Geplaatst

Carnaval in Tilburg

Er kraait geen haan naar wat er op 26 november in het Brabants Dagblad stond? "Carnavalsmonument op de Heuvel", zo meldde de krant paginabreed als de grootste vanzelfsprekendheid. Maar is dat zo vanzelfsprekend? De Tilburgers mochten toch allemaal stemmen en kiezen? Daarbij is toch niet gekozen voor een Heuvel met een Carnavalsmonument? Is dit nou democratie of bewijst hier het BD bijzondere diensten aan een bananendemocratie?

"Op de Heuvel, waar jaarlijks met carnaval het beeld wordt geplaatst van de Tilburgse Kruikenzeiker, komt een permanent monument", zo begint het artikel . En die constante carnavalsreclame wordt "even groot als de sokkel waarop de Kruikenzeiker staat", zo lezen we, en nog mooier dan
"het beeldje van de Kruikenzeiker".
Het wordt door de Carnavalsstichting aangeboden aan het gemeentebestuur.
En dat betekent dan kennelijk automatisch plaatsing dus op de Heuvel.

Dat biedt interessante perspectieven. Varkensboer Piggen schenkt straks aan het gemeentebestuur een varken en dan hebben we een varken op de Heuvel! Pluimveehouder Hennebiens doneert kippen, dus komt bij het carnavalsmonument ook een kippenhok. En met wat voor Sinterklaascadeau komt het Safaripark!? "Tilburg apentrots" lezen we straks bij foto’s van het hart van de bananenrepubliek:
apen boven op het standbeeld van Willem II.

Of kan alleen prins Carnaval zich dit soort apenstreken permitteren? Ja, wat gebeurde er toen aan het gemeentebestuur de doorgroei van de oude Lindeboom werd aangeboden! Er volgden extra acties om definitief af te rekenen met de boom (zie o.a. schadeclaim Lindefonds). Speciaal aan de gemeente aangeboden boeken over die Linde bestonden als het ware niet.
En in het kader van ‘Cultuurontkenning T’ werd onlangs weer nadrukkelijk het bestaan van de schrijver ook ontkend. De toenmalige daders trakteren ons wat betreft de miraculeuze doorgroei van de oude Vrijheidsboom nog steeds op één groot doofpotcircus, compleet zelfs met allerlei afleidingsbomen. Zelfs CDA-leden bedenken van alles om de aandacht af te leiden van het eeuwenoude Christussymbool. En dat wordt straks ook nog beloond met een standbeeld, het afleiden van de aandacht naar "een carnavalsmonument"?

Het zou op de ‘Apenheuvel’ inderdaad mooi symboliseren hoe we in Tilburg tegenwoordig het hele jaar door zot doen en normen en waarden op zijn kop zetten. Die aan de gemeente aangeboden Lindedoorgroei bijvoorbeeld kwam helemaal niet paginabreed in het Brabants Dagblad. Laat staan als heilige Levensboom, Oranjeboom of ‘hét symbool van Tilburg’.
De krant had reclamecontracten om ons als "hét symbool van Tilburg" iets heel anders in te prenten, met name het uitgekookte reclamebedenksel kruikenzeiker (zie deze fotoserie en deze fotoserie). Voor zover de krant nog de Lindeboom noemde, dan, in weerwil van de eeuwenoude traditie, niet met een hoofdletter, maar met een kleine letter. En dat grote Lindeboomverraad gaat onverminderd voort. "Kruikenzeiker", zo kraaide de krant op 26 november tot drie keer toe. En tot drie keer toe nu zelfs met een grote hoofdletter K. KuKeleKu!.

zie ook ‘Het sprookje van de kruikenzeiker’, ‘Dresscode: oranje groen’
en fotoseries over historie en betekenis van de Lindeboom.
 

Reacties

4 reacties op “Carnaval in Tilburg”

  1. Ben Perplex avatar
    Ben Perplex

    Het volgens eigen zeggen "meest veelzijdige reclamebureau van Nederland" is gevestigd in Tilburg. Zij zijn onder andere heel goed in "mediaplanning". Ze weten precies te regelen hoe en wanneer een bedrijf, product, naam of logo in bijvoorbeeld de kruikenzeikerkrant komt.
    Ze weten met het ge

  2. Bart Schellekens avatar
    Bart Schellekens

    Ongelofelijk hoe in Tilburg de bevolking wordt misleid en gemanipuleerd.

  3. Henk avatar
    Henk

    Heeft dat reclamebureau – Scheepens – niet ook de site Tilburg.com op zijn geweten? Als argeloze bezoeker denk je daar gewoon nieuws en informatie over Tilburg te vinden, terwijl het niets anders is dan betaald en gesponsord 'nieuws', ofwel reclame en commercie.

  4. Frans Blom avatar
    Frans Blom

    Zou goed kunnen dat reclamebureau Scheepens achter Tilburg.com zit. De Rabobank is er overigens ook actief bij betrokken. Op de website van die bank heet Tilburg.com "een spiegel van de lokale samenleving". De bank zelf zegt ook over deze in een jasje van 'nieuws' en 'voorlichting' gestoken reclamesite: "Daar ligt de link met de Rabobank.."!