"Groen", "ecologisch", "milieuverantwoord". Wat vroeger gold als slecht voor het milieu krijgt tegenwoordig de prachtigste milieuetiketten. Vliegreizen worden al verkocht als "klimaatneutraal". Dat lijkt helemáál onmogelijk. Of toch niet?
Kun je "klimaatneutraal" vliegen?
Ter compensatie van verstookte kerosine kun je bomen laten planten. Die zetten tijdens hun groei CO2 weer om in zuurstof en brandstof (blad, hout, humus).
Maar wat gebeurt er als die bomen zijn uitgegroeid?
Daar zit de crux. Normaal gesproken worden ze dan weer helemaal ‘geconsumeerd’ en omgezet in CO2.
Weg milieucompensatie. Op het noordelijk halfrond blijft van de geplante bomen hooguit een laagje humus over. In de tropen worden uitgegroeide bomen nog vollediger ‘gerecycled’. Al worden oerwouden wel "de longen van de aarde" genoemd, in een oerwoud wordt door de bomen net zoveel energie en zuurstof geproduceerd als door de gezamenlijke blad- en houtconsumenten wordt afgebroken. Dat is nou net het mooie van een oerwoud: het is een ongestoord ecosysteem, volledig in evenwicht. Een tropisch oerwoud verandert helemaal niets aan de hoeveelheid O2 of CO2 op aarde.
De motoren van een Boeing 747 draaien ook niet op bomen. Vliegtuigbrandstof is afkomstig van fossiele brandstof die van onder de aardkorst weer naar boven is gehaald. Het gaat om brandstof die juist ooit onttrokken is aan de normale kringloop, brandstof die werd opgeslagen en geconserveerd in de bodem. Om een vliegreis te compenseren moet je dus zorgen dat er weer brandstof terug in de grond gaat. Met andere woorden: bomen onder de grond stoppen. Een geplunderde wijnkelder vul je ook niet door een paar ontkiemde druivenpitjes te planten. Nee: de wijnkelder weer vullen met wijnflessen, ofwel oude kolenmijnen weer vullen met blad en hout dat weer steenkool mag worden. Of de Haarlemmermeer weer onder water zetten: Schiphol omvormen tot plek waar weer brandstof ontstáát, waar bladeren en plantenstengels zich onder water weer ophopen tot veen en turf. En dat dan natuurlijk niet afgraven, maar laten zitten.
En moet je überhaupt bomen planten als de natuur dat spontaan zelf al overal doet?
Die spontane natuuraanplant beschermen tegen voortijdige kap of kaalvreterij, dat zet waarschijnlijk meer milieuzoden aan de dijk. Een boom speciaal kweken en planten kost misschien wel net zoveel energie als die boom tijdens zijn groei vastlegt. Nee, bomen onder de grond stoppen! Dát leidt tot milieuverantwoord vliegen: op zijn minst mensen die elkaar klimaatneutraal in de haren vliegen!
Voor overzicht per onderwerp van eerdere en latere stukjes zie weblogoverzicht.
Reacties
5 reacties op “Klimaatneutraal vliegen”
klimaatneutraal is natuurlijk onzin. Niemand weet wat dat is, er is geen definitie. Klimaatneutraal is een marketing kreet. Eeen goed voorbeeld van greenwashing.
zie ook: http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblo…
Een compleet nieuw geluid van Henk? Moeten we bomen onder de grond gaan stoppen?
Zeker wel !!!
Een mopje:
De atmosfeer van de aarde zegt tegen de stratosfeer, "ik krijg het benauwd van al die CO2, daar krijg ik het warm van".
Zegt de stratosfeer, "dat kan helemaal niet want al die CO2 is toch CO2-neutraal geproduceerd".
De paradox daarin is het volgende. De CO2 wordt nu geproduceerd, en pas later (naar verwachting) weer gebonden.
Als we straks uit brandstofgebrek besluiten om van aangeplante bomen groene(?) stroom of brandstof te maken, dan planten we gewoon weer een zootje bomen om het CO2-neutraal te maken.
Het is alsof we steeds meer balletjes (CO2) in de lucht proberen te houden. We houden onszelf voor de gek opdat we kunnen blijven vliegen, stoken, consumeren, interen.
De kost zou voor de baat uit moeten gaan.
Als je nu een aantal bomen plant en die leggen een aantal ton CO2 vast, dan mag je straks als dat gelukt is, een eindje vliegen.
'NATUURLIJK VLIEGEN' VANAF EINDHOVEN AIRPORT
De heer Swinkels, voorzitter van de Raad van Commissarissen van Eindhoven Airport, liet de afgelopen week via het Eindhovens Dagblad weten dat in de nabije toekomst een verdriedubbeling van het aantal vliegbewegingen bij Eindhoven zeer wenselijk is. Hoe meer vliegbewegingen, hoe beter voor de economie, is het devies van de heer Swinkels, die er van droomt dat Eindhoven Airport een tweede Schiphol wordt. Intussen komen er steeds meer klachten binnen over het oorverdovend geraas van AWACS-spionagevliegtuigen die Eindhoven Airport gebruiken als uitwijkbasis. En hoewel het vliegveld reclame maakt voor 'klimaatneutraal' en zelfs 'natuurlijk vliegen' hebben ook steeds meer burgers overlast van het toenemend aantal zogenaamde 'pretvluchten'. Einhoven Airport profileert zich graag als 'brainport', een vliegveld dat gebruikt wordt door belangrijke bedrijven en kennisinstellingen, maar uit de praktijk blijkt dat het overgrote deel van de vliegtuigen vol zit met vakantiegangers die er 'eens even tussenuit' willen. Deze vakantievierders reizen af naar plaatsen als Barcelona, Rome en Istanboel of, voor wie het betalen kan, verder nog naar Bangkok, Dubai of de Antillen. Ja, de Brabander is een echte wereldburger geworden, die zich op z'n tijd eens lekker in verre oorden laat verwennen. Leisuren in den vreemde is de normaalste zaak van de wereld geworden en weinig mensen kijken er bijvoorbeeld nog raar van op als een burgemeester de kerstvakantie met zijn gezin aan de andere kant van de aardbol doorbrengt op een tropisch eiland. 'Moet kunnen, dat willen wij ook', wordt er dan gedacht door een toenemend aantal 'funshoppers'.
De enorme vervuiling en herrie-overlast die al dit vliegverkeer veroorzaakt blijft intussen de gemoederen bezig houden. Maar niet in Tilburg. Het is opvallend dat de uitbreidingsplannen van Eindhoven Airport en de bezwaren daartegen in het Brabants Dagblad niet echt een item zijn. Maar dat is te verklaren: hoe verder weg bepaalde zaken plaatsvinden, hoe minder nieuwswaarde deze hebben. Zo kan het dan gebeuren dat de krant onlangs bol stond met verhalen over gouden reclamekeien die hier door het een of ander marketingbureau werden rond gestrooid, terwijl over de uitbreidingsplannen van een vijfendertig kilometer verderop gelegen vliegveld en de daarmee gepaard gaande milieuverontreiniging nauwelijks wordt geschreven.
AWACS BOVEN TILBURG?
Al meer dan vijfentwintig jaar ondervinden de inwoners van de Limburgse gemeente Onderbanken extreme overlast van zogenaamde 'AWACS-verkenningsvliegtuigen' van de NATO. Deze sterk verouderde spionagevliegtuigen, die veel meer herrie produceren dan de regels van de burgerluchtvaart toestaan, vliegen dagelijks laag over dichtbevolkt gebied. Met name het dorpje Schinveld is de klos. In Schinveld, dat grenst aan de in Duitsland gelegen AWACS-basis, is geen sprake van 'klimaatneutraal' beleid en ook niet van een eerlijke rechtsgang. Het 'groenrechtse' kabinet Balkenende 4 houdt nu namelijk de daar al eerder toegepaste, omstreden 'Nimby-maatregel' achter de hand om n