"Iiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeehhhhhhh, Kedoenkedoenkedoenkedoenkedoenk"
Bij Station West staan vlak langs het spoor tien flatgebouwen. De betreffende straten hebben welluidende namen van kerktorens en abdijen, maar klokgelui is niet bepaald wat de bewoners hier horen.
"Zelfs ’s zondags worre we om kwart nao zeuven wakker van ’t spoor", zo vertelt Harm Schellekens in zijn flat aan de Abdij van Averbodestraat.
"Na is dè op zondag nog nie zo erreg", sprak zijn vrouw, "want dan gomme naor de vruugmis." ………
Hels kabaal van een voorbij denderende trein verhinderde haar verder te spreken. Een vaasje vers geplukte blauwe klokjes stond zelfs te trillen op de vensterbank. Toen het geluid in de verte afzwakte, sprak haar man: "Jè dè gomme, naor de vruugmis. Mar dè ge dan ôk op zondag die herrie nog hèt!".
"Jè", zo nam de vrouw het weer over, "k zeej nog tegen meneer pestoor, kan die NS na nie ene dag in de week ‘ns nie rijen". Wè blèèft er nog over van oewe zondagsrust. Mar de pastoor deej niks aanders dan een bietje wèès kèèke. En bij de NS laache ze oe gewôon mee vierkante wielen uìt."
"Bij mij vielen midden in de nacht de keukenkastjes van de muur", zo verklaarde buurman Louis Pastoors. "Door het gedreun van een goederentrein! ’s Nachts, ’s morgens vroeg, het gaat maar door. Pas hadden we hier nog een gepiep van remmen, niet normaal. Twee treinen bijna op elkaar."
"Wagons mee explosief gas ôk nog", zo sprak Harm Schellekens met zijn blik op rampenstand. "Slaope nog ôot meej raome open, dè kunde vergete. Dus hebbe we handtekeningen opgehaold tegen al dè lawaaj, mar ze rije gewôon deur."
"We zèn bij de hôogste baoze gewist", zo sprak zijn vrouw met felle oogjes, "bij locodirecteur van Diesel. Ut zeejtie zal zeejtie zo’n zeejtie vaart zeejtie nie zeejtie lôope, zeejtie. Nè, die was niks nie gelocomotiveerd zak mar zeggen."
"Maar bij de gemeente schijnen ze de zaak nu serieus te nemen", zo verklaarde de buurman. "Milieu en Handhaving’ heeft laten meten met hoeveel decibels die treinen de geluidsnormen overschrijden. Ze lijken de NS nu te gaan sommeren om ’s nachts en ’s morgens vroeg het rijden met treinen achterwege te laten. Op straffe van vijfduizend euro boete voor elke dag overtreding, zo heb ik me laten vertellen. En bij de NS schijnen ze nu te gaan onderzoeken of ze sokken rond de wielen kunnen doen. Maar ik vertrouw het niet. Waarom is hier in de media nog nooit iets over geschreven? Er zou eens iemand de klok moeten luiden!
Voor overzicht per onderwerp van eerdere en latere stukjes zie weblogoverzicht.
Reacties
4 reacties op “Geluidshinder in West”
volgens mij is het beter leven met herrie waarop je de klok gelijk kan zetten dan allerlei burengerucht zoals autoradio's waardoor 's middags slapende baby's gaan huilen, herrie van muziek uit woningen, autoalarmen die te pas en te onpas af gaan, en andere herrie die buren maken om aandacht te vragen of andere buren te klieren
niet dat het verantwoord is van de ns met piepende remmend wagons met gevaarlijke stoffen op centimeters van elkaar tot stilstand te brengen
Beter nie zeure want aanders krijde gelijk geluidscherme vur de deur, en doar moet al ut gruun er vur uit. En zeuve hoog hedde nie zo veul oan geluidscherme.
de ns heeft genoeg grond in eigendom om doorzichtige geluidsschermen te plaatsen
dus de ns moet niet zeuren, maar aan de slag
en een beetje wereldstad heeft zijn spoorlijn onder de grond gelegd
BIM BAM BOM!!!!
De klok mag weer luiden. Wat recht is, is recht en wat krom is, is krom en dit college is zo krom als een hoepeltje.