Nog een liedje
"Kom mee naar buiten allemaal"?
Zeg ben jij nou helemaal!
"De paden op de lanen in"?
Maak het nou, de kroegen in!
De T is het logo van de stad,
dus allemaal naar T-binnenstad.En daar vooral niet duf en sloom
gaan zitten onder een lindeboom,
maar kopen, shoppen, geld spenderen,
niet consuminderen, maar consuméren.
De T is het logo van de stad,
dus allemaal naar T-binnenstad.Ja, bij campagnebreed besluit
betekent nu zelfs het woordje "uit"
de stad niet "uit", maar de stad juist in,
de terrassen op, de T-shops in.
Ja, gooi de halve stad maar plat,
maar één wijk telt: T-binnenstad.
Zie voor overzicht per onderwerp van eerdere en latere stukjes:
‘Van Adje tot Lindeboom’
‘Van Mall tot Zot
‘Van Mall tot Zot (vervolg)’
Reacties
5 reacties op “♪♪♪♪♪♪♪♪”
ik ben voorstander van consumanderen als dat maar consuminderen is en duurzaam, ecologisch biologisch-dynamisch vegetarisch/-nistisch, etc, etc.
met nadruk op de zachte G van tilburG, zou het "Gouw verder" zijn, dan schiet het tenminste weer op in tilburG
HERINNERINGSFOUT
Soms plaatsen bedrijven een advertentie waarin mensen opgeroepen worden om een gekocht artikel terug te brengen naar de winkel, omdat er constructiefouten zijn geconstateerd. Vandaag staat er in het Eindhovens Dagblad een in die vorm gegoten reclame voor de stad Tilburg. Het eerste deel van de tekst die uiteraard is opgeleukt met een vette T luidt als volgt:
HERINNERINGSFOUT
Met klem wijzen wij u op een geconstateerde herinneringsfout in het product 'Tilburg 1933-1994'. Ons is gebleken dat het beeld van veel consumenten op een foutieve constuctie van herinneringen is gebaseerd. De kans bestaat dat uw herinneringen aan Tilburg niet overeenkomen met de werkelijkheid.
Waarschuwing: bij gebruik van foutieve herinneringen kunnen tranende ogen en pijn in het hart optreden. Wij verzoeken u (on)geopende herinneringen terug te brengen naar Tilburg. Bij bezoek krijgt u gratis een nieuwe herinnering.
Tot zover de tekst in de advertentie.
Het is een typisch Tilburgse aanpak van reclamestrategen om de stad te verkopen als een 'product' en de inwoners te zien als 'consumenten'. Het jaartal 1994, waar zou dat vandaan komen?
Toen werd de Linde op de Heuvel omgezaagd, want die boom was zogenaamd 'rotter dan rot' en zou toch 'het loodje leggen'. En vanaf dat moment raakten de ontwikkelingen in een stroomversnelling en werd Tilburg 'modern', 'bruisend en trendy!'… Volgens mij heeft niemand foute herinneringen. De contructiefouten zitten in het brein van de T-reclamstrategen.
Beste Hein,
Sorry dat ik nog niet reageerde. Ik dacht werkelijk dat dit scherts van jou was om de draak te steken met het wegwissen uit de Tilburgse geschiedschrijving van de hele Tilburgse historie tussen 1933 en 1994. Maar het is
BRABANTS DAGBLAD MAAKT DEEL UIT VAN T-SYNDICAAT
Je zou van de plaatselijke krant een kritisch stukje mogen verwachten naar aanleiding van de misplaatste T-reclame ('herinneringsfout met een T'), die vorige week in een aantal landelijke ochtendbladen verscheen. Een journalist had op z'n minst kunnen uitzoeken wat de betekenis is van de jaartallen 1933 en 1994, die worden vermeld in de T-advertentie. In plaats daarvan kwam het Brabants Dagblad met een slap verhaaltje over Tilburg dat 'zichzelf op de borst klopt'. 'De T van Trots en Toekomst van de schonste stad', schreef dezelfde journalist eind vorig jaar al in een artikel over Tilburgse legenden, waarin met geen woord werd gerept over de Vrijheidsboom ('de trots van Tilburg') die honderden jaren het hart van de stad vormde en wereldnieuws werd toen bij de kap uit de holle stam een jonge twijg te voorschijn kwam.
De oude, tegenwoordig in ballingschap voortlevende Vrijheidsboom was 'rotter dan rot' en zou toch 'het loodje leggen', zo werd ons wijs gemaakt door het Brabants Dagblad in 1994, terwijl er in werkelijkheid een fietsenkelder moest komen onder het Heuvelplein.
De waarheid wordt verdraaid, betekenissen worden verzwegen, onbenullige zaken worden opgeklopt tot nieuws en de krant staat tegenwoordig bol van 'kruikenzeikerij'. Reclame wordt verpakt in de vorm van een zogenaamd 'informatief' artikel. (Zoals bijvoorbeeld afgelopen zaterdag toen reisorganisatie 'Silverjet Vakanties' in de gelegenheid werd gesteld om paginabreed vliegvakanties naar verre luxe-oorden te promoten). Van eerlijke berichtgeving en voorlichting is in Tilburg al lang geen sprake meer en aan onderzoeksjournalistiek doet het Brabants Dagblad niet. Die krant waait mee met de wind en het lijkt er op dat de stad wordt gezien als een 'product' en de inwoners als 'consumenten'.
Het zou me niet verbazen als we binnenkort in het BD kunnen lezen dat de oud-wethouder van het CDA die destijds medeverantwoordelijk was voor de 'ontmanteling' van de oudste Oranjeboom van het land en de verminking van het Heuvelplein 'ereburger' wordt van de stad en een baantje krijgt aangeboden als voorzitter van CAST, het Centrum voor Architectuur en Stedenbouwkundige ontwikkeling in Tilburg. Maar veel gekker moet het niet worden: Straks worden er op scholen nog lespakketten verspreid waarin wordt uitgelegd dat de kruikenzeiker het 'symbool van de stad' is en 'Tilburg 'pas
T-ringzingen op Festival van het Levenslied
Het Festival van het Levenslied is dit jaar extra bijzonder. Er werd namelijk feestelijk samen een ringtone gemaakt. Een liedje werd ingestudeerd, gezongen en van opnames daarvan componeerde een studio in Amsterdam razendsnel een riedeltje, de zogenaamde ‘T-ring’. Die konden bezoekers even later gratis op de mobiel downloaden via bluetooth-zuilen.
Met de T-ring, die bedacht schijnt te zijn door een BD-journalist, haalde Tilburg landelijk het nieuws.