Goudvissen hebben een geheugen van een paar seconden. Daarom vervelen ze zich ook nooit in hun kleine kommetjes. De gemeenteraad heeft ook zo’n kort geheugen, en vindt met regelmaat opnieuw het wiel uit. En ja, ook het Brabants Dagblad weet na pak ‘m beet een jaar ook niet meer hoe het ook weer zat.
Dat gebeurt allemaal zowat wekelijks. In de raad worden voorstellen gedaan door fracties die daar een jaar geleden desnoods nog fel tegen waren. En de krant schrijft dat vervolgens doodleuk op.
Vandaag bijvoorbeeld: Een ‘idee’ van CDA’er Sjef Robben, om de mogelijkheid te onderzoeken om bezorgdiensten in te richten, die gekochte spulletjes thuis komt afleveren zodat mensen niet per se zelf met de auto naar de stad moeten. Mooi plan. Volgens het Brabants Dagblad origineel van Sjef…
Volgens mij, nee zeker weten, staat het al in het SP verkiezingsprogramma van 2002 en van 2006. Hebben we het idee ook ingebracht bij bespreking van het TVVP en bij het luchtkwaliteitsplan. En diende in 2003 GroenLinks een motie in met precies dat idee. Sterker nog, wethouder Aarts vond dat zó mooi dat ze de motie onmiddellijk overnam.
Nooit meer iets van gehoord, van Els. Totdat Sjef het plan deze week weer eens opwarmde. Fijn, zo’n collectief geheugen.
Reacties
7 reacties op “Het Brabants Dagblad is een goudvis”
Bravo Johan, je bent me weer eens voor! Had verhaal met dezelfde strekking in mijn hoofd!
IK gun iedereen zijn succesjes maar Sjef Robben zou beter moeten weten!! En Els Aarts al helemaal!
groet
En dis Marjo blikbaar van zichzelf vergeten. Vlak voor de feestdagen schreef ze dit op haar eigen weblog: " Om bij te dragen aan het consumeren met de fiets of met de bus kan de kersverse winkeliersvereniging i.o. werken aan:
Een snelvervoersdienst; een klein busje waarmee de wat grotere aankopen zoals een PC, een stofzuiger, een driedelig kostuum oid nog dezelfde avond thuis kunnen worden gebracht. Gezamenlijk ingezet, te regelen via 1 telefoonnummer met ondersteuning van de Stichting Stadskern."
Maar Johan: zelf ook even opletten: vandaag in een persbericht van de gemeente over kinderlintjes: wethouder Moorman is blij met het COLLEGEVOORSTEL over kinderlintjes. Ik dacht toch niet lang geleden een initiatiefvoorstel van de SP in deze voorbij te hebben zien komen?
Goed opgelet Arjen, ik wilde niet alle keren memoreren dat inderdaad GroenLinks idee
'Fijn, zo'n collectief geheugen'
Wie had gedacht dat de geur van een glaasje 'schrobsel' de top-5 zou halen van het 'geurenoverzicht' van het Brabants Dagblad? Dat hele verhaal in die krant over die container-kunst met chemische luchtjes van stinkfabriek IFF, dat is toch wel een beetje 'typisch-Tilburgse' luchtbakkerij met een tamelijk hoog kruikenzeikgehalte.
Weet je niet wat 'schrobsel' is? Google dan: 'sprookje van de kruikenzeiker'.
BRABANTS DAGBLAD MAAKT DEEL UIT VAN T-SYNDICAAT
Je zou van de plaatselijke krant een kritisch stukje mogen verwachten naar aanleiding van de misplaatste T-reclame ('herinneringsfout met een T'), die vorige week in een aantal landelijke ochtendbladen verscheen. Een journalist had op z'n minst kunnen uitzoeken wat de betekenis is van de jaartallen 1933 * en 1994, die worden vermeld in de T-advertentie. In plaats daarvan kwam het Brabants Dagblad met een slap verhaaltje over Tilburg dat 'zichzelf op de borst klopt'. 'De T van Trots en Toekomst van de schonste stad', schreef dezelfde journalist eind vorig jaar al in een artikel over Tilburgse legenden, waarin met geen woord werd gerept over de Vrijheidsboom ('de trots van Tilburg') die honderden jaren het hart van de stad vormde en wereldnieuws werd toen bij de kap uit de holle stam een jonge twijg te voorschijn kwam.
De oude, tegenwoordig in ballingschap voortlevende Vrijheidsboom was 'rotter dan rot' en zou toch 'het loodje leggen', zo werd ons wijs gemaakt door het Brabants Dagblad in 1994, terwijl er in werkelijkheid een fietsenkelder moest komen onder het Heuvelplein.
De waarheid wordt verdraaid, betekenissen worden verzwegen, onbenullige zaken worden opgeklopt tot nieuws en de krant staat tegenwoordig bol van 'kruikenzeikerij'. Reclame wordt verpakt in de vorm van een zogenaamd 'informatief' artikel. (Zoals bijvoorbeeld afgelopen zaterdag toen reisorganisatie 'Silverjet Vakanties' in de gelegenheid werd gesteld om paginabreed vliegvakanties naar verre luxe-oorden te promoten). Van eerlijke berichtgeving en voorlichting is in Tilburg al lang geen sprake meer en aan onderzoeksjournalistiek doet het Brabants Dagblad niet. Die krant waait mee met de wind en het lijkt er op dat de stad wordt gezien als een 'product' en de inwoners als 'consumenten'.
Het zou me niet verbazen als we binnenkort in het BD kunnen lezen dat de oud-wethouder van het CDA die destijds medeverantwoordelijk was voor de 'ontmanteling' van de oudste Oranjeboom van het land en de verminking van het Heuvelplein 'ereburger' wordt van de stad en een baantje krijgt aangeboden als voorzitter van CAST, het Centrum voor Architectuur en Stedenbouwkundige ontwikkeling in Tilburg. Maar veel gekker moet het niet worden: Straks worden er op scholen nog lespakketten verspreid waarin wordt uitgelegd dat de kruikenzeiker het 'symbool van de stad' is en 'Tilburg 'pas
Dag Johan,
We deden ooit op Koninginnedag een Goudvissenrace op de Oudezijds Voorburgwal, prachtig straattheater, live op AT5 zo wist iemand me de dag erna te vertellen, maar AT5 was niet eens bijzaak, the real thing counted: gratis drank en eten de hele dag, veel mensen met de slappe lach en mooi quitte gespeeld: va banque.
Mooi idee ook die Goudvissenrace, gepikt uit Belgi
En als ik hier op reageer staat t stukkie gelijk weer bij de rubriek laatste reacties. Of zal ik het stukje over Marjolein van de SP nog een keertje plaatsen?
groetjes