Geplaatst

Het staat in de krant (mall Tilburg)

Meer en meer kleurt reclamegeld de berichtgeving in de media. Toch werd hier pas een krantenbericht weer automatisch geïnterpreteerd als weergave van waarheid en werkelijkheid. "Ho, niet zo voorbarig", zo reageerde ik nog, "dit bericht stond in het BD". Maar niet ík, maar de krant werd serieus genomen. Toch blijkt bij navraag de werkelijkheid wel degelijk anders.

Het ging over de plannen voor de Shopping Mall en wat Groen Links daarvan vindt. "De Brabantse Milieufederatie is er al uit", zo lazen we. Op de verbazing die dat wekte kwam als ‘bewijs’: "In het BD van woensdag meldde Toine Cooijmans van de BMF positief te zijn over de mall". Het staat in de krant, dus is het waar, zo werd er geredeneerd. Maar bij navraag bij BMF en Toine Cooijmans zelf blijkt dat zij als BMF over de wenselijkheid van zo’n koopparadijs in zijn algemeenheid vooralsnog geen enkele uitspraak hebben gedaan. En als persoonlijke mening hoorde ik al helemaal geen enthousiasme. Er is hooguit gereageerd op ruimtelijke aspecten, op de geplande, boven andere locaties te verkiezen, plek voor die mall.

Het lijkt of rond die mall de opinie al danig in een bepaalde richting wordt gestuurd. Daarbij werden pas door het BD zelfs scholieren gebruikt voor de mallpromotie. Wie die kinderen in seksueel opzicht als volwassen beschouwt en ‘gebruikt’ wordt aangeklaagd voor pedofilie. Maar de kinderecho van het op hen afgevuurd reclamegeweld mag je blijkbaar ongestraft als volwassen mening misbruiken voor je reclameboodschap. En de braafste uiting van reclamegehoorzaamheid wordt dan nog eens over twee pagina’s extra uitvergoot tot kop en ‘reclameslogan’. En wat lezen we tegelijkertijd over de mening van mensen die over de wenselijkheid van nóg meer consumptie al wat langer hebben nagedacht? Wat horen we van mensen opgevoed nog in een tijd van minder consumptiedictatuur en minder dwingende commerciële normen en waarden? En wie weet hoor je zelfs heel andere geluiden als je die geïnterviewde leerlingen zelf spreekt. In elk geval is het op de betreffende school leerlingen inmiddels opgevallen dat uitlatingen in één bepaalde richting stevig worden aangedikt.

Voor overzicht per onderwerp van eerdere en latere stukjes zie weblogoverzicht.

Reacties

2 reacties op “Het staat in de krant (mall Tilburg)”

  1. jacques willemen avatar
    jacques willemen

    henk
    neem eens contact op met de Fontys Hogescholen opleiding Maatschappijleer of je daar bij het vak massamedia niet eens een dijk gastcolleges kan geven
    heb je tilburGse scholen al eens benaderd voor gastlessn
    elke sectie maatschappijleer zal reuze blij met je zijn

  2. Henk avatar
    Henk

    @Jacques
    Daar zit ik inderdaad wel eens over te denken. In Huttonia was dat ook duidelijk een hoofdactiviteit. Het dak van de hut was destijds het 'lesbord' vol met reclamecollages rond bepaalde thema's. Volgens menigeen was het tegelijk zelfs kunst. Maar het bleek bij nader inzien helaas 'verboden kunst'. Er is van mijn lesmateriaal niets over gebleven. Vandaar dat ik een paar jaar geleden nog eens subsidie gevraagd heb voor het ontwikkelen van nieuw, educatief materiaal op dit gebied. Er was toen geld beschikbaar voor 'milieueducatie'. Maar al was mijn beroep toen volgens de krant "milieuactivist", met 'milieu' had mijn ingediende voorstel volgens de gemeente niets te maken. Geen geld dus voor voorlichting over reclame. Gezien de Tilburgse situatie echter op reclamegebied denk ik dat Tilburg hier toch een bijzondere verantwoordelijkheid heeft. Misschien kan er via de gemeenteraad geld worden vrijgemaakt voor het ontwikkelen van lesmateriaal waarmee ik op scholen voorlichting zou kunnen geven? Het lijkt me een goed idee. Bijkomend voordeel voor de gemeente is dan dat ik de bomen verder de bomen laat.