen van A naar B te vervoeren met de deeltaxi. En je kunt, bijvoorbeeld, nog niet eens met de bus van Tilburg-Noord naar Udenhout. Nee, eerst terug naar Centraal Station. Laat me toch niet lachen met dat gratis OV in Tilburg.

  9. C21H30O2 avatar
    C21H30O2

    Als we Wouter Bos dezer dagen met de kredietcrisis bezig zien, bestaat gratis kennelijk wel…

  10. onkundoloog avatar
    onkundoloog

    gratis bestaat wel, anders hadden we dat woord toch niet?

  11. tine van de weyer avatar
    tine van de weyer

    @C21H30O2

    citaat uit het dagboek van Wouter Bos van 14 oktober 2008

    ‘Ik merk wel dat er veel misverstanden zijn over het geld dat is uitgetrokken voor de reddingsacties. In het slechtste geval wordt alles bij elkaar opgeteld: 4 miljard plus 16.8 miljard plus 20 miljard plus 200 miljard. Maar zo bont hebben we het gelukkig niet gemaakt.

    De 4 miljard van onze 49% deelname in Fortis is nooit betaald.
    De 16.8 miljard voor onze 100% koop van Fortis en ABN AMRO wel; daar hebben we eigendom voor terug.
    De 20 miljard die we direct beschikbaar kunnen maken voor verdere steun is nog niet uitgegeven. En als we die uitgeven komt er voor dezelfde waarde (bijvoorbeeld aandelen) voor terug.
    De 200 miljard van gisteren hoop ik nooit uit te hoeven geven. Het is een schatting van het totaal bedrag aan leningen dat wij aanbieden te verzekeren. Als gezonde financi