Tilburg is meer dan T-binnenstad, meer dan een T. Desondanks gaat Tilburg door met zich ‘profileren’ via het logo ‘T’. Dat heeft inmiddels al geleid tot schadeclaims. Een forse rekening stuurde ook het Tilburgse Lindefonds. Dit idealistische fonds investeert in het levend houden van doorgroei en betekenis van de Tilburgse Lindeboom. Het fonds steunde daarom ook onderzoek en publicaties van mij. Niet voor niets prijkt het logo van het Lindefonds zelfs in mijn laatste boek ‘Tilburg daar leeft meer dan je denkt’. Maar ook het Lindefonds zag vervolgens de intensivering van de T-campagne. En over die campagne steken ze hun mening niet langer meer onder stoelen of banken. Een rekening ligt er nu zelfs voor geleden T-schade.
"In het verwezenlijken van onze doelstelling worden we nu al jarenlang gesaboteerd door gemeentelijke campagnes", zo concludeert het Lindefonds, "Bij de gemeentelijke geschiedschrijving ‘Tilburg stad met een levend verleden’ werd zelfs de aanvankelijke auteur aan de kant gezet, waarna uit zijn tekst alles over de Lindeboom werd geschrapt. In de bronverantwoording verspringen cijfers zelfs ineens van 138 naar 140 precies daar waar 139 een verwijzing had moeten zijn naar het door ons gesponsorde ‘Tilburg vijf eeuwen rond een heilige Linde’. Het is ook geen toeval dat de daarin onthulde betekenis van de Linde als oudste Vrijheidsboom en oudste Oranjeboom van het land in de lokale pers werd vertaald met een grote kop "boom was pro-Duits". Het is evenmin toeval dat het Lindefonds dit soort onzin daarna zelfs in de ingezonden sfeer niet kon en mocht corrigeren. Een buitengewoon vuile campagne: Eerst de nadruk van ’til’ (tilia/lindeboom) met alle geweld verleggen naar ‘Moderne Industriestad’ en vervolgens naar alleen nog de letter ‘T’. En daarbij de betekenis van het begrip ‘til’ volledig verzwijgen en doodzwijgen (zie ook ‘De naam Tilburg’)! In paginagrote advertenties werden door het T-logo de letters ‘til’ van ‘Tilburg’ ook letterlijk weggedrukt tot een zielig, samengepropt hoopje buiten de zijlijn."
"Die T-idioterie kwam prompt na het boek ‘Tilburg vijf eeuwen rond een heilige Linde’. Dat boek begint en eindigt namelijk in extra dikke letters met ‘Til’. Maar nee, nu kregen we de reclamestrategie en afleidingsmanoeuvre T. Met op speciale T-ansichtkaarten ‘til’ en ‘tilburg’ zelfs in extra kleine letters (zie T-campagne)! En nog nadrukkelijker werden toen onthullingen, lezingen, publicaties en tentoonstellingen over het begrip ‘til’, ofwel de Lindeboom, allemaal verzwegen. Een krankzinnige campagne. Met alle geweld zaken in de commerciële sfeer promoten als "Oranjeboom", "symbool van Tilburg", "trots van Tilburg", "hart en ziel van Tilburg" enzovoort! Ten koste van de eigenlijke drager van deze titels en betekenissen. Buitengewoon vuile reclamepsychologie met grote T-schade als gevolg. T-reclame zelfs op de oude Lindeplek in de vorm van een lindegroen reclamebord met de tekst ‘Plas op de plaats’! Televisiespotjes waarin letterlijk de Lindeboom werd doorgekrast door die corrupte ‘T’! En op reclamezuilen wekenlang de oude Lindeboom gekoppeld aan de rare kreet ‘heu el’. De weggevallen letter ‘v’ was in die reclame precies het middelpunt, zo zie je op de foto bij ‘Tilburg week reclamevrij’. Dáár draaide het om: die weggevallen V. Die was omgevormd tot een pijl naar…. de Lindeboom (zie ook uitleg en foto bij Heu el Cast). Dát was de verborgen, diepere reclameboodschap: die boom is weggevallen, daar praten we niet meer over, zeker niet als nog levende, mirakelse doorgroei of boom met een speciale betekenis. Die reclamedoelstelling uitte zich verder ook in de berichtgeving in de media en de voorlichting en informatie via de gemeente, zoals ‘het loodje gelegd’ in plaats van ‘overleefde uiteindelijk zelfs de kettingzagen’! Geen normale voorlichting, maar T-campagne (zie ook ‘Denkend aan de Heuvel’)! Maar moet een gemeente zich niet verre houden van dit soort campagnes? Is het niet de taak van de gemeente om burgers voor te lichten over doortrapte reclamepraktijken en geraffineerde reclamepsychologie in plaats van de bevolking daar zelf mee te bestoken?" Naast de directe schadevergoeding eist in elk geval het Lindefonds niet alleen onmiddellijke stopzetting van de T-campagne, maar ook uitleg en excuses naar de bevolking.
Zie voor overzicht per onderwerp van eerdere en latere stukjes:
‘Van Adje tot Lindeboom’
‘Van Mall tot Zot
‘Van Mall tot Zot (vervolg)’
Reacties
Eén reactie op “Schade door T-campagne”
op TilT slaan we van die T-stad-campagne