Goed, nu maar eens oefening in spitsroedenlopen. Het gaat over Stichting Anna. Ad van Iersel, Bram Wiersma (Moniek Smeets) en Ton de Gouw hebben zich in dit genootschap verenigd en bestieren samen een ruimte aan de Annastraat. En nu is dat niet langer meer goed of beter gezegd de gemeente wil de stimuleringssubsidie aan deze club stopzetten en dat geeft huilen en tranen met tuiten en dat geeft natuurlijk ook weer koorddansen, woede, zelfdefensie, commissiebesmuiking en troosteloos, eindeloos gesteggel.Op het moment van dit schrijven is Ad van Iersel voor voorstellingen in Zwitserland. Zoals de laatste jaren Ad volop op de internationale podia te zien is, ondanks zijn ‘eeuwige’ gezoek, getwijfel, vastlopen en oprichten en nota bene met twee voorstellingen (Prettig verdwaald en Flatgebouwen) midden in de spotlights! Twijfel aan integriteit is niet in iemands vocabulaire voorgekomen, twijfel aan smans kunstenaarsschap is niet aan de orde geweest, twijfel aan smans belang ist nicht im Frage, hoe dolend de man ook kan zijn. Ad is een man om trots op te zijn als goegemeente, iemand die, al mocht het misschien financieel niet onmiddellijk meer noodzakelijk zijn, een door de gemeenschap gesteunde basis annex basiszekerheid verdient. Een kunstenaar die leeft bij gratie van vinden, niet als zoeker, maar als vinder pur sang. Hulde!
Bram en Moniek, misschien net iets meer in de marge, blijven tegelijkertijd houten en touwten met een eigenzinnig repertoire van beeldende experimenten voor jong en oud. Beeldende feestjes die uiteindelijk ook ruim hun weg vinden op (inter-)nationale podia. Ook niet weg te cijferen of weg te denken uit een totaal panorama van podiumkunsten in Stilburg, de regio en ver daarbuiten, ondanks een wat minder omgevingsbewustzijn. Zij verdienen, al mocht het financieel niet meer noodzakelijk zijn, een door de gemeenschap gesteunde basis annex basiszekerheid, alleen al om de superieure prutsers die ze zijn.
Maar lieve mensen, wat is nu eigenlijk de meerwaarde van stichting Anna? En waarom vragen jullie niet gewoon als individuele kunstenaars de steun die jullie verdienen? Los van plek, samenwerking, atelier of koppelverkoop?
Waarom koppelen jullie de waarde die jullie voor de stad hebben, en die staat naar mijn mening buiten kijf, aan een onzichtbare, niet-functionele overhead. Als Anna een, in het moderne Tilburgs jargon, broedplaats moet zijn, zul je toch echt met een beter totaal moeten komen, denk ik. Hulde voor jullie werk! Hopelijk kunnen jullie jullie belang ook te gelde maken.
Fijn dat de makersstad in wording ruimte maakt voor bijv. Drieons, Koning Carlos, Trash, Vloeistof etc. En jullie horen in dat rijtje plaats.
JA MAAR JA TOPTIEN
1 (2) SLEON vissen,vissen,vissen (www.mexicanos.nl / films)
2 (1) SMARLIES biest (www.wettenvankepler.nl)
3 (3) SMOEDER mugmetdegoudentand (www.mugmetdegoudentand.nl)
4 (4) ‘SSONJA hellrot (www.fragmenta.nl)
5 (-) ONZENTON (geen site gevonden)
Nog zo’n beetje 179 dagen en dan begint in het Gemeentemuseum Den Haag het schoonste van het schoonste van SHIRIN NESHAT, de Iraanse topic van de hedendaagse beeldende kunst!!!!
Reacties
2 reacties op “JA MAAR JA, ONZENTON”
PJ over Ad van Iersel:
Een kunstenaar die leeft bij gratie van vinden, niet als zoeker, maar als vinder pur sang. Hulde!
AGREE
PJ over Bram en Moniek:
Zij verdienen, al mocht het financieel niet meer noodzakelijk zijn, een door de gemeenschap gesteunde basis annex basiszekerheid, alleen al om de superieure prutsers die ze zijn.
AGREE
Maar ik mis een kwalificatie over Ton de Gouw!!
Wat vinnu daarvan?
ja, onzenton
lang niets meer vernomen, maar gelukkig was november music daar
het staat stil
ik vrees dat de stilstand van ton de andere twee anna’s mee kan sleuren
dat was zo’n beetje de portee van mijn verhaal
gegroet
pietjan dusee