Hopelijk is dit stukje zó aangekondigd dat niemand dit ongewenst te lezen krijgt. En zeker niet de mensen die niet die T irritant vinden, maar commentaar op die T.
"Het is wel erg met je Henk", zo werd op mijn eerste
T-commentaar meteen gereageerd. Maar zo makkelijk als je mij kunt wegklikken, zo onmogelijk was het toch deze week weer om die T weg te klikken. Bij een presentatie van de gemeente kreeg ik hem maandag bij elke dia weer ingeprent. Vervolgens zag ik de T ook nog weer op billboardreclame voor "SEAT" (zie foto). En een dag later lag ook in mijn met sticker beveiligde brievenbus die reclame voor auto’s, beton en niet één sprietje groen.
Toch kunt u in de reacties hier bij de ingezonden brief over de T lezen dat zelfs Groen Links met die T geen problemen heeft. Want op autoloze zondag met plaatselijk even geen Seat "auto-emocion" mag ook Groen Links T-reclame maken en rondlopen in groene T-shirtjes (wat ze niet eens deden, zie tweede reactie). Maar hoeveel reclamebudget heeft Groen Links in verhouding tot Seat, Opel, Ford, Toyota, T-binnenstad, T-magazine enzovoort? Wie geeft die T uiteindelijk inhoud? Zogenaamd staat die T voor heel Tilburg, maar alles waar geen reclamebudget voor is doet in die T-campagne niet mee, hoort er niet bij, zit automatisch in de verdrukking. En zelfs Groen Links* vindt dat normaal: een gemeente die meedoet met een campagne die niet de openbare, algemene belangen behartigt van ons allemaal (gemeente!), maar nóg meer en nóg eenzijdiger de met reclamegeld gepropageerde commerciële, particuliere belangen. Ja, hoe zou die T nog kunnen staan voor bijvoorbeeld het algemene belang van voorlichting over reclamepsychologie waarbij auto’s worden verkocht zelfs als emotie, zichtlijnen van een soort betonnen fallus naar een vrouw leiden die midden in de winter voor zo’n auto zelfs uit de kleren lijkt te gaan en ons minachtend aankijkt met een kritische blik van ‘ben jij wel in het bezit van de juiste auto’.
Maar ook de Seat dealer zal dit wel "gezeur" vinden. En om een breder publiek te trekken zal ook ik die T moeten beschouwen als de vanzelfsprekende norm, de ‘religie’ die niet ter discussie staat (zoals alle reclame aan ons gepresenteerd wordt). Maar misschien is het toch zinnig voor later om hier als ‘verslaggever in oorlogstijd’ verslag te blijven doen van de reclamepsychologische oorlogvoering in Tilburg anno 2007.
*Groen Links diende in 1992 een motie in om af te dwingen dat de eerste in Nederland huis aan huis verspreide brievenbusstickers "geen reclame" (van de Groene Sinterklazen toen) gerespecteerd zouden worden. De motie werd op papier weliswaar aangenomen, maar in de praktijk volgden zelfs de campagne ‘Tilburg Moderne Industriestad’ en later de campagne T. Commerciële reclame voortaan zelfs via de gemeentevoorlichting.
Voor overzicht per onderwerp van eerdere en latere stukjes zie weblogoverzicht.
Reacties
18 reacties op “Dit gaat wéér over de T !!”
De aanschaf van zo'n auto betekent niet langer geld uitgeven, maar geld verdienen! Een auto is tegenwoordig geld op wielen (www.geldopwielen.nl). Tot 500 euro per maand kunt u verdienen door uw auto beschikbaar te stellen als reclamedrager. Het enige wat u daarvoor hoeft te doen is rondrijden met een T op uw auto of met andere leuzen en logo's van allerlei bedrijven.
Dat van die T shirtjes is niet waar Henk, we liepen met GL T shirtjes, zelf gemaakt van ons piepkleine PR budget. Dat we tegen ongewenste reclame zijn (nog steeds!) is wat anders dan tegen een sTads campagne zijn.
Ik zie al dat soort reclame's trouwens nooit! Is het misschien zo dat je, wanneer je er extra oog voor hebt het wel ziet en wanneer je het aan je voorbij laat gaan niet ziet? Toen ik zwanger was (lang geleden 3x) zag ik ook ineens erg veel zwangere vrouwen, nu al jaren veel minder….
Nieuw is binnenkort de T-sporter. Het college wil talentvolle sporters financieel ondersteunen mits ze zich volpimpen met de 'T van Tilburg'. In chronologische volgorde hebben we nu (en de lijst is niet compleet):
– T-sporter
– TT (Tilburg Transformeert)
– T-studio (vervolgopleiding voor succesvolle VMBO-ers)
– T-Parade
– T Uit magazine
– Op de T-gaan
– T Magazine
@ Henk
Tijdens de autoloze zondag is door jongens en meisjes in opdracht van de gemeente een enqu
D
@Henk
Er zijn ook mensen die in marsmannetjes geloven. Mischien zelfs in gesponsorde marsmannetjes. Of in marsmannetjes die door de gemeente Tilburg worden gesponsord.
We hebben ook nog T-binnenstad, T-drinks en het horecablad T. Maar Tilburg is toch echt meer dan wat nu met die T wordt uitgedragen. Hoogste tijd om te stoppen met die onzin.
Soit.
Promoot dan de T-bossen, de T-cultuur of de T-fietspaden
En T-spoor, het museum op papier
De T is voor mijn gevoel vooral een anti-vrouwelijk logo. Kil, hard, strak. Brrr. Bovendien heeft die T nu al een dermate eenzijdige commeri
@Anne
Over marsmannetjes gesproken. Ik zag gisteren reclamemakers die heel wat in hun mars hebben. Deze 'marsmannetjes' hadden langs de A58 een enorm reclamebord neergezet met daarop een grote T. Dat bord stond zowaar bij een bos en zelfs bij een prachtig oud beekdalletje. Maar die T propageerde het daar juist aanleggen van een groot industrieterrein: een zogenaamd "Trade park". Ook verderop zag ik allemaal T's op plekken waar groen juist moet wijken voor bouwplannen. Daarbij weer de leus "T bouwt verder", zoals ook bij de ontgroening van het Quirijnstoktrac
Henk schrijft: Het daarvoor noodzakelijke uitschakelen van zintuigen en bewustzijn betekent bij mij echter dat ik dan ook de bloemen minder zie, de vogels minder hoor, minder gevoelig word voor bepaalde muziek, literatuur enzovoort.
Daarover zou ik weleens een psycholoog willen horen. Mijns inziens werken mijn zintuigen zeer naar behoren: vanmiddag nog de winterse kou gevoeld en erg genoten van 2 ree
Ik heb wel eens met Henk een natuurexcursie meegemaakt, dan zie je nog tien keer meer. Naar mijn indruk had Henk het ook niet over jouw zintuigen Marjo, maar die van hemzelf. En ik kan me voorstellen dat zijn in de natuur ontwikkelde waarnemingsvermogen in conflict komt met het geschreeuw van de reclame in onze maatschappij.
Er zijn meer steden die een letter gebruiken als beeldmerk. Antwerpen bijvoorbeeld houdt het bij de 'stralende A '. Een A met aan weerszijden 3 streepjes,o.m. als kerstbal nu te koop in de Antwerpse stadswinkel voor 3,50 euro. (niet verplicht om aan te schaffen)
T-Rune
De T-Rune = Teiwaz: Tyr, ze staat voor plicht, discipline, verantwoording, zelfovergave, kracht, conflict, verwonding, ze wijst ook de weg van de krijger (Rune van de god Tyr)
Tilburg Totaal
Wat ook wel eens gezegd mag worden: de huidige stadspromotie borduurt mooi voort op de 'Tilburg Totaal'-campagne uit 1971. Alliteratie met de T is intussen zelfs typisch Tilburgs geworden.
Maar ons logo zou toch misschien nog n
En: T-tas
En de T-huis