Geplaatst

Armhoefse Akkers wil ook af van Interpolisparkeren

Wethouder Aarts was afgelopen week wel erg kort van geheugen! Immers het nieuwe parkeerbeleid is nog maar pas vastgesteld of Els komt met een "nieuw" idee. Een blauwe zone in De Blaak. Nou, dat willen de bewoners van Armhoefse Akkers ook wel want daar is het Interpolisparkeren nog vele malen erger. Gaat mevrouw Aarts Armhoef ook verlossen van de parkeeroverlast? Over een paar weken zullen we het weten.

Aan het College van B&W

11 december 2007

In het BD van heden lezen wij, overigens tot onze grote tevredenheid, dat wethouder Aarts langparkeerders in het winkelcentrum van De Blaak wil weren door het instellen van een zogenaamde blauwe zone. Dat heeft onze volledige instemming, maar wij denken echter dat wethouder Aarts deze belofte niet kan waarmaken. Immers enkele maanden geleden en vervolgens finaal tijdens de begrotingsbesprekingen in november is de Hoofdlijnennotitie Parkeerbeleid van het college grondig besproken en aangepast. De uitspraken van mevr. Aarts passen helemaal niet in dit recent vastgestelde beleid en komen derhalve zéér ongeloofwaardig over. Overigens is de roep om een blauwe zone ook elders in de stad te horen: de bewoners van Armhoefse Akkers en omgeving vragen er al jaren tevergeefs om. Ook zij ondervinden veel last van het zogenaamde Interpolisparkeren. Vandaar onderstaande vragen ex art. 47 Reglement van Orde.

1. Zijn de geciteerde uitspraken in het Brabants Dagblad van heden juist? Zo nee, wat heeft wethouder Aarts dan wel toegezegd in De Blaak?

2. Wat vindt uw college van de uitspraken van wethouder Aarts?

3. Is uw college voornemens met een voorstel te komen om bij het winkelcentrum van De  Blaak een blauwe zone in te stellen? Zo ja op welke termijn?

4. Is uw college bereid om ook het "Interpolisparkeren", waardoor de wijk Armhoefse Akkers al zo veel jaren geteisterd wordt met een blauwe zone aan te pakken?

5. Is uw college bereid om ook andere delen van de stad, die grenzen aan de betaald parkeren zones en waar overlast is van langparkeerders, te reguleren middels een blauwe zone  inclusief een ontheffing voor de bewoners en bezoekers?

Hoogachtend, Loes Dielissen, fractievoorzitter Tilburgse Volkspartij (TVP)

Alle berichten van deze auteur

Reacties

7 reacties op “Armhoefse Akkers wil ook af van Interpolisparkeren”

  1. Tine VDW avatar
    Tine VDW

    Een pleidooi voor een blauwe zone op die plekken waar forenzen parkeren is terecht.Voor hen wordt op initatief van de PvdA en met de steun van een aantal andere partijen nu dan ook eindelijk een transferium aangelegd.Het is dan ook hel spijtig dat de Tilburgse Volkspartij daar in de vergadering van de cie Fysiek van 18 juni geen voorstander van bleek te zijn. Mij komt het dan ook enigszins opportunistisch over om wel een blauwe zone te bepleiten en de voorgenomen maatregelen om parkeren op afstand niet te steunen.

    citaat PvdA uit cie fysiek 18-06 :
    Spreekster vraagt of het mogelijk is vanaf het begin ook werkers hier hun auto te laten plaatsen, vooruitlopend op het fietstransferium. De smalle inzet die nu wordt voorgesteld, is een voorzichtig begin. Vanaf het begin moet in overleg met de bedrijven in de ochtend en middag een buspendel worden ingezet.
    citaat TVP uit diezelfde cie fysiek 18-06:
    De TVP vindt het voorstel niet goed. De investering is te hoog en het bedrag van 729.000 euro wordt in het putje gegooid. Er is absoluut geen vraag naar een transferium in Tilburg. Het is jammer dat de behoefte niet onderzocht is voordat de investering wordt gedaan. Er moet een pakket aan maatregelen getroffen worden als men een transferium succesvol wil maken. Daar is de stad nog niet aan toe. Er zijn ook geen doelstellingen geformuleerd, zoals hoeveel minder auto

  2. Loes Dielissen avatar
    Loes Dielissen

    @Tine,
    Je vergelijkt appels met peren! Een transferium (overigens jouw idee en niet het mijne) is toch echt wat anders dan een blauwe zone.De laatste is er om de parkeerdruk te reguleren en kost, buiten eventuele handhaving, geen extra geld. Een transferium leg je alleen aan als de stad de parkeerbehoefte niet meer kan opvangen. Tilburg kan dat gelukkig nog steeds wel, zeker als straks de nieuwe parkeergarage P. Vreedeplein gereed is.
    Overigens in jouw redenering is het transferium kennelijk alleen voor Interpolis bedoelt. Vergeet je even niet, dat Interpolis een proef met parkeren op afstand heeft gehad, waarbij werknemers met busjes naar kantoor werden gereden? Die proef is volledig mislukt. En moeten we, in jouw redenering, voor meer dan 7 ton Interpolis subsidi

  3. Tine VDW avatar
    Tine VDW

    Natuurlijk is het transferium NIET exclusief bedoeld voor Interpolis maar voor alle bezoekers en werkers in de stad. Herhaaldelijk heeft de PvdA ervoor gepleit dat de wethouder de bedrijven stimuleert om bedrijfsvervoerplannen te maken. Zou het mogelijk zijn dat het mislukken van eerdere pogingen om Interpoliewerkers op afstand te laten parkeren zoals jij die noemt te maken met het feit dat het nog steeds mogelijk was (en is)om in omliggende buurten te parkeren? Stel je daar een vergunninghouderssysteem in, gecombineerd met een blauwe zone zodat kortparkeerders er hun oma kunnen bezoeken of een boodschap doen, dwing je de forenzen naar buiten of – als ze daar de voorkeur aan geven – naar dure parkeergarages op de Cityring. De keus is aan de automobilist, de zuinige pakt de fiets of de (gratis of goedkope) pendel op het transferium en degeen die het breed heeft laat het breed hangen en neemt een dure dagkaart in de parkeergarage.
    Ik verwacht dat instelling van een blauwe zone (gecombineerd met vergunninghoudersplaatsen) een uitstekend promotiemiddel is voor het slagen van het transferium. Waarvoor mijn hartelijke dank.

  4. Lloes Dielissen avatar
    Lloes Dielissen

    In Walloni

  5. Tine VDW avatar
    Tine VDW

    leuk gevonden………. maar aangezien we in
    Nederland leven en we ons nog niet hebben overgeleverd aan het franstalige Walloni

  6. Dikke van Dale avatar
    Dikke van Dale

    gra

  7. Jan van Esch avatar
    Jan van Esch

    Zouden we niet eens moeten polsen in de wijk of het probleem zo groot is als jij schetst? In de elf jaar dat ik in de wijk woon heeft nog nooit iemand mij gevraagd om een blauwe zone met of zonder parkeervergunning. Voor dat je zo iets voorstelt pleit ik voor een buurtreferendum anders neigt het naar populisme. Naar mijn waarneming komt het inderdaad voor dat werknemers uit het centrum parkeren in de wijk maar je conclusie om tot maatregelen over te moeten gaan klinkt erg voorbarig.