Geplaatst

Aan de Kroonprins

Majesteit, van harte gefeliciteerd met uw veertigste verjaardag. Wij, Hendricus Wilhelmus, koning van Huttonia, wensen u de absolute monarchie, de totale heerschappij over een totalitair, door een koning geregeerd Nederland. Wij hebben het hier helemaal gehad met die zogenaamde ‘democratie’. Die farce komt ons de Koninklijke strot uit. Het is de leugen die regeert: reclamefascisme en mediaterreur. Kom ons bevrijden, grijp de absolute macht, verlos ons van de tirannie die ons het hart doorwondt.

Nooit zullen wij in Tilburg vergeten wat er hier gebeurde op uw verjaardag. De oudste Oranjeboom van het land werd op die dag gekapt: op de verjaardag van de Kroonprins! En dat was dan onderdeel van een reclamecampagne voor "Kroonprins der Pilseners", ofwel Oranjeboom in de vorm van bier. Walgelijke, nog altijd onverteerbare reclamepsychologie. De gemeente liet zich daarbij zelfs betalen om op de omslag van Tilburg Magazine de reclameleus "Oranjeboom bruist van gezelligheid" te vertalen naar "Tilburg bruist van gezelligheid" met daarbij op een afgebeeld spandoek het eigenlijk bedoelde Oranjeboombier. Het gevolg was dat het reclamegestuurde volk zich niet meer majesteitelijk, maar majesteutelijk gedroeg. Ja, een verdubbeling ineens in Tilburg van het aantal ongelukken door alcoholgebruik. En nog steeds gaat de waanzin hier door. Nu weer met de vervanging van het betekenisvolle begrip ‘Til’ (van tila/lindeboom) door een nietszeggende, stompzinnige ‘T’.

Heeft Maxima niet nog wat kennissen onder vroegere juntaleden? Kunnen die hier niet die slappe hap van schijndemocraten verjagen? Maximale vreugde ook zou losbarsten als die reclamegeketende, zogenaamde ‘Vrije Pers’ zou worden opgedoekt. Het is een ramp. "Ophef over reclame", zo schreven ze zelfs op 6 april. Maar wat was het geval! In werkelijkheid werden bewust uitgelokte en vervolgens uitvergrote bezwaren tegen sexy lingerie aangegrepen om van twee pagina’s juist meer dan de helft te vullen met reclame voor sexy lingerie of nog schaarsere kleding. Het was gewoon niets anders dan introductie op nog meer lingeriereclame in de vorm van ogenschijnlijk gewoon ‘nieuws’ (zoals op 23 april). Het Brabants Dagblad heeft met de lingeriebranche verregaande reclameafspraken. Dat is de achtergrond achter die zogenaamde "Ophef over reclame". Dat is de verklaring dat dit blad nu zelfs reclame brengt in de vorm van zogenaamde ‘kritiek’ op reclame!

En dáárover was hier in Tilburg ophef ontstaan: die reclamepraktijken van ‘nieuws’ dat in werkelijkheid betaalde reclame is van bouwbedrijven, projectontwikkelaars, bomenkappers, bierbrouwers, lingeriefabrikanten, de kruikenzeikersbranche enzovoort. "Eind april graag reclamestil", zo werd daarom gevraagd. Maar over die vraag en de achtergronden daarbij lezen we in die zogenaamde ‘Vrije Pers’ juist helemaal niets. Nee, er wordt nog een reclameschepje bovenop gedaan. Majesteit, maak een eind aan dit soort karikatuur van ‘democratie’, deze perciflage van ‘vrije pers’ en ‘vrije meningsuiting’. "Op 5 mei vieren we onze vrijheid", zo krijgen we nu zelfs ingeprent. Hoezo vrijheid? Een paar jaar geleden werd hier zelfs de Vrijheidsboom gekapt! Op uw verjaardag nota bene! Wij Hendricus Wilhelmus van Huttonia smeken u: bevrijd ons van die terroristen. Mijn vrije land hebben ze totaal verwoest. Grijp de absolute macht. Liever Oranjedictatuur dan reclamedictatuur.

Zie voor overzicht per onderwerp van eerdere en latere stukjes:

‘Van Adje tot Lindeboom’
‘Van Mall tot Zot
‘Van Mall tot Zot (vervolg)’

Reacties

3 reacties op “Aan de Kroonprins”

  1. jacques willemen avatar
    jacques willemen

    LEVE DE REPUBLIEK!!

  2. henk kuiper avatar
    henk kuiper

    Misschien heb je toch gelijk Jacques. Wat Willem Alexander gisteren over "consuminderen" zei, was wel een beetje dom of op zijn minst ondoordacht. Zou hij soms een uitgesproken grootconsumeerder zijn en met zijn Maxima niet in een hutje willen wonen, maar in een paleis?

  3. Paul van Est avatar
    Paul van Est

    Heeft 'ie weer een beetje dom gedaan? Heb ik niet meegekregen.