Geplaatst

Groen rechts

"De discussie over de kriteria voor kunst heeft Tilburg weer ver onderaan de lijst van cultureel bruisende steden gezet", aldus Marjo Frenk op deze website in een reactie op een rake T-cartoon. En dan voegt ze daar aan toe: "Misschien leuk voor Henk Kuiper c.s., maar slecht voor ons aanzien in de culturele wereld"! Daar lijkt dan toch te worden geïnsinueerd dat ik het leuk zou vinden als het met Tilburg cultureel minder zou gaan! Buitengewoon merkwaardig. Al maanden juist uit ik mijn zorgen over de mate waarin kunst en cultuur gedegradeerd worden tot
T-cultuur en hoe cultuur buiten het gepropageerde pretpakket ‘T’ gewoon niet meedoet. Hoe zit dat?

De grap is dat Marjo onder die T ineens alles schaart wat er gelukkig buiten die T ook allemaal nog gebeurt. Maar dat is toch echt een illusie die ons nu wordt aangepraat. Laat ik om dat aan te tonen citeren slechts uit de gemeentevoorlichting en uit het gemeentelijk voorlichtingsblad ‘Tilburg Magazine’. De ‘T’, zo lazen we (nadat ik het gewaagd had om na ‘moderne industriestad’ de nadruk weer op ‘til’ te leggen), dient ter meerdere promotie van:

"het gezicht van de Tilburgse binnenstad", "straten, gebouwen en communicatiemiddelen", "binnenstad", "horeca in de binnenstad", "kwaliteiten van de Tilburgse binnenstad", "winkeliers en ondernemers", "winkelstraten", "zijstraten met hun specifieke winkeltjes", "uiterlijk van de winkelgevels", "binnenstadskwaliteiten",  "nuchterheid",  "kantoorlocaties", "ongepolijste instelling", "no nonsense stijl", "advertenties", "folders", "reclameborden", "bijzondere winkeltjes", "designmeubilair", "CD’s", "woondecoratie" en vervolgens nog een hele reeks bedrijven en consumptiegoederen, terwijl zaken buiten die sfeer er duidelijk juist niet bij horen, zo niet het etiket krijgen van ‘wél nonsense stijl’.

Desondanks wordt gewoon gezegd: "die T is een lege huls", "alleen maar een logo". T-criticus Hein van der Schoot kreeg zelfs het serieuze advies om aan die T zelf een alternatieve invulling te geven. Aan die jongen worden dan toch buitengewone capaciteiten toegedicht.
Hoe moet hij dat voor elkaar krijgen? Zijn reclamebudget staat in geen verhouding tot het grote reclamegeld waarmee die T al jarenlang inhoudelijk is en wordt gevuld. En het lijkt wel of raadsleden een denk- en spreekverbod hebben gekregen wat betreft die T-campagne.
Marjo schreef weliswaar een geestig stukje over de T, maar serieus en inhoudelijk gaat zij nergens op in. En dat zou je toch van een Groen Links raadslid mogen verwachten. Want met die T wordt echt niet het groen gepropageerd. Op de foto van de eerste T-reclame in de stad zie je alleen maar groen rechts. De T staat niet toevallig aan de kant waar de bomen juist zijn verdwenen. En hoe discussiëren we op politiek niveau verder over de rond die ‘T’ geconstateerde reclamepraktijken en de mate waarin de reclamewereld op het gemeentehuis kennelijk de macht heeft gegrepen? Straks de mensen ook negeren die de T-campagne wél serieus analyseren? Ze buiten spel zetten met insinuaties? Hun opinies voortvloeiend uit jarenlange studie en analyse associëren met "onderbuikgevoelens"?

En krijgen we dit Tilburgs reclamemodel straks in heel Nederland? Wordt de Nederlandse Leeuw straks vervangen door het logo van Heineken, wordt oranje vervangen door giroblauw, prijkt op de Ridderzaal straks het logo van Ballast Nedam?

Voor overzicht per onderwerp van eerdere en latere stukjes zie weblogoverzicht.

Reacties

31 reacties op “Groen rechts”

  1. groenlinksbetonrecht avatar
    groenlinksbetonrecht

    een nieuwe partij groenlinksbetonrechts beoogt een balans te vinden tussen rechts en links
    dat daarbij het groen door beton niet gespaard blijft moge duidelijk zijn
    alternatieven als groen beton in de vorm van bomen heeft niets uitgehaald
    dat heeft vooral te maken met de feiten dat linkse winden naar rechts waaien en rechtse winden naar links waaien
    in de politiek gaat het niet zo, anders vond men sneller compromissen, namelijk alle bomen laten staan en beton laten plaatsmaken voor bomen

  2. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    CULTUURCRISIS IN TILBURG
    hoe gemeentelijk beleid het welzijn van de burger schaadt

    Kap van de Vrijheidsboom

    De kap van de Linde op de Heuvel in 1994, is een kwestie die de gemoederen in Tilburg bezig blijft houden. Het is bijvoorbeeld vreemd dat over de diepere betekenis van deze boom, die honderden jaren het hart van de stad vormde, nooit iets is bekend gemaakt in de plaatselijke krant. Vreemd is ook dat in het 'standaardwerk over de geschiedenis van Tilburg', een lijvig boekwerk van maar liefst zeshonderd bladzijden dik (Tilburg, stad met een levend verleden, uitgave Regionaal Historisch Centrum, 2002), de Vrijheidsboom moedwillig wordt 'dood' gezwegen. Intussen leeft een doorgegroeide wortel van de Levensboom in ballingschap door. Maar er is meer aan de hand.

    Betonwals

    De anti-natuur aanpak van de gemeente Tilburg gaat door tot op de dag van vandaag. Het 'opruimen' van al het groen in het zogenaamde Quirrijnstoktrac

  3. Marjo Frenk avatar
    Marjo Frenk

    Volgens mij was de cartoon bedoeld om treurnis over het CDA initatief t.a.v. de Kruisweg uit te beelden. Raak

  4. Henk avatar
    Henk

    ???????
    Marjo, wat vind je van de volgende redenering?: Er zijn mensen teleurgesteld over het seponeren van de aangifte van Hans Smolders; ik heb jou daar niet over gehoord; dus jij bent ook teleurgesteld. Zo

  5. jacques willemen avatar
    jacques willemen

    @Marjo
    voor als je het niet weet, Henk heeft het hier altijd over kunst, namelijk de kunst van de natuur
    Henk is de beste kunstbeschermer en beste kunstkenner van heel de stad
    Henk is een waar mecenas
    Henk hoeft niet groen in zijn naam te zetten en dat dan vervolgens jaren maar op een laag pitje te zetten
    Henk beschermt de groene kunst in deze stad met lijf en lede

  6. Marjo Frenk avatar
    Marjo Frenk

    @Henk en @Jack,

    Mijn opmerking was bedoeld ter verduidelijking en zeker niet als aanval. Fijn voor Henk dat Jack het voor hem opneemt, heeft Henk helemaal niet nodig, zijn roem is wat mij betreft wijd en zijd bekend en ook door mij gewaardeerd.
    Als medebestuurder van de zesde stad van het land vind ik dat er een stadscampagne behoort te zijn en dat de T in zijn soort de slechtste niet is.

  7. jacques willemen avatar
    jacques willemen

    @marjo
    fijn als je de moeite neemt mijn naam correct te spellen
    de t-campagne gaat over de binnenstad en de commercie, getuige o.a. bovenstaande foto
    tilburG is zo kil als die t
    er is daar een hard, grijs en donker nieuw hart geplaatst op het Pieter Vreedeplein
    Zoveel bioscopen op zo weinig vierkante meter is overkill
    Henk heeft het altijd over vrijheid van kunst, groene kunst, de kunst van de natuur
    En als gemeenteraadslid ben je volksvertegenwoordiger en controleur van het bestuur en geen medebestuurder, hooguit medewetgever
    Het bestuur wordt ten dele gevormd uit de gemeenteraad voorgedragen volksvertegenwoordigers, maar ook uit sollicitanten van buiten deze geleding.
    De benoeming en be

  8. Marjo Frenk avatar
    Marjo Frenk

    sorrie jacques

  9. Bram van Beurden avatar
    Bram van Beurden

    beste Jacques en marjo,

    Jacques beschreef henk als een ware mecenas en ik ben het eens met wat Jacques bedoeld, maar in deze vergelijlking schuilt een pijnlijke ironie. mecenas die net als Jacques zijn naam graag juist gespeld ziet, namelijk als Maecenas. Was inderdaad een beschermheer van kunst en cultuur. Maar was in zijn tijd een van de rijkste romeinen die het keizerrijk kende. Maar Henk kan zijn invloed niet verzilveren door een blanco check uit te schrijven, noch heeft hij iemand al keizer augustus om persoonlijke invloed op uit te oefenen. Henk kan alleen zijn cultuur bijstaan in woord en daad. En dit vind ik veel benoemenswaardiger dan de echte maecenassen die bepalen welke vorm van cultuuruiting dit ambtstermijn bij tilburg hoort door simpelweg ergens een krabbeltje onder te zetten.

    wat is een beschermheer zonder geld? En iemand met geld die niets beschermt?

  10. jacques willemen avatar
    jacques willemen

    @Bram
    Henk is rijk aan energie wat betreft zijn aandacht en strijd aan en voor de natuur, zo bedoelde ik het meer, maar dat had je lichtelijk door lijk ik te begrijpen
    Hij steekt er zijn energie is, al wat ie heeft, zo ongeveer, want af en toe lijkt ie op vakantie of smeedt hij mooie doorwrochte columns alhier

  11. Henk avatar
    Henk

    @Marjo,
    "De T is in zijn soort de slechtste niet", zo lijk je te accepteren dat we in Tilburg de komende tijd nog geteisterd worden door de T-campagne. Maar dit kan en mag toch geen serieus motief of argument zijn! Jij stemt op Rita Verdonk, want Geert Wilders vind je nog slechter? Je drinkt elke dag een liter sherry, want met dagelijks een liter wodka ben je er nog slechter aan toe? Je gebruikt dagelijks hero

  12. hein van der Schoot avatar
    hein van der Schoot

    CULTUURCRISIS IN TILBURG (2)

    De kap van de Vrijheidsboom ten tijde van de moderne industriestad-campagne en het nadrukkelijk naar voren schuiven van het T-beeldmerk, zijn symboolhandelingen. 'Symboolhandeling' is een begrip uit de psychologie, waarmee aangegeven wordt hoe door een bepaalde handeling, inhouden in het onderbewuste vervangen worden door andere inhouden.
    Net zoals de Lindeboom als zinnebeeld een aanschouwelijke voorstelling is van iets anders, waar deze via een analogie naar verwijst, kan ook de T beschouwd worden als een symbool dat staat voor een bepaalde werkelijkheid.

    beeld van de stad

    De in Tilburg door bedrijven en de gemeente gevoerde reclamecampagnes drukken een stempel op de stad. Van een organisch gegroeide stad met veel natuur is steeds minder sprake. Tilburg moet zogenaamd worden 'opgestuwd in de vaart der volkeren' en wordt in rap tempo in- en uitgebreid. Daarbij wordt veel te weinig rekening gehouden met het belang van stadsnatuur voor het welzijn van de stedeling. Te vaak resulteert stadsontwikkeling in een rechtlijnige, ondermaatse vormgeving die schaalloos is en steriel.
    Het Pieter Vreedeplein (niet lang geleden nog een ruim plein met meer dan honderd bomen), de nieuwbouw aan de Gasthuisring (waarvoor een kloostertuin moest wijken) of het 'Rijghpark' (dat helemaal geen park is, maar een zeer dicht bebouwd terrein), zijn een paar voorbeelden van nieuwbouwprojecten, waarbij bebouwing en groen niet in evenwicht zijn. De schrale toedeling van groen wordt in Tilburg veelal ook nog aangeboden in de vorm van kijkgroen in plaats van belevingsgroen.

    geraffineerde propaganda-techniek

    Verantwoordelijk voor deze aanpak is het gemeentebestuur van Tilburg. Maar ook allerlei bedrijven, die achter de schermen samenwerken en steeds meer de moderne communicatiemiddelen beheersen, dragen een steentje bij aan de ontgroening van de stad. Door middel van een geraffineerde propaganda-techniek wordt de mening en gerichtheid van de Tilburgse bevolking be

  13. hein van der Schoot avatar
    hein van der Schoot

    Wat veel mensen niet weten is dat behalve de betonlobby en de cultuurindustrie, ook de luchtvaartlobby een grote rol wil spelen bij 'het op de kaart zetten' van Tilburg. Kijk er dus niet van op als er binnenkort in het Brabants Dagblad staat, dat er op het dak van het in de Spoorzone geplande 'Velodroom' (paleis voor volkscultuur) een landingsplaats moet komen voor helicopters, zodat VIP's (popsterren en captains of industry) snel en gemakkelijk 'de T-stad' kunnen aandoen. Voor de gewone man -zo kunnen we dan even verderop lezen- zal er mogelijk een monorail komen 'van Eindhoven Airport naar entertainmentstraat T'.
    De directie van het vliegveld zal beweren dat zo'n zweeftreinverbinding zeer gewenst is, nu Tilburg zich steeds meer ontpopt als koopparadijs en festijnenstad.
    'In het belang van de werkgelegenheid', maar ook 'om te voorkomen dat iedereen straks de auto pakt om naar Tilburg te gaan. Want in dat geval zal het wegennet in deze regio compleet dichtslibben'.
    De PR-afdeling van het vliegveld zal er vervolgens op wijzen dat zo'n zweeftreintje ook heel erg handig is voor de Tilburgers zelf. 'Als u er even lekker helemaal tussenuit wilt, bent u met de zweeftrein zo bij Eindhoven Airport, waar onze prijsvechters klaar staan om u goedkoop naar de zon te brengen'.

  14. hein van der Schoot avatar
    hein van der Schoot

    Pretport-entertainmentstraat T

    De heer van der Zijl is aan het rekenen gegaan en tot de conclusie gekomen dat de Efteling garen spint bij de komst van een shopping mall in Tilburg-noord. De directeur van het bekende attractiepark in Kaatsheuvel ligt in z

  15. hein van der Schoot avatar
    hein van der Schoot

    Hoogbouw in de T-stad

    Dat Tilburg binnen de 'MozaiekMetropool BrabantStad' op de kaart wordt gezet als 'festijnenstad' is duidelijk. Maar er is meer aan de hand. Volgens sommige plannenmakers moet Tilburg namelijk eindelijk eens 'grootstedelijke uitstraling' krijgen (het streven hiernaar komt tot uitdrukking 'in de grote T').
    Mede daarom is er langs de snelweg (A58) hoogbouw gepland. Automobilisten die voorbij komen moeten namelijk wel beseffen dat ze langs de zesde stad van het land rijden. Om daarover geen misverstand te laten ontstaan heeft de gemeente alvast een grote reclametoren geplaatst waarop staat: 'T, je bent er'. Stedenbouwkundigen noemen deze afzichtelijke 'reclameboom' met de er naast gelegen saaie gebouwen een 'poort van de stad'. Mooipraterij zonder inhoud.

    De vastgoedbranche staat intussen te popelen om ook de Spoorzone 'aan te pakken'. In deze laatste grote open ruimte binnen de ringbaan zou een autoweg moeten komen. De kans is groot dat de rest van het gebied vol gezet wordt met hoogbouw, ongeveer op dezelfde fantasieloze manier als in 'brainport Eindhoven'.

  16. Paul van Est avatar
    Paul van Est

    Hein,

    Je kunt je mbt de Spoorzone ook een beetje informeren in plaats van te zwelgen in afkeurende stukken. De gemeente ziet meer en meer het belang van open ruimte en behoud van groen. De bewoners van Theresia zijn daar mede credit aan doordat ze een dialoog aangaan en luisteren en gehoord worden. Een constructieve opstelling brengt denk ik meer tot stand dan uitgaan van de slechtst denkbare uitkomst in jouw ogen en daar alle mogelijke zaken bijslepen.

  17. Henk avatar
    Henk

    Paul,

    Wat versta jij onder "een constructieve opstelling"? De werkelijke problemen verzwijgen?
    Je ogen sluiten voor wat er werkelijk aan de hand is? Je telkens weer een rad voor de ogen laten draaien? Je met een kluitje in het laatste plukje riet laten sturen? In Tilburg was d

  18. hein van der Schoot avatar
    hein van der Schoot

    Tilburg in de ban van groei economie

    In Tilburg verkeert men in de veronderstelling dat groei een synoniem is voor vooruitgang. Toen de stad vorig jaar haar tweehonderdduizendste inwoner verwelkomde, vond het gemeentebestuur de mijlpaal aanleiding voor feestelijkheden. Ook werd toen een landelijke reclamecampagne gestart met de naam 'Tilburg Telt'. Intussen doet het gemeentebestuur zijn uiterste best om allerlei bedrijven naar Tilburg te lokken. Wat voor soort bedrijven lijkt niet zo belangrijk te zijn.
    Op de website tilburg.com is in een verklaring van de gemeente ('verluchtigd' met een vette T) te lezen, dat er in het landelijk gebied op de grens met Gilze al weer een bedrijventerrein ('Maintenance Valley') in de planning zit. Nu voor de vliegtuig- en wapenindustrie.

    Het gemeentebestuur van Tilburg is danig in de ban van het huidige 'groeidenken'. Intussen zijn er steeds meer economen, die terecht stellen, dat iedere euro groei feitelijk minstens een euro verlies aan welzijn betekent.

  19. Paul van Est avatar
    Paul van Est

    Een vrij goede economische analyse Hein, al is minstens een euro welzijnsverlies bij elke euro welvaartsstijging zelfs bij ondoordachte kwantitatieve groei wat te hoog ingeschat denk ik.
    Economische groei kan ook met welzijnswinst gepaard gaan, dat is dan ook wat volgens mij dient te gebeuren.
    Je afzetten tegen de 'partijen' die voor de heersende economische groei zorgen in plaats van met hen de dialoog aangaan om ook hen van onder meer het verschil tussen welvaart en welzijn te doordringen, d

  20. hein van der Schoot avatar
    hein van der Schoot

    CULTUURCRISIS IN TILBURG (3)

    In 2009 bestaat Tilburg tweehonderd jaar als stad. Dan wordt tevens het begin van de Industri

  21. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    CULTUURCRISIS IN TILBURG (4)
    Commercie grijpt de macht

    In Tilburg kan tegenwoordig 'geleisured' worden, zoals CDA-wethouder Janssen het eind vorig jaar formuleerde in de BD-bijlage 'Stadsportret Tilburg'. Ja, 'hier begint funshoppen pas

  22. Paul van Est avatar
    Paul van Est

    T wordt zo wel ver virtueel bladeren Hein. Al die advertenties aan de zijkant zet je buiten beeld!

  23. hein van der Schoot avatar
    hein van der Schoot

    HET NIEUWE GEZICHT VAN TILBURG

    Onlangs werd een reclamecampagne gestart om het Pieter Vreedeplein te promoten. Het nieuwe winkelcomplex daar, met onder meer een gokhal, een 'family entertainment centre' en een grote bioscoop, wordt 'het nieuwe gezicht van de binnenstad' genoemd.

    Een architectonisch pareltje

    Voorheen was het Pieter Vreedeplein een groen plein met meer dan honderd bomen. Nu is de ruimte daar zo'n beetje volgeplempt met beton. Hoewel de maatvoering van dit geheel van toeters en dozen voor geen meter klopt, had de heer Houet van de gemeentelijke afdeling Stedenbouw het eind vorig jaar in Tilburg magazine over een 'architectonisch pareltje'. Zo wordt hier wat vierkant is rond gepraat.

    Een kloppend stadshart

    In gemeentelijke T-folders werd het nieuwe Pieter Vreedeplein gepresenteerd als een 'groen plein'. En in de media wordt gesproken over een 'kloppend stadshart'. In werkelijkheid is het plein helemaal niet zo groen. Het is zelfs de vraag of hier eigenlijk nog wel sprake is van een 'plein'.
    En wat te denken van de term 'kloppend stadshart'? Reclamepraat: het 'kloppende stadshart' is een hart van steen.

    Een grote, kale doos

    Vooral de immense blinde gevel van de bioscoop, die brutaal tegen de Heuvel aanschurkt, veroorzaakt ergernis bij veel Tilburgers.
    'Die gevel zal worden verfraaid', verkondigde het gemeentebestuur enige tijd geleden in een reactie. Vorige week maakte de bioscoopexploitant bekend dat het langer gaat duren dan verwacht om een mooie aankleding te laten ontwerpen (BD, 31 okt): 'Dat komt door de betrokkenheid van Bonell & Gill, de Spaanse architect van het bioscoopgebouw'.
    Die beschouwt de grote, kale doos natuurlijk een beetje als zijn kindje, dat spreekt voor zich.

    De bioscoopexploitant is nu van plan om voorlopig 'kleurrijke banieren' oftewel 'full colour banners' op te hangen met reclame (van begin af aan is het natuurlijk de bedoeling geweest om van de gevel een reclamewand te maken). Het zal me niet verbazen als er uiteindelijk een zogenaamd 'kunstobject' wordt geplaatst in de vorm van bijvoorbeeld een mega-multimediascreen met daarop reclame, afgewisseld met beelden van een grote T die steeds van kleur verschiet en om z'n as draait.

    'Het gezicht van Tilburg' verandert intussen steeds meer in een puistenkop met grijze tanden en met eurotekens in de ogen.

  24. hein van der schoot avatar
    hein van der schoot

    T-manie

    Afgelopen week kwamen er drie nieuwe 'T-producten' bij: een gedichtenbundel (kZal van oe bl

  25. hein van der Schoot avatar
    hein van der Schoot

    Ik zap dus ik ben

    De voormalige directeur van de Tilburgse Kunststichting, Rob van Leeuwen, beschreef in een artikel, getiteld 'Ik zap dus ik ben' (jaarpublicatie KORT, 2003), hoe een overvloed van signalen ons van de werkelijkheid vervreemdt. Hij stelt dat we als kippen in een legbatterij worden overvoerd met kunstmatige prikkels: 'Niet de inhoud of de kwaliteit van de boodschappen, maar hun overmatige kwantiteit lijkt het criterium. De overdosis en massaproductie van signalen berooft de dingen van hun individualiteit, maakt ze schematisch en gemakkelijk herkenbaar, zodat ze op signalen gaan lijken. Een signaal is als een bevel. De boodschap die er door wordt overgebracht heeft maar

  26. hein van der schoot avatar
    hein van der schoot

    GROEISTAD OF GROENE STAD

    Raadslid Tine van de Weyer (PvdA) is een fervent pleitbezorger van het zogenaamde 'slimme bouwen'. Haar idee

  27. hein van der Schoot avatar
    hein van der Schoot

    DE GROENSTE STAD
    Van bovenaf gezien

    Journalist Frank Claus maakte onlangs een ballonvaart boven Tilburg. In het voorwoord van de laatste Tilburg Magazine schrijft hij enthousiast, dat je dan meteen ook weer ziet dat Tilburg een heel groene stad is met serieuze parken en zelfs bosgebieden binnen de grenzen.
    Is Tilburg misschien de groenste stad van Nederland?, zo vraagt Frank Claus zich af.

    Grootschalige ontwikkelingen

    Over stadsnatuur wordt in Tilburg Magazine verder nauwelijks geschreven. Wel is er veel aandacht voor prestigieuze bouwprojecten, waarbij juist de schrale toedeling van groen opvalt. Zo kunnen we onder meer lezen over

  28. hein van der Schoot avatar
    hein van der Schoot

    TILBURG BREEKT VERLEDEN AF
    'stad respectloos behandeld'

    Eerder dit jaar diende het Lindefonds al een schadeclaim in bij de gemeente (zie het weblogoverzicht van Henk Kuiper op deze site) vanwege gevoerde reclamecampagnes en aan de natuur toegebrachte schade. Nu stelt ook de gemeentelijke Monumentencommissie onomwonden vast dat het in Tilburg wat betreft monumentenbeleid 'dweilen is met de kraan wagenwijd open' (BD, 4 dec). Zowel liefhebbers van stadsnatuur als diegenen die belang stellen in historische gebouwen zijn de volstrekt eenzijdige stadsontwikkeling van de gemeente Tilburg spuugzat.

    Nu zouden er weer twee monumentale panden moeten wijken bij het PV-plein 'voor weer een afschuwelijk appartementencomplex'. Architecte Marina Moors, lid van de Monumentencommissie: 'Het is respectloos zoals ze hier met het historische stadshart omgaan. (…) Die panden zouden behouden moeten blijven om enig tegenwicht te bieden aan de verschrikkelijke ontwikkelingen in het oude stadshart'.

    Ook Arnoud-Jan Bijsterveld – lid van de Monumentencommissie en hoogleraar cultuur in Brabant aan de Universiteit van Tilburg – blijkt ontsteld te zijn over de gang van zaken. Keer op keer worden namelijk adviezen van de Monumentencommissie door de gemeentelijke dienst Publiekszaken genegeerd en hebben projectontwikkelaars vrij spel, met alle gevolgen van dien.

    Terecht vraagt Bijsterveld zich af wie hier nu eigenlijk bepaalt hoe de stad er uitziet, nu en in de toekomst.

  29. hein van der Schoot avatar
    hein van der Schoot

    EEN MOOIE STAD

    In de krant van afgelopen zaterdag is te lezen dat het rangeer- en goederenterrein van de NS naar industriegebied Loven gaat. In de Spoorzone 'moet' namelijk een wieler- en atletiekbaan komen, schrijft BD-journalist Oostelbos.
    Eerder dit jaar presenteerde het Brabants Dagblad al een gelikte artist impression van dit plan met een smakelijk verhaal erbij.

    Een droom van beton

    Er wordt wel gezegd dat zo'n multifunctionele, overdekte wielerbaan, een zogenaamde 'velodrome', typisch Tilburgs is, een bijdrage levert aan de identiteit van de stad en dat Tilburg

  30. hein van der Schoot avatar
    hein van der Schoot

    Wie is er in Tilburg de baas?

    Opvallend in het Brabants Dagblad van gisteren is de aandacht voor het Tilburgse reclamebureau Scheepens Reclame-adviseurs. Maar die aandacht is te verklaren: de voormalige directeur van het Brabants Dagblad, Henk van der Zee, is nu namelijk directeur en mede-eigenaar geworden van dat reclamebureau (zoals we eerder al konden lezen). Vandaar.

    In het artikel wordt van der Zee beschreven als een goede baas en een echte netwerker. Verder kunnen we lezen over het afscheidsfeestje dat onlangs aan van der Zee werd aangeboden door de krant. Dit feestje werd goed bezocht. Zo waren daar onder meer leden van de Bossche ondernemersclub Hermes, de Jack Rabbit Foundation, Communicatieclub Bourgondi

  31. hein van der Schoot avatar
    hein van der Schoot

    Wie is er in Tilburg de baas? (2)

    Het bekende bureau Scheepens Reclame-adviseurs is al geruime tijd betrokken bij de in Tilburg door de gemeente en bedrijven gevoerde T-campagne. Zo bedachten de reclame-adviseurs zogenaamde T-producten. Ze werken bovendien mee aan de eenzijdig geori