Geplaatst

Tilburg 2009

In Tilburg ontstaat een heel nieuw literair genre: boeken om iets juist níet te schrijven, het eigenlijke thema juist onvermeld te laten en dood te zwijgen. Een frappant voorbeeld van deze doofpotliteratuur is het boekje over Tilburgs harten. Wat in de beschreven periode werd beschouwd als hét hart van Tilburg ontbreekt daarin juist, zoals hier al opgemerkt bij Schadeclaim Lindefonds (reactie 7). Inmiddels blijkt deze eerste publicatie in het kader van T-2009 niet zomaar een toevallige vergissing.

Op de website van T-2009 prijkt al maanden een onthullend overzicht van 200 jaar Tilburgse geschiedenis. LTO Nederland zit niet bij de sponsors, dus komt landbouw daarin niet voor. Ook Brabants Landschap is geen sponsor en dus lezen we over groen of veranderingen in het landschap zelfs helemaal niets. De industrie die sponsort. Dus: "1809 begin van de industriële revolutie"! Om dat extra te benadrukken wordt zelfs verzwegen dat we hier toen Franse overheersing hadden en daarvan een paar jaar later werden bevrijd. Nee, rondom het feest van ‘200 jaar stad Tilburg’ geen woord over de feestelijkheden van 200 jaar geleden en wat toen het middelpunt was: de Vrijheidsboom, de Lindeboom! Recordbedragen werden toen uitgegeven aan de "des Gemeentens Lindenboom" die eerst naar Frans ideaal (égalité) tot platte etagelinde was gesnoeid en later, feestelijk verlicht, weer een hoge kroon mocht vormen met nieuwe stutten in "Gemeentens Couleur", ofwel de kleuren van de gemeente. In de moderne T-geschiedschrijving is die Vrijheidsboom alleen maar interessant in het jaar 1994 als Tilburg daarvan ‘verlost’ wordt. En we moeten niet denken dat die boom enige betekenis ooit heeft gehad of dat er van Tilburgs Levensboom nog iets is doorgegroeid. "Een uit de stam tevoorschijn komende jonge scheut kon ook niet gered worden", zo is na "gekapt" de enige verdere (negatieve) informatie. Van ten tonele gevoerde industriëlen en architecten wordt vermeld wat ze in hun leven betekend en gepresteerd hebben, van gebouwen lezen we wanneer ze gebouwd zijn, het enige groen in de geschiedschrijving is alleen van belang als het wordt gekapt en afgevoerd!

De campagne ‘Tilburg Moderne Industriestad’ ten voeten uit, ook al opereert men dan nu met de strijdkreet "T in plaats van ’til’". Reclamegeld maakt meer kapot dan je lief is. Zelfs de geschiedschrijving van je stad wordt een karikatuur. In de T-2009 club zagen we ook niet toevallig de BD-journalist die bij uitstek betrokken was bij het in de publiciteit omlaag halen van de Lindeboom en het tot "hét symbool van Tilburg" verheffen van een recent reclamebedenksel. Het was echt niet moeilijk om te voorspellen dat een opvallende ‘T’ het logo zou worden van dit gezelschap. We zagen daarin de mensen weer terug die eerder al betrokken waren bij het nieuwe literaire genre in Tilburg, zich lieten betalen voor doofpotliteratuur waarbij Tilburgs levend verleden werd gewist uit het boek ‘Levend verleden’.

En hoeveel gemeentesubsidie krijgt deze actiegroep? En hoeveel extra schadevergoeding krijgt nu het Lindefonds?

Tekening van Hieronymus Bock uit 1552: dans rond de linde.
V
oor overzicht per onderwerp van eerdere en latere stukjes zie weblogoverzicht.

Voor nog enkele toepasselijke beelden van de Lindeboom klik op de diverse fotoseries bij ‘Lindeboom straks terug op de Heuvel’.

Reacties

10 reacties op “Tilburg 2009”

  1. ers... avatar
    ers…

    wij zaten en zitten fout, met de lindeboom en met zoveel meer, meneer kuiper
    maar dat zullen we toch nooit toegeven
    ja hier wel
    hier komt toch niet heel tilburG, dus dit leest niemand
    dus we lachen er smakelijk om dat iedereen van kritisch tilburG tegen ons te hoop loopt
    maar we maken gewoonweg een lange neus
    en gaan gewoon door met onze politiek van poenerigheid

  2. College van W en B avatar
    College van W en B

    de vorige reactie komt van het

    College van Wethouder en Burgemeesters

  3. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    Doofput

    Het is te bizar voor woorden wat er in Tilburg gebeurt. Wat een smeerlapperij. We zitten hier niet alleen opgescheept met een krant die niet deugt, maar ook met politici die misstanden door laten etteren.
    Van een gemeentebestuur zou je mogen verwachten dat het zorgvuldig omgaat met cultureel erfgoed, dat het aandacht heeft voor het karakteristieke van de stad. Maar in Tilburg gebeurt precies het omgekeerde. Het eigene van de stad wordt kapot gemaakt en intussen krijgen we een commerci

  4.  avatar
    Anoniem

    Ach gut, ach gut. Henk wanneer stop je nou eens met je complotdenken.

  5. John Geerts avatar
    John Geerts

    Beste mensen,

    Ik had niet gedacht dat ik ooit met zo'n aanhef zou reageren. Maar ik doe het toch.

    Ik kreeg tranen in mijn ogen over de trots van de "Tilburgers" omtrent hun boom, Hun vrijheid, hun idealen, dat spreekt eruit.

    Is het gemeentebestuur echt zo naief om te denken dat Henk Kuiper niet gelezen wordt ? Een stadsbioloog die keihard werkt voor de stad !

    Maar tijden veranderen, en ik zag in het ontwerp van de nieuwe Heuvel een nieuwe lindeboom ontstaan. Gaan we daar dus niet met zijn allen voor knokken ? Ik dacht het wel.!

  6. GroenRechts avatar
    GroenRechts

    Er was toch nog een telg van de 'heilige' linde in leven? Het zou een prachtig verhaal zijn als in het jaar 2009 (Tilburg 1300 jaar) deze telg een plek zou krijgen op de nieuwe Heuvel. Daarmee zou de stad geschiedenis schrijven. Maar of de gemeente daar ook voor in is…?

  7. Hein van der Schoot avatar
    Hein van der Schoot

    Doofput (2)

    Verschillende mensen hebben me aangesproken op de inhoud en toonzetting van de reactie die ik hier eergisteren plaatste. Ook vanuit de politiek kreeg ik commentaar. 'Je scheert alle politici over

  8. Henk avatar
    Henk

    Geacht grootindustrieel,

    In handboeken over reclame staat het gewoon openlijk beschreven: proberen om behoefte aan aandacht, waardering, contact, natuur en andere niet commerci

  9. Linde avatar
    Linde

    Over gemist in de media gesproken…
    Het effect van de autovrije zondag op de luchtkwaliteit is natuurlijk nagenoeg niks… en een aantal autobezitters denkt bv."nou ja, nu even dus niet naar de stad, er is ook een koopzondag in de Reeshof om naar toe te gaan…"
    Wat is het signaal van deze dag dan wel?

    Dat er van de benefiethappening op de Heuvel weer een nieuwe bus wordt gekocht voor het crossen door 't laand…. is dat behalve dat het met humor bedacht is, wat heel erg ok'e is, wel een goed signaal?
    Dat de Troelies n'tijdje autovrij waren, stom natuurlijk om die buiten te laten staan, de automaffia heeft hm allang in OE verkocht.
    Overigens wens ik de Troelies weer een gezonde toekomst in hun eigen vak, daar gaat het niet om.

    Wat mij ook nog heeft verbaasd is dat er met geen woord iets in de krant is verschenen over de acte pr'esence van de Stichting Stadsbomen en de Stichting Duurzaam Tilburg in het Wilhelminapark. Iets dat de organisatie ook al in vroeg stadium bekend was.

    Hier dus het NIEUWS DAT U GEMIST HEBT:
    Henk Kuiper en Joost Werkhoven zullen als vanouds een lans breken voor het nut en de schoonheid van bomen in het algemeen en die van het W'park in het byzonder.
    Bij de kraam van de laatstgenoemde stichting kun je je "aardeaandeel" berekenen door de quickscan "Mondiale Voetafdruk" in te vullen.

    Dit onthullende systeem om op eenvoudige wijze in luttele minuten helder te krijgen waar jij anderen voor laat opdraaien als je boven de 1,8 zit (je eerlijke aardeaandeel) wordt letterlijk nergens aangehaald, in nog niet 'e'en kranteartikel over klimaat, milieu etc etc.
    Dat verbaast me eigenlijk niet, dergelijke confronterende methodes daar steken we liever ons MALLE kop voor in het zand, maar je kunt het ook anders zien!
    Kom dus naar het Wilhelminapark tussen 12-4 jouw aardeaandeel onderzoeken en doe er wat aan….
    Neem de folders mee voor je klas, je maten en je geweten…want zo ben je er en zo zijn we er niet meer.
    Om 4 uur maakt St. Duurzaam Tilburg het gemiddelde van de ingevulde scans bekend… Het zal mij benieuwen waar de bezoekers aan het Wilhelminapark die de scan hebben ingevuld uitkomen: ergens tussen 1,8 (je eerlijke aardeaandeel) en 4,7 (gemiddelde Nederlander) of daar boven?

  10. hein van der Schoot avatar
    hein van der Schoot

    @ Henk

    In het NRC HANDELSBLAD van zaterdag staat een interessant artikel over consumentenkapitalisme en de gevolgen van totale marketing en alomtegenwoordige reclame. De kop luidt:

    DE INFANTILISERING VAN DE CONSUMENT
    IS EEN BEDREIGING VOOR DE DEMOCRATIE

    Een citaat: